Sabtu, 02 April 2011

Langkah Bendul

Langkah Bendul 1

Satu masa dahulu, kalau tak salah aku tahun lepas, aku pergi melepak dengan seorang yang boleh dikategorikan dalam golongan brader-brader (lelaki 30'an). 

Nama brader tersebut Adam. Aku tak pasti kalau itu nama sebenar beliau kerana aku pernah ada terdengar orang memanggil beliau dengan nama Bani, Jambu, John, Joe dan banyak lagi. Tapi aku kenal dia dengan nama Adam. So i stick with that.

Aku tak tahu apa kerja brader Adam ini tapi dia selalu mengenakan pakaian berjenama dan memandu kereta yang berjenama bukan dari Malaysia dan harga kereta tersebut melebihi RM100,000. Aku agak dia hidup dalam keadaan senang. Agaknya lah.

Umur Adam sudah mencecah 30 tahun tapi belum berkahwin lagi walaupun punya seorang awek yang muda setahun darinya yang dia kenal semenjak 8 tahun lepas. Cinta universiti katanya.

"Bro, kenapa tak kahwin lagi?" Tanya aku.

"Aku tak nak Langkah Bendul."

Aku diam sekejap. Seingat aku, Brader Adam ni anak bongsu.

"Kau bukan anak bongsu ke?"

"Mak aku kan dah meninggal 4 tahun lepas. Bapak aku kata kalau aku nak kahwin, kena tunggu bapak aku tu kahwin dulu."

Aku terdiam sebentar mendengar penerangan Brader Adam. Dan kemudian aku menyambung:

"Itu bukan Langkah Bendul. Tu langkah gunung-ganang namanya."

Brader Adam hanya ketawa.


Langkah Bendul 2

Ketika aku melepak disebuah warung dengan seorang kawan, tiba-tiba kawan aku bertanya tentang langkah bendul.

"Kenapa kalau si adik tu kahwin dulu dari akak dia, dia dipanggil Langkah Bendul. Maksud aku, kenapa digunakan istilah langkah bendul?"

"Entah." Jawab aku mudah sambil menjungkitkan bahu.

"Aku rasa macam tak sesuailah istilah tu. Bagilah nama lain. Potong barisan ke misalnya...."

"Skema sangat istilah tu." Aku mencelah.

"Lagipun, istilah tu memang padan sangat dengan perempuan," Sambung aku semula.

"Ya ke? Kenapa pulak?" Tanya kawan aku semula.

"Ya lah. Perempuan kan ada bendul. Dua bendul tu." Balas aku bersahaja.


Langkah Bendul 3

"Kau agak, relevan tak Langkah Bendul pada zaman sekarang ni?" Tanya seorang kawan aku. Oh ya. Kali ini kawan perempuan.

"Tak. Langkah Bendul ni membebankan si pengantin lelaki sebab terpaksa bagi satu persalinan kepada kakak si pengantin perempuan pulak. lagipun, Islam pun menegah Langkah Bendul sebab membebankan pengantin lelaki," terang aku.

"Betul. Aku menyampah betul Langkah Bendul ni..." Dan kemudian kawan perempuan aku ini membebel tentang ketidakpuasan hatinya dengan sistem Langkah Bendul. Bebelan dia mencecah 15 minit.

"Kau ni kenapa marah sangat pasal Langkah Bendul ni?" Tanya aku.

"Sebenarnya... Aku nak kahwin. Tapi akak aku belum kahwin. Kesian la tunang aku kena beli baju untuk akak aku sekali..."

Rupanya diskusi tentang Langkah Bendul kali ini ada niat udang disebalik batu rupanya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar