Minggu, 05 Agustus 2007

KISAH RAMBUT PANJANG, BOLA SEPAK DAN SKUAD REMAJA


Aku masuk ke website Berita Harian EPG, untuk mencari cerita tentang kemusnahan dan kutukan untuk skuad Malaysia kita. Kamu tahu tak EPG tu ape? EPG tu singkatan kepada Emas-Perak-Gangsa, akhbar sisipan untuk akhbar Berita Harian, setiap hari khamis.

Tiba-tiba aku terbaca dekat seksyen e-mel anda, komen seorang pembaca EPG bernama Radin Zayady dari Shah Alam. Dia bagi cadangan tentang apa yang perlu FAM lakukan untuk tingkatkan mutu permainan bola sepak Malaysia:

1. Wujudkan skuad pelapis bawah 16, 18 dan 21 tahun yang berbakat mengganti skuad yang ada.

2. Jangan benarkan pemain berambut panjang mewakili negara.

3. Ketatkan disiplin pemain.

4. Tambah lagi perlawanan persahabatan dengan pasukan negara luar termasuk Jepun, Korea Selatan, China mahu pun Eropah.

5. Persatuan Bola Sepak Malaysia dan gabungan mereka harus mencungkil bakat baru untuk diketengahkan sebagai pelapis setiap tahun.

6. Pandangan orang ramai harus diambil kira.

7. Jurulatih setiap negeri harus menyiapkan laporan kemajuan setiap pemainnya jika dia dipanggil mewakili Malaysia.


Aku setuju dengan cadangan no. 1. Skuad-skuad eropah sentiasa tak kehabisan bakat-bakat muda sebab mereka ada skuad-skuad pelapis mereka.

Cadangan no.4 pun ada rasionalnya. Pemain kita kekurangan pengalaman dalam perlawanan antarabangsa. Mungkin orang anggap perlawanan bola sepak antarabangsa ni biasa sahaja, tapi perlawanan antarabangsa berbeza dengan perlawanan liga yang biasa. Suasana berbeza, berjuang untuk maruah negara, memang situasi yang berbeza.

Cadangan no. 6 pun aku setuju gila. FAM tak boleh anggap mereka sentiasa betul. FAM kena terima pandangan orang lain sebab pandangan diorang memang dah tak boleh pakai lagi. Mereka kena brainstorm untuk dapatkan idea baru dari semua pihak, terutama peminat. Jangan nak anggap diri sentiasa betul.

Cadangan no. 2 tu, aku tak setuju. What the fu.... Apa pulak kena mengena rambut dengan main bola? Bukan rambut pun yang nak menyepak bola. Adakah pemain rambut panjang tak bagus? Aku tak setuju dengan cadangan ni...

Ok, cuba korang tengok Gabriel Batistuta. Rambut panjang (masa dia main bola dulu la, sekarang ni dah pendek sebab dah tua). Tapi skill permainan dia memang hebat. Dia menjadi ikon Argentina masa World Cup 98 dulu. So, cadangan no.2 tak diterima. Lagipun ramai apa mat rock rambut panjang... Eh. Dah terkeluar tajuk ni. Hehe...

Berbalik kepada cadanga no. 1. Skuad pelapis memang amat diperlukan. Mulakan dari skuad bawah 12, kemudian diserap ke skuad bawah 16 tahun, seterusnya ke skuad bawah 18 dan ke skuad bawah 21 sebelum ke skuad senior.

Ini akan menambahkan pengalaman dan kematangan pemain muda dalam mengharungi perlawanan antarabangsa. Perlu kita ingat bahawa pemain-pemain handalan dunia sekarang bermula dengan skuad bawahan sebelum menjejak kaki ke skuad senior.

Masih ingat lagi Youth World Cup 1997 yang berlangsung di Malaysia dulu? Pertandingan ini untuk skuad renaja bawah 20 tahun. Masih ingat nama-nama besar yang menyertai pertandingan tersebut? Nwankwo Kanu (Nigeria), David Trézéguet, Thierry Henry (Perancis), Juan Román Riquelme, Pablo Aimar, Esteban Cambiasso (Argentina), Michael Owen(England), Damien Duff(Ireland), dan Shunsuke Nakamura (Jepun). Mereka sekarang dah pun menjadi nama besar dalam dunia bola sepak dan skill mereka di atas padang memang tidak boleh di pertikaikan lagi.

Jadi harap-harap FAM mengambil ikhtibar dari kekalahan yang memalukan dalam Piala Asia untuk memperbaiki semula maruah yang tercalar. Semoga kehebatan Malaysia kembali seperti era allahyarham Mokhtar Dahari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar