Selasa, 21 Agustus 2007

BEST KE JADI BLOGGERS?

Hari ni aku cuma ada 1 kelas saje. Kelas Sales Management. Kelas bermula pukul 2 hingga 4 petang mengikut jadual. Kelas pukul 4, Managerial Economic atau a.k.a. ECO 555 batal hari ini. Aku masuk kelas pukul 2:15 petang dan kelas aku habis 2:50 petang. Rasa tak berbaloi pulak pergi kelas... Tapi menuntut ilmu memang begitu.. Perlu banyak bersabar.

Selepas habis kelas, aku lepak di bilik kawan aku kat SR, Kulon namanya, sebab nak menunggu housemate aku, Lula, habis kelas. Aku tumpang motor dia hari ni. Setelah bosan, akhirnya aku berSMS dengan GTAM. Ingat GTAM?? Baca post aku yang bertajuk "Aku Hidup Dalam Delusi."

Aku terus berSMS dengan GTAM hingga la aku begitahu dia yang aku ada blog.

GTAM: Abang ada blog ke?
Aku: Ada
GTAM: Ye je? Apa abang tulis dalam blog abang?

Aku tak jawab. Aku cuma taip alamat laman blog aku kepada dia. Biar dia tengok dan nilai sendiri.

GTAM: Oh. Tulis pasal bola. (mungkin sebab post terakhir aku pasal Liverpool)
Aku: Tak lah. Baca la post yang lain. Abang dah post 79 entri dalam blog tu baca la semua.

Sessi SMS kami terhenti. Maybe dia tengah baca blog aku. Lama lepas tu dia SMS aku balik.

GTAM: Oh. Macam-macam abang tulis. Pasal saya pun ada ya?Best ke jadi bloggers ni? Kenapa abang tulis blog?

Satu soalan yang tak pernah terlintas di kepala aku. Best ke jadi bloggers? Aku pun tak pasti. Kenapa aku tulis blog? Aku pun tak pasti.

Aku terpaksa mengimbau ke masa lamapu untuk mencari jawapan dari GTAM itu. Setelah aku mengimbau kisah silam, aku dah teringat semula tentang kisah cita-cita aku untuk mewujudkan blog ni.

Semangat dan minat aku untuk menulis blog bermula semasa aku lepak dekat Cyber Cafe pada tahun 2002, selepas aku habis SPM. Sepanjang aku sekolah menengah, aku tak tahu apa-apa pasal internet. Aku amat jarang-jarang berchatting IRC. Penah la 4-5 kali. Itu pun aku chat dengan bantuan kawan aku sebab aku tak faham bahasa singkatan yang digunakan semasa chatting.

"Dah mkn ker?" Ayat tertera di skrin IRC aku.

Aku: Apsal dia bubuh huruf R kat hujung tu..
Kawan: Memang stail dia macam tu kalau Chatting

Aku betul-betul naif di alam maya. Akhirnya selepas SPM, aku lepak CC untuk mengimprovekan knowledge aku berkenaan alam siber ni. Aku selalu lepak CC kat Summit Batu Pahat. Nama CC tu Welly. Setiap kali aku lepak dekat situ, mesti ada seorang awek yang lepak CC tu sekali.

Dari situ aku perasan sesuatu. Dia tulis blog. Aku pun sebenarnya tak tahu benda tu blog. Tapi aku betanya dengan dia. Mak aku cakap, malu bertanya sesat jalan. Kebetulan pulak hari tu dia lepak sebelah aku.

Aku lagi: Er.. Awak tulis ape nih?
Gadis blog: Ni nama nya blog.
Aku lagi: Best ke tulis blog?
Gadis blog: Awak tulis la satu blog. Nanti awak akan rasa, apa yang saya rasa.
Aku lagi: Boleh awak ajar saya
Gadis blog: Boleh aje

Aku gembira mendengar kata-kata dia. Esok dia nak ajar aku buat blog. Aku gembira.

Esok nya aku datang CC, tapi dia tak de. Maybe dia sakit, kata hati aku sedapkan keadaan. Esok nya pun dia tak de. Begitu juga hari-hari berikutnya. Aku pun tak tahu apa jadi dengan dia. Bila kau fikir-fikirkan balik, baru aku teringat. Kebanyakan budak-budak dah menerima tawaran Universiti. Maybe dia dapat masuk kemana-mana universiti (aku masuk Politeknik bulan 12, lambat 1 semester). Aku pulang dengan kecewa.

Semasa aku belajar di Politeknik, ada seorang budak junior aku bagitau aku yang dia ada blog. Aku pun pujuk dia suruh dia ajar aku buat blog. Tapi kerana kesibukan, aku terlupa lagi nak buat blog.

Akhirnya, di bumi Segamat ini, aku akhirnya berjaya buat blog. Bermula dengan housemate aku di Melaka yang membuat blog untuk menyatukan kembali kawan-kawan di Politeknik Merlimau.

Kemudian roomate aku yang nak buat blog. Aku pun teringat semula cita-cita aku pasal blog yang ingin aku buat dari dulu. Aku suruh dia buat dulu, suruh dia jadi test market atau bahan uji kaji samada blog dia akan menjadi bahan ketawa dan cacian budak-budak rumah yang lain atau tidak. Setelah aku tengok dia selamat, aku pun buatlah blog sendiri.

Bila aku buat blog sekarang, baru aku tahu senang je nak manage blog ni. Kalau aku tau senang macam ni, maybe aku dah ada blog sejak tahun 2002 lagi. Tapi mungkin blog aku tak bertajuk "Warmness On The Soul".

Kepada GTAM, biar aku jawap soalan mu itu....

Kenapa Abang buat blog?
Sebab itu niat aku sejak dari tahun 2002 lagi... Ya. Niat 5 tahun lamanya.

Best ke jadi bloggers ni?
Awak tulis la satu blog. Nanti awak akan rasa, apa yang saya rasa... Hehe...

P/S: Pengadil yang bagi penalti kepada Chelsea hari tu, Rob Styles, kena gantung oleh EPL kerana memberikan penalti tak munasabah dan tak masuk akal itu. Serve Him Right. Hehe...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar