Jumat, 17 Agustus 2007

AKU HIDUP DALAM DELUSI

Aku sekarang sedang hidup dalam kehidupan yang delusi. kamu tahu apa itu delusi? Delusi tu kalau dalam bahasa inggeris dipanggil delusion. Kalau di rujuk dari wikipedia, delusi ialah:

A delusion is commonly defined as a fixed false belief and is used in everyday language to describe a belief that is either false, fanciful or derived from deception. In psychiatry, the definition is necessarily more precise and implies that the belief is pathological (the result of an illness or illness process).

Delusions typically occur in the context of neurological or mental illness, although they are not tied to any particular disease and have been found to occur in the context of many pathological states (both physical and mental). However, they are of particular diagnostic importance in psychotic disorders and particularly in schizophrenia.

Senang cakap la, aku hidup dalam angan-angan indah untuk menyedapkan atau menyegarkan hidup aku yang layu ini.... Hehe... Delusi aku bermula semalam, bermula selepas aku menerima panggilan sepupu aku.

Semalam, sepupu aku, iqa, call aku. Sudah agak lama dia tak call aku. Sejak dia sambung belajar kat Politeknik Ungku Omar, kami dah jarang-jarang berhubung. Banyak yang kami bualkan. Kami bergayut samapai sejam lebih.

Mula-mula dia call aku guna hp bapak dia. Bila bateri bapak dia flat, dia pakai hp mak dia pulak. Best sungguh jadi anak tunggal yan mempunyai parents yang sporting dan banyak duit. Nak bergayut, tak de masalah punya.

Berbalik kepada cerita, aku berbual panjang dengan dia. Topik perbualan kami berkisar kisah kehidupan kami sebagai pelajar, kisah kenapa aku tak boleh ke Janda Baik minggu ni (aku ada test eco 555 esok), kisah kesibukan jadual hidup aku, kisah sepupu aku, Nurnisha, yang nak bertunang sabtu depan dan yang paling penting sekali, kisah kawan-kawan sepupu aku yang cun dan cute... Hehe.....

Iqa memang ramai kawan-kawan yang cun dan cute. Aku pun heran. Kalau sorang dua je yang cute, tu memang biasa. tapi hampir 90% kawan dia suma cute dan cun. Kawan dia juga ada yang pelik-pelik. Pasal pelik tu tolak tepi la, janji diorang semua cute-cute. Ada beberapa berita pasal kawan-kawan dia yang buat aku gembira bila aku dengar. Hehe...

Selepas aku habis bergayut dengan Iqa, aku terima satu lagi panggilan. Cuma keluar nombor kat skrin hp aku. Nombor yang aku tak save atau mungkin ada kawan-kawan aku yang baru tukar nombor kot. Aku terus angkat dan jawab dengan segeranya.


"Hello.. hello..." dua kali hello aku tak dijawab. Sekali lagi aku sebut hello, baru ada jawapan. Suara seorang gadis. Sedap, merdu dan gemersik suaranya. Mesti lawa orangnya... Hehe...


"Hai, Abang Mirul. Abang Mirul ingat kat saya lagi tak?"


Hah? Dia panggil aku Abang Mirul. Untuk pengetahuan kamu, para junior-junior (gadis) aku masa aku belajar di Politeknik Merlimau dulu panggil aku dengan panggilan itu. Ya!!! Mereka panggil aku abang, jangan cemburu ya!!! Dari panggilan itu aku tahu dia budak politeknik aku.


Aku: Siape ni eh?
XXX: Tak kenal lagi kat saye? Abang ni memang la...
Aku: Sorry la... Betul-betul tak kenal ni...
XXX: Ni saya la....


Oh... Tak sangka dia rupanya (nama gadis ni terpaksa dirahsiakan). Satu masa dulu, dia pernah bagi aku coklat dan bunga masa aku belajar diploma di Politeknik dulu, dengan menggunakan nama "Gadis Cute Sangat". Tapi dia memang cute pun. Aku pun pelik dia boleh minat kat aku walhal dengan muka cute dan body mengancam, dia boleh dapat boyfriend yang handsome dan kaya. Tapi dia minat aku pulak kan.

Aku pun cuma pernah jumpa dia 3 kali je sepanjang aku belajar kat Politeknik tu. Itu pun just keluar makan-makan petang, bukan keluar dating pun. Aku rasa baik kawan kelas aku atau kawan-kawan rumah sewa aku dulu pun tak tahu pasal kewujudan dia ni sebab aku memang tak pernah cerita dekat siapa-siapa pun. Mulai sekarang akau akan reffer dia dengan nama Girl That Admire Me (GTAM) dalam blog ni... Hehehe..

Selepas aku menamatkan pembelajaran aku di Politeknik, aku tak pernah contact dia lagi. Masa semester pertama aku di UiTM Johor, untuk melanjutkan pelajaran dalam Ijazah pula, aku ada cuba contact dia, tapi tak dapat. Dia dah tukar nombor, mungkin juga dah ada boyfriend. Tapi sekarang dia contact aku semula.

GTAM: Sorry, lupa nak bagitau orang dah tukar nombor. HP dulu tu dah hilang. Dengan nombor abag sekali dah hilang. Ni baru dapat dari kawan balik ni

Aku: Oh. Tak pe. Ingat dah dapat boyfriend, dah lupa kat abang.

GTAM: Eh? Saya belum ada boyfriend lagi la.

HHHUUU... Seronok jugak aku dengar pernyataan tu. Perbualan kami berterusan dan aku bagitau la aku tengah single sekarang ni. Laju je dia jawab:

GTAM: Ye ke abang solo sekarang? Bestnye...

BestNye? Apa maksud dia? Adakah dia seronok sebab aku tak de Girlfriend dan dalam hati dia mengutuk aku.. "padan muka kau. Sape suruh kau reject aku dulu" ataupun " Yeah!! Boleh la aku tackle Abang Mirul."

Kami terus berbual dengan panjang, sampai la kredit dia dah nak habis. Selepas bertukar-tukar wish Gud Nite, dia letak. Aku pun surf web kejap lepas tu terus tidur.

Sebelum tidur, aku teringat dekat dia semula. Teringat detik-detik first time jumpa dia. Teringat semula senyuman manis dia, hilai tawa nya yang gemersik muka dia yang cute... Dia memang cantik. Aku pun mula berangan-angan pasal dia. Ya!!! Aku mula delusi!!!

Akibat delusi aku tu, aku terus susah nak tidur. Akhirnya aku pun tak tau bila aku tidur akhirnya. Esok pagi bila aku sedar, jam dah pun menunjukan hampir pukul 1 tengahari. Cis!!! Aku terponteng kelas pukul 10 pagi tadi, kelas Global Retailling.

Aku berjanji kepada diri aku, aku tak kan berangan-angan pasal gadis lagi sebelum tidur. Akibatnya aku tak ke kelas hari ni. Pengajaran kepada kawan-kawan juga, jangan suka berdelusi kerana delusi adalah sesuatu yang tak benar sama sekali, juga boleh membuatkan kita tidur lewat dan terponteng kelas.

Aku juga tak nak berdelusi pasal GTAM lagi. Ya lah, dia perempuan cantik, anytime boleh dapat pakwe aku. Jadi, berhenti berharap dan berdelusi wahai Amirul.... Dream On..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar