Senin, 21 Maret 2011

Double Standard Di Hati Kita

Tahukah kamu apa itu Double Standard?

Definasi mudah untuk Double Standard ialah penaksiran berbeza bagi satu situasi yang sama. Sebagai contoh, situasi yang sama terjadi kepada dua orang manusia. Tetapi seorang dipandang positif, dan seorang lagi di pandang negatif.

Faham? Tak faham? Bagus. Sebenarnya aku sendiri tak berapa faham dengan definasi yang aku tulis di atas. Tak mengapa. Baca dengan lebih lanjut entri di bawah untuk mendapatkan definasi yang tepat.

Ada dua orang lelaki baru putus cinta. Seorang lelaki mempunyai wajah yang kacak, jambu dan badan yang sasa. Memang selalu menjadi idaman gadis-gadis di sekolah/kolej.tempat kerja.

Seorang lagi lelaki bermuka tidaklah sekacak lelaki yang pertama dan tiada keistimewaan langsung berbanding lelaki yang pertama. 

Tapi apabila putus cinta, serta-merta para-para gadis lain akan memberikan definasi yang berbeza. Pada lelaki yang kacak, mereka akan berkata: "Mesti dia putus sebab awek dia tak tahan balak dia jadi hot stuff kat kolej kita ni."

Tapi buat lelaki yang kurang kacak itu pula: "Memang patut awek tu mintak putus dari dia. Dia tu bukannya handsome pun. Tak layak dia couple dengan perempuan tu."

Begitulah lebih kurangnya contoh double standard.

Double standard boleh terjadi di mana-mana sahaja dan boleh terjadi double standard antara jantina, antara bangsa ataupun antara negara.

Antara jantina yang paling selalu terjadi di UiTM Segamat semasa aku belajar dulu. Pak guard agak double standard. Jika pelajar lelaki yang buat salah, dengan pantas mereka akan dikenakan saman atau terus masuk court. Kalau pelajar perempuan, mudah sahaja mereka mendapat pengampunan.

Aku tak pasti bagaimana keadaan pak guard di UiTM Segamat sekarang samada sudah menjadi telus dalam pekerjaan mereka sekarang ini atau masih sama berperangai bangsat seperti dahulu.

Satu lagi double standard yang paling ketara ialah double standard sesama Melayu. Sebagai seorang Melayu (tapi aku sebenarnya mempunyai darah Mamak), aku selalu ternampak situasi di mana Melayu suka men-double standard-kan bangsa sendiri.

Jika ada seorang yang bukan berbangsa Melayu mendapat kenaikan pangkat atau gaji, mereka yang berbangsa Melayu akan mendiamkan diri. Tetapi jika ada yang berbangsa Melayu berjaya mendapat kenaikan pangkat atau gaji, mulalah ada yang tak senang hati.

Mulalah kerja menyebarkan fitnah dan khabar angin dibuat. Ada yang menuduh, "Dia ni kaki kipas, memang la senang naik." 

Atau pun yang lebih teruk, "Sebenarnya dia ni ada hubungan Gay dengan boss. Tu sebab dia dapat naik pangkat senang. Tak percaya, jom kita buat demonstrasi jalanan, kita paksa dia serahkan DNA pada kita."

Dan yang lebih kuno dan primitif dan syirik, mereka terus berjumpa bomoh. Terus disantaunya si Melayu yang berjaya mendapat kenaikan pangkat tersebut.

Bukanlah aku menyeru kamu menyantau orang yang berbangsa bukan Melayu pula. Santau dan bomoh adalah benda haram, tidak kira samada sasaran kamu itu orang yang beragama Islam atau tidak. Tapi adalah lebih baik kalau kita berusaha sendiri untuk mendapat kenaikan pangkat dari menggunakan cara yang salah.

Satu lagi jenis double standard yang aku jumpa ialah double standard antara drama Melayu dan sinetron. Ada sesetengah golongan yang bukan main lagi mengutuk drama Melayu seperti Gerak Khas, Roda-Roda KL dan lain-lain lagi.

Kononnya mereka mengutuk yang drama Melayu tiada standard. Bosan menonton drama Melayu, jalan cerita klise, lakonan tak mantap dan lain-lain Tapi yang peliknya, mereka sangat taksub dengan dengan sinetron.

Adakah sinetron lebih baik dari drama Melayu? No way, Jose! Aku pernah menonton sinetron untuk membuat penilaian samada benarkah sinetron lebih baik dari drama Melayu.

Apa yang aku lihat, sinetron lebih jauh merepeknya dari drama Melayu. Jalan cerita memang tak masuk akal, ditambah pula dengan babak-babak tak masuk akal seperti kemunculan pari-pari dan lain-lain. Jalan cerita sinetron jauh lebih klise ditambah dengan jalan cerita berulang-ulang sehinggakan episod seinetron boleh mencecah 200 episod atau lebih, tapi ceritanya dari episod 1 sehingga 200 sama sahaja.

Satu-satunya daya penarik sinetron ialah pelakon perempuan yang cantik rupa parasnya, walaupun lakonan mereka tidak seberapa. Aku berani kata yang drama Gerak Khas jauh lebih baik dari cerita sinetron karut barut tersebut.

Ingat lagi kumpulan nasyid Mirwana? Kumpulan nasyid yang pernah dianggotai oleh Faizal Tahir suatu masa dahulu sebelum dia "murtad" dan menyertai One In The Million?


Aku ingat lagi, semasa awal kemunculan Mirwana dengan imej yang lain daripada imej kumpulan nasyid kebiasaan. Mereka tidak mengenakan jubah dan "songkok Raihan" seperti kebiasaan. Mereka mengenakan baju kasual yang biasa kita pakai dan memakai Beret.

Selepas Faizal Tahir meletup selepas menyertai One In The Million, kawan-kawan Mirwana yang lain pun muncul dengan imej baru. Kali ini lebih kepada gaya pakaian santai, tanpa beret.


Aku masih ingat lagi, ramai yang mengkritik dari ciri pemakaian Mirwana dari semasa awal kemunculan mereka, sehingga mereka membuat kemunculan kembali. 

Ada yang mengecop mereka sebagai kumpulan yang tidak Islamik kerana pemakaian mereka yang tidak mengenakan jubah dan songkok Raihan. Ada pula yang mengecop mereka sebagai kumpulan nasyid sekular.

I facepalm on this.

Sekarang mari kita lihat penyanyi nasyid yang terkenal dari Sweden yang sedang meletup-letup, Maher Zain.


Adakah Maher Zain pakai songkok? Tidak! Adakah Maher Zain pakai jubah? Tidak! Apa yang Maher Zain pakai? Beret, sama seperti Mirwana. Jadi, kenapa tiada yang mengkritik beliau tidak cukup Islamik kerana tidak memakai jubah dan songkok Raihan?

"Tapi Mirul, Maher Zain ni orang putih. Pakai jubah ni bukan budaya dia la."

Semenjak bila pula berjubah jadi budaya orang Melayu? Jubah adalah pakaian budaya orang Arab. Jadi kenapa kita pula yang memakai jubah dan menganggap memakai jubah boleh menjadi bertambah Islamik? Semenjak bila pakaian boleh melambangkan tahap keimanan atau keislaman kita? 

Dan, kenapa tiada yang menghentam Maher Zain? Mudah. Kerana kita bersifat double standard. Bagi aku, tak salah pun kalau Mirwana nak pakai beret sama seperti Maher Zain. Ianya hanya pakaian.

Sebenarnya, orang Melayu memang suka men-double standard-kan bangsa sendiri. Jika bangsa lain buat, semuanya okay sahaja. Jika Melayu yang buat, semuanya salah belaka. 

Contoh yang aku berikan di atas hanyalah contoh-contoh yang ringan. Aku pasti kamu dapat mencari situasi double standard yang lebih tinggi bukan?

Kita suka men-double standard-kan bangsa kita sendiri sehinggakan bangsa Melayu sukar untuk maju kehadapan kerana banyak pantang larang dan taboo yang sepatutnya tidak menjadi pantang larang dan halangan kepada kita.

Kita selalu menilai bangsa Melayu dengan double standard sehinggakan kita terasa rendah diri kerana selalu dikiritikan sedangkan apabila ada orang luar buat, mereka mendapat pujian.

Jadi, tak payahlah kau nak sibuk-sibuk nak menyertai kumpulan Perjuang Melayu atau sibuk membuat demo mempertahankan Ketuanan Melayu untuk memajukan orang Melayu kerana kau sendiri membantutkan kemajuan orang Melayu dan membunuh orang Melayu dengan semangat double standard kau itu.

Tak payah tunggu Illuminati atau Freemason datang untuk memusnahkan orang Melayu kerana orang Melayu sendiri sudah pun membunuh bangsa mereka sendiri.

Note:
Bagi yang bukan berbangsa Melayu yang terbaca entri ini, ini bukanlah entri racist (lagi-lagi bahagian naik pangkat di atas). Itu hanyalah contoh. Ini hanyalah entri yang menunjukkan entri double standard antara sesama Melayu. Tidak lebih dari itu. Jangan salah anggap pula.

P/S: kamu ada pengalaman double standard yang terjadi pada diri kamu? Do share on the comment section.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar