Kamis, 31 Maret 2011

FAM, Jadual Perlawanan Padat dan Mengaut Keuntungan


Rasanya semua peminat bola sepak English Premier League (EPL) rata-rata sudah mengetahui yang Pasukan Bola Sepak Kebangsaan Malaysia bakal berentap dengan 3 pasukan handalan dari EPL dalam siri perlawanan persahabatan Julai nanti.

Tiga pasukan yang dimaksudkan ialah Liverpool FC, Chelsea FC dan Arsenal FC.

Sebagai peminat Liverpool FC, kedatangan Liverpool untuk kali pertama ke Malaysia memang ditunggu-tunggu oleh aku semenjak sekalian lamanya.

Kenapa Liverpool tidak dibenarkan ke Malaysia sebelum ini? Kerana penaja utama Liverpool sebelum ini ialah sebuah jenama arak dari Denmark, Carlsberg. Macamlah dekat Malaysia selama ini tak menjual arak jenama Carlsberg. Kilang punyalah besar dekat Shah Alam, dari rumah abang aku boleh nampak dengan terang dan jelas.

Ok. Kembali ke cerita tentang bola sepak.

Semalam, jadual perlawanan persahabatan antara pasukan Malaysia dan 3 pasukan EPL telah dikeluarkan di fan page Info Sukan Malaysia. Tarikh perlawanan persahabatan ini boleh dikatakan sudah tetap kecuali diubah atas kehendak pasukan EPL tersebut:

10 Julai 2011
Malaysia vs Chelsea

12 Julai 2011
Malaysia vs Liverpool

14 Julai 2011
Malaysia vs Arsenal

Kalau dilihat dari jadual di atas, kita dapat lihat yang Pasukan Malaysia bakal berentap dengan 3 gergasi EPL dalam tempoh 5 hari. Malaysia hanya mempunya waktu rehat selang sehari sahaja.

Persoalannya, adakah relevan memngadakan 3 perlawanan persahabatan dalam tempoh 5 hari? Ada kemungkinan pemain akan kepenatan dan ini akan mendorong kepada kecederaan pemain.

"Kau ni menggelabah la, Mirul. Malaysia kan ramai pemain bola. Agaknya, Malaysia panggil 30 player untuk siri friendly game ni kot. Tak pun panggil 50 orang ke."

Tujuan perlawanan persahabatan dibuat oleh sesebuah persatuan bola sepak ialah untuk memastikan pemain mempunyai kesefahaman antara satu sama lain dan juga menambahkan pengalaman.

Jadi, apakah pemain mampu menimba pengalam jika 50 orang player itu di rotate untuk 3 perlawanan persahabatan tersebut?

Dan ini pasukan yang mewakili negara. Bukan semua pemain mempunyai kebolehan dan kredibiliti untuk menjadi pemain yang mampu mewakili negara. Apa guna panggil ramai-ramai kalau semuanya tak boleh main.

"Kau ni menggelabah lebih la. Setakat 3 game dalam 5 hari. Hari-hari lain kan diorang boleh rehat."

Ok. Mungkin jadual di atas tidak menggambarkan apa yang cuba aku maksudkan. Mari kita lihat jadual penuh pasukan Malaysia sepanjang bulan Jun dan Julai.

Pasukan Olimpik Malaysia telah diundi menentang Pasukan Olimpik Lubnan dalam pusingan kedua Kelayakan Olimpik 2012. Mereka akan bertemu Lubanan pada 19 dan 23 Jun.

Sementara itu, pasukan kebangsaan Malaysia pula telah diundi untuk menentang pasukan Taiwan pada 29 Jun dan 3 Julai untuk Pusingan 1 Kelayakan Piala Dunia 2014.

Jika Pasukan Malaysia menang, Malaysia bakal menentang dengan pasukan jiran, Singapura, untuk Pusingan Ke-2 Kelayakan Piala Dunia 2014 pada 23 dan 28 Julai.

Jadi, jadual perlawanan Malaysia akan menjadi begini:

19 Jun 2011
Lubnan vs Malaysia

23 Jun 2011
Malaysia vs Lubnan

29 Jun 2011
Malaysia VS Taiwan

3 Julai 2011
Taiwan VS Malaysia

10 Julai 2011
Malaysia vs Chelsea

12 Julai 2011
Malaysia vs Liverpool

14 Julai 2011
Malaysia vs Arsenal

(Jika menang ke atas Taiwan)
23 Julai 2011
Singapura vs Malaysia 

28 Julai 2011
Malaysia vs Singapura

Bagaimana? Padat bukan jadual Pasukan Malaysia. Bak kata Nami TTGB, "Bangla punya overtime pun tak teruk macam ni la."

Tidak sampai seminggu Pasukan Olimpik Malaysia berentap dengan Lubnan (23 Jun), mereka perlu berentap dengan Taiwan pula 29 Jun dan 3 Julai. Seminggu kemudian, mereka perlu mengharungi 3 perlawanan persahabatan menentang 3 gergasi EPL pada 10, 12 dan 14 Julai.

Dan jika Malaysia mempunyai rezeki, Malaysia akan menentang Singapura pula pada 23 dan 28 Julai. Kenapa begitu padat jadual untuk Pasukan Malaysia?

"Mengalabah kau ni, Mirul. Pasukan Olimpik tu pasukan bawah 23 tahun. Pasukan kebangsaan Malaysia pulak, pemain senior. Yang kau masukkan jadul pasukan olimpik sekali, nak buat apa?"

Perlu diingat yang ada pemain dalam Pasukan Olimpik Malaysia juga bermain dalam Pasukan Senior Malaysia.

Pemain yang bermain untuk kedua-dua pasukan Olimpik dan senior ialah Mahali Jasuli, Mohd Fadhli Mohd Shas, Mohd Faizal Muhammad, Mohd Muslim Ahmad, Mohd Faizal Abu Bakar, K. Gurusamy, Ahmad Fakri Saarani dan pemain yang menjadi tonggak utama kemenangan Malaysia dalam Piala Suzuki, penjaga gol Khairul Fahmi Che Mat.

Perlu diingat juga, mereka perlu menempuh baki perlawanan dalam Liga Super Malaysia dan kemudian akan disambung pula dengan Piala Malaysia.

Mampukan pemain tersebut mengharungi semua perlawanan di atas? Mampukan mereka bertahan ataupun akhirnya mereka akan tercedera kerana kepenatan?

Jadi aku terfikir, apa relevannya Malaysia memanggil 3 pasukan EPL untuk mengadakan perlawanan persahabatan di sini? Kenapa tidak panggil satu pasukan sahaja seperti tahun-tahun sebelum ini?

Misalnya, panggil Liverpool sahaja memandangkan Arsenal sudah datang ke Malaysia beberapa kali dan Chelsea pula baru datang ke Malaysia pada tahun 2008. Kenapa perlu panggil 3 pasukan dan padatkan jadual Pasukan Malaysia yang boleh mereka keletihan?

Adakah FAM cuba mengaut keuntungan dari peminat bola sepak Malaysia? Rasanya, FAM pasti sedar yang semenjak memenangi Piala Suzuki, peminat Malaysia sudah semakin bertambah dan stadium mulai dipenuhi dengan penonton setiap kali perlawanan yang melibatkan Pasukan Kebangsaan Malaysia. Dicampur pula dengan peminat 3 pasukan EPL nanti.

Tapi mampukah stadium penuh untuk ketiga-tiga perlawanan pesahabatan nanti? Perlu diingat, semasa perlawanan persahabatan menentang Man Utd tahun lepas, bukan semua peminat Man Utd yang datang menonton. Ada juga peminat Liverpool, Chelsea dan Arsenal yang datang memenuhi stadium.

Mampukah stadium penuh untuk ketiga-tiga perlawanan nanti? Harga tiket bukannya murah-murah anak. Kita tunggu dan lihat sahajalah.

Apa-apa pun, aku agak sedih dan kasihan kepada pemain negara kita yang bakal disumbat dengan jadual padat menjelang Jun dan Julai nanti. Diharap mereka berjaya mengharungi semua perlawanan dengan selamat, iaitu tidak tercedera.

Dan diharap pemain tidak terlalu penat dan mampu beraksi dengan sepenuh semangat. Dah harap Malaysia mampu pergi jauh dalam Perlawanan Kelayakan Piala Dunia 2014 nanti.

Memang sukar untuk Malaysia layak ke Piala Dunia 2014 dengan pemain yang ada. Tapi sekurang-kurangnya, biarlah Malaysia tumpas kepada pasukan Jepun atau Korea dalam pusingan kelayakan nanti dan bukan kalah kepada Singapura. Malulah juara Asean boleh kalah dengan Singapura nanti kan? Biarlah pasukan Malaysia pergi jauh sikit kali ini.

Kepada FAM, aku agak sedih bila memikirkan yang FAM lebih mengutamakan keuntungan dalam menjalankan organisasi tersebut. Sudah sampai masa semua ahli jawatankuasa FAM terutamanya Tuan Presiden FAM meletakkan jawatan dan berikan jawatan tersebut kepada orang yang lebih arif untuk mengendalikan FAM. Jangan seksa pemain semata-mata untuk mendapatkan keuntungan.

Bagaimanapun,InsyaAllah aku akan ke perlawanan persahabatan Malaysia menentang Liverpool nanti. Bukan senang mahu tunggu Liverpool turun ke Malaysia.

Tapi jauh disudut hati aku, aku akan merasa sedih melihat pemain Malaysia dipergunakan untuk mengaut keuntungan oelh FAM.

Apa-apa pun, diharap Pasukan Kebangsaan Malaysia terus maju jaya dan mara sejauh mungkin dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia 2014 nanti.

Malaysia boleh!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar