Rabu, 29 Agustus 2007

PIALA PESTA BOLA MERDEKA HADIAH HARI KEMERDEKAAN NEGARA KE-50

Selepas sekian lama dibelenggu kemarau kejayaan,akhirnya skuad bola sepak negara muncul juaraPestabola Merdeka selepas menewaskan Myanmar 3-1 pada perlawanan akhir di Stadium Shah Alam,malam tadi.

Kali terakhir Malaysia muncul juara Pestabola Merdeka ialah pada tahun 1993 ketika mengalahkan Korea Selatan ‘B’ dengan angka yang sama 3-1

Jaringan penyerang Zaquan Adha Radzak dan Safee Sali serta gol sendiri Khin Maung Lwin memastikan skuad negara bimbingan B Sathianathan memahat nama buat kali ke-11 menjuarai kejohanan yang pernah dilabel paling berprestij di Asia suatu masa dahulu.

Tanpa ketua pasukan, Shukor Adan yang diketepikan gara-gara kecederaan pangkal paha, lilitan di lengan dengan tanggungjawab berat dipikul pengganti Shukor, Azi Shahril Azmi. Jelas peranan digalas itu tidak dikecewakannya

Semangat yang dipamerkan pemain diterjemahkan kepada gol pertama yang hadir pada minit ke-12 hasil gerakan bijak antara penyerang serangkai, Safee Sali dan Zaquan Adha Radzak.

Zaquan yang menyambut lorongan pertahanan kanan Daudsu Jamaluddin di sebelah kanan mengumpan kepada Safee yang dikawal Khin Maung Lwin. Ketika Safee terlepas bola, Zaquan merebut kesempatan itu dan melarikan bola beberapa meter sebelum melepaskan rembatan leret ke penjuru kiri pintu gol lawan, yang dikawal penjaga golnya Aung Aung Oo.

Apapun, pelawat yang memburu kejuaraan kali kelima, bangkit dengan asakan hebat pada awal babak kedua dengan Yan Paing menguji Syed Adney menerusi rembatan padu minit ke-48 tetapi Malaysia tambah ceria dengan gol kedua lapan minit kemudian - terima kasih kepada pertahanan Myanmar, Maung Lwin, yang menjaringkan gol sendiri.

Ketika dicabar pemain Malaysia, hantaran lintang Khyril Muhymeen dari sebelah kiri ditampan masuk ke dalam gol sendiri.

Stadium dipenuhi kira-kira 45,000 penonton kembali gegak gempita apabila Safee meletakkan Malaysia dalam keadaan selesa dengan gol ketiga minit ke-60.

Mendapat lorongan cantik Norshahrul Idlan Talaha dari tengah padang, Safee tenang melarikan bola ke arah kawasan penalti lawan sebelum merembat kencang melepasi Aung Oo.

Secara jujur nya aku boleh katakan yang permainan skuad bawah-23 negara ni bermain lebih matang dan bijak berbanding skuad senior yang menjadi lauk-pauk di Piala Asia bulan lepas.

Cuma kekurangan pengalaman yang masih ketara. Pemain midfield tengah gagal mengawal bola dengan kemas. tetapi mereka boleh di asuh. Diharap semangat ini akan kekal sehingga Sukan Sea di Korat nanti.

Nasib baik Malaysia menang, kalau tak aku nak cadangkan FAM pakai lambang ni untuk masa akan datang.
Oleh di sebabkan menang, boleh la pakai lambang lama.

MALAYSIA: Syed Adney Syed Hussein; Daudsu Jamaluddin, Aidil Zafuan Radzak, Norhafiz Zamani Misbah, Sumardi Hajalan; Nor Farhan Muhammad (Amirulhadi Zainal 46), Norshahrul Idlan Talaha (Syamsol Sabtu 78), Azi Shahril Azmi, Khyril Muhymeen Zambri; Safee Sali, Zaquan Adha Radzak (Samransak Kram 90).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar