Rabu, 29 Agustus 2007

BAGAIMANA ANDA MENGHAYATI KEMERDEKAAN?

Soalan yang sering kita dengar ke udara di media massa yang biasa nya di tujukan kepada generasi muda.

Generasi lama menghargai kemerdekaan negara kita kerana sesetengah warga lama merupakan pejuang yang berjuang untuk mendapatkan kebebasan dan kemerdakaan negara. Ada sesetengah warga lama yang hidup dan terseksa pada zaman pemerintahan penjajah. Kerana itu lah, mereka menghargai dan menghayati kemerdekaan

Bagaimana pula warga muda menyambut merdeka? Aku ada membuat beberapa pemerhatian ke atas warga muda Malaysia, dan aku perhatikan bagaimana mereka menghayati kemerdekaan. Sebenarnya pemerhatian tu sekitar rumah sewa aku je...

Kawan aku, Lula, menghayati kemerdekaan dengan tidur pada 30 ogos 2007 pada pukul 12:30 tengahari, dan mungkin hanya akan bangun pada tepat pukul 12:00 malam 31 ogos... atau mungkin lebih lewat. Pukul 4 petang agak nya..

Kawan aku jugak, Baox, menghayati kemerdekaan dengan mencabut bendera Malaysia yang di letakkan di kereta nya, kemudia duduk di atas motor sambil merenung bendera Malaysia tu lama-lama dengan muka yang serius. Aku nampak masa aku balik kelas petang semalam.

Sekali lagi, kawan-kawan aku, Baox, Cendol dan Kam menghayati merdeka dengan menonton konsert Napalm Death pada 1 September. Siap praktis head bang lagi. Sessi latihan mereka telah menyebabkan Apeng dan Pujam tidak keruan dan makan hati.

Walau apa pun cara kita menghayati kemerdekaan, yang penting, kita generasi muda menghargai kebebasan negara kita dan juga menghargai kemerdekaan negara kita yang kini bebas dari cengkaman penjajah.

Selamat menyambut kemerdekaan Malaysia yang ke-50. Semoga kita bebas selamanya

Tidak ada komentar:

Posting Komentar