Rabu, 15 Agustus 2007

TUAH MANUSIA NAMPAK DI KAKI, TUAH AKU...... DEKAT MANA EH?

Minggu lepas, pada hari rabu lepas, sepatutnya ada kuiz Marketing Communication (Marcom). Kuiz dari bab 1-3. Tapi minggu lepas, aku malas betul dan akhirnya aku tak baca apa pun. Aku ke kelas dengan nekadnya dan aku bertekad jawab je apa yang ada dalam kepala. Akhirnya, kuiz di batalkan. Pensyarah aku, PM Kamel kata nak buat kuiz minggu depan nya.

Minggu depan nya, iaitu hari ini, kuiz Marcom akan dijalankan. Semalam, aku ingat lepas tengok WWE RAW kat channel 80 astro, aku nak study. Tapi aku malas gila. Akhirnya aku main game Championship Manager dan lepas tu terus tidur. Aku buat plan nak bangun awal sikit untuk study sebab kelas Marcom pukul 10. So kalau aku bangun pukul 7, aku ada time lagi untuk study.

Malangnya aku tak boleh tidur langsung malam tadi. Puas aku bergolek-golek atas tilam aku yang separuh empuk tu, tapi mata ni tak nak jugak tertutup. Aku pun cuba la beberapa tips yang aku baca dalam majalah, cara-cara hendak senang tidur.

Aku cuba tips pertama, berangan benda yang indah-indah. Aku berangan la aku jadi orang kaya, ada rumah besar, ada bini yang cantik dan sexy.... Agak lama aku berangan, akibatnya angan-angan aku makin menjadi-jadi. Aku berangan sampai aku dah ada anak dan anak aku dah besar dan dah nak kahwin pulak. Hish... aku cepat-cepat snap dari angan-angan mat jenin aku.

Aku cuba tips kedua, mengira. Kita bayangkan ada kambing biri-biri lompat pagar. Lepas tu kira berapa banyak biri-biri yang dah lompat lepas pagar (kalau korang semua selalu tengok cerita dari Amerika dan England, korang mesti tahu kan?).

Aku pun mencuba. Aku bayangkan seekor demi seekor biri-biri melompat pagar, sambil aku mengira dalam hati. "1... 2... 3.... 4..." dan aku terus mengira. Lama kelamaan, aku dah kira sampai hampir 300, tapi mata aku makin segar. Aku tengok hand phone aku.. Mak aih!! Dah pukul 5 pagi tapi mata aku masih buntang lagi. Cis... Tak boleh pakai punya tips.

Aku nak cuba tips ke-3, tiba-tiba aku teringat yang kawan aku ada download cerita Sumolah. Maka aku terus bangun dan bukak PC kawan aku tu. Setelah aku melayari beberapa website, aku pun buka cerita Sumolah tu. Cerita start dalam pukul 5:20 pagi dan habis dalam pukul 7:45 pagi. Dalam aku tengok cerita Sumolah, Lula dengan Apeng dah pun terbangun.

Selepas tamat aku menonton Sumolah, aku terus mandi supaya aku cerdas untuk belajar. Lepas mandi, aku keluar note aku untuk aku baca. Banyak tu beb. Ada 5 bab aku nak baca. PM Kamel dah tambah kan jumlah bab yang keluar sebab kuiz ni di tangguh lagi seminggu.

Tengah aku syok membaca, aku tertidur. Memang patut pun aku tertidur. Aku baca note tu sambil baring. Sedar-sedar, dah pukul 9:45 pagi. Nasib baik dah mandi tadi, tak payah nak mandi lagi. Dan nasib baik jugak Bell belum gerak lagi. Kalau tak memang tak ke kelas la aku jawab nya. Aku pun pergi kelas dengan rasa nekad dan takut-takut.

Bila sampai ke kelas, PM Kamel dah pun berada dalam kelas. Dia memulakan pembelajaran. Tak da kuiz nampak nya. Lega aku. Kemudian PM Kamel kata yang kuiz akan diadakan lepas belajar. Terus aku rasa tak best.

Lepas habis belajar, aku dah rasa serun (seram + gerun). Kawan aku Kulon membaca note di saat-saat akhir. Aku dah blur. Tak tahu nak buat apa. Aku berdoa yang kuiz kali ni keluar la soalan multiple choice, tak pun true false question. Sekurang-kurangnya tak la aku dapat kosong. Tiba-tiba PM Kamel kata.... "Kuiz minggu depan."

FFFUUUHHHH!!!!!! Lega aku beb. Aku dah la tak baca satu apa pun. Aku memang bertuah. Dua kali aku diselamatkan oleh PM Kamel sendiri. Terima kasih PM Kamel. Aku janji dengan diri aku, minggu depan kuiz Marcom ni aku mesti baca. Mesti... Sebab dah dua kali aku terselamat, tak bererti aku akan selamat kali ketiga.... Aku memang bertuah....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar