Selasa, 29 Maret 2011

Manusia dan Air Minuman

Sebelum mebaca entri di bawah, sila tonton video di bawah:



Selepas menonton video di atas, baru kita tahu bahawa membeli air mineral (air minuman) yang dipaketkan di dalam botol boleh mengancam alam sekitar tanpa kita sedari.

Plastik adalah bahan yang tidak boleh dihapuskan, hanya boleh dikitar semula dan plastik mengambil masa antara 150 sehingga 500 tahun untuk diuraikan.

Sekarang pun sudah banyak shopping complex di Malaysia yang sudah mendapat kesedaran untuk menjalankan kempen Hari Tanpa Beg Plastik, dimana tiada beg plastik disediakan pada setiap hari Sabtu.

Carefour Batu Pahat lagi hebat. Hari Tanpa Beg Plastik dijalankan selama 2 hari, Jumaat dan Sabtu. Batu Pahat bandar paling 'hijau' di Malaysia? Lulz!

Berbalik kepada isi kandungan video di atas, video ini menggalakkan kita memberhentikan pembelian air minuman dalam botol dan menggalakkan kita meminum tap water (air paip) sebagai langkah untuk mengurangkan penggunaan plastik dan menghentikan penindasan syarikat kapitalis yang cuba mengambil kesempatan daripada pengguna.

Tapi itu di Amerika (atau negara-negara Eropah lain) yang mempunyai kualiti tap water yang baik. Tap water di sana boleh diminum terus tanpa perlu dimasak. Bagaimana dengan kualiti tap water di Malaysia?

Tap water di Malaysia tidak sebersih seperti di Amerika atau di negara-negara Eropah yang lain. Kita perlu memasak air tersebut sebelum kita boleh minum dengan selamat. Tapi, adakah air tersebut sudah cukup bersih dan selamat untuk diminum?

Aku tak tahu bagaimana keadaan dan kualiti tap water di tempat kamu tinggal, tapi tap water di tempat aku tinggal (Batu Pahat, Johor) tidak mempunyai kualiti air yang baik.

Walaupun tap water tersebut sudah dimasak, tapi air tersebut belum tentu betul-betul bersih. Pernah dulu aku masak air dan aku tuang dan simpan di dalam botol. Tiba-tiba aku ternampak ada keladak berkumpul di bahagian bawah botol tersebut.

Benda ini berulang beberapa kali. Ini bermakna, tap water yang sudah dimasak belum tentu terjamin tahap kebersihannya. Belum tentu air yang dimasak itu selamat untuk diminum.

Jadi, apa cara terbaik untuk mendapatkan air bersih selain daripada membeli drinking water? Terpaksalah kita memasang penapis air, yang kadangkala overrated, seperti Bio-Aura, Dr. Jabbar dan lain-lain.

Dekat rumah aku, ayah aku memasang penapis air Imtiyaaz kerana tidak berapa mampu nak membeli penapis Bio Aura yang mahal. Sebenarnya tak nak membazir beli penapis air yang mahal yang hanya menjalankan fungsi yang sama dengan penapis air yang murah. Why pay more when you cah get it less?

Aku takut juga kalau minum air yang tidak bersih. Malah, ada yang mengatakan meminum air yang bersih boleh mendatangkan penyakit yang bahaya. Kanser sebagai contohnya. banyak artikel sudah terbit di akhbar tentang perkara ini.

"Eleh, kerek lah family kau ni, Mirul. Family aku relax je tak payah pakai penapis ni. Kitorang minum air paip je. Tak pernah kena kanser pun?"

Syukurlah kau tak pernah kena apa-apa penyakit dari tap water itu. Tapi berbeza nasib dengan keluarga aku.

Mak aku menghidap kanser. Tidak dapat dipastikan samada tap water yang kotor menjadi punca, tapi serba sedikit rasa trauma dan sikap berhati-hati timbul dalam hati semua ahli keluarga aku terhadap tap water yang tidak bersih. Jadi, sebab itu family aku mengambil langkah untuk memasang penapis air.

Rasanya, tap water kotor bukan sahaja menjadi masalah di tempat aku. Rasanya, di Selangor dan beberapa negeri lain juga sama. Ternyata tap water di Malaysia kurang selamat untuk diminum tanpa dimasak terlebih dahulu.

Jadi, apa kesimpulan yang kita dapat di sini?

Kita terpaksa membayar untuk mendapatkan bekalan air yang bersih. Tidak kiralah samada membayar untuk memasang penapis air atau pun membeli mineral water. Air adalah sebahagian dari benda asas, selain tanah dan udara, yang manusia sepatutnya boleh nikmati secara percuma.Tetapi kita perlu membayar untuk mendapatkannya.

Memang tak mustahil, mungkin satu hari nanti udara juga bakal menjadi bahan perniagaan. Tanah? Sudah lama dijual belikan. Dari zaman Hamurabbi lagi, tanah sudah mula diperdagangkan apabila wujudnya golongan si pemilik tanah dan bukan pemilik tanah.

Rakyat marhaen yang berhempas-pulas memburuh dan mendapat gaji yang tak seberapa sedangkan harga barang semakin naik setiap hari terpaksa dibebankan pula dengan dipaksa membayar untuk mendapatkan bekalan air yang bersih dan selamat untuk keluarga kita.

Persoalannya, siapa yang perlu bertanggungjawab menyediakan bekalan air yang bersih di Malaysia ini?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar