Jumat, 25 Maret 2011

4 Tahun Sudah Berlalu

Kalau kamu semua tengok dibahagian sidebar blog aku, mesti kamu perasan aku ada meletak ayat "Blog ini mula beroperasi semenjak 25 Mac 2007".

Jadi hari ini bertarikh 25 Mac 2011. Ini bermakna sudah 4 tahun aku berblog. kalau ada anak, dah boleh bercakap anak tu.

Aku pernah tulis sejarah minat aku untuk berblog dulu. Sempena sambutan hari kelahiran blog aku, aku akan menceritakan kembali bagaimana ia bermula. Kali ini dengan ayat yang lebih teratur dan cerita yang lebih teliti.

Semangat dan minat aku untuk menulis blog bermula semasa aku lepak dekat Cyber Cafe (CC) pada tahun 2002, selepas aku habis bersekolah dan sedang menunggu keputusan SPM keluar. 

Sepanjang aku belajar di sekolah menengah, aku tak tahu apa-apa pasal internet. Aku amat jarang-jarang berchatting (semasa itu chatting melalui IRC). Penah juga 4-5 kali aku cuba untuk berchatting. Itu pun aku chat dengan bantuan kawan aku sebab aku tak faham bahasa singkatan yang digunakan semasa chatting.

"Dah mkn ker?" Ayat tertera di skrin IRC aku.

"Apsal dia bubuh huruf R kat hujung tu?" Tanya aku.

"Memang stail dia macam tu kalau Chatting" Jawab kawan aku.

Zaman aku dulu, suka letak huruf 'R' pada ujung ayat. Zaman sekarang, huruf 'W' menjadi pilihan (Dah makan kew? Comel yew!)

Aku betul-betul naif di alam maya. Akhirnya selepas SPM, aku lepak CC untuk meningkatkan pengetahuan  aku berkenaan alam siber. Aku selalu lepak CC dekat Summit Batu Pahat. Nama CC tersebut ialah Welly Computer. 

Setiap kali aku lepak dekat situ, aku terperasan ada seorang gadis yang selalu lepak di CC tersebut. Aku terjumpa beberapa kali. Malah, dia suka duduk di komputer di barisan hujung. Aku pula selalu lepak di komputer sebelah gadis tersebut.

Dari situ aku perasan sesuatu. Dia tulis blog. Aku pun sebenarnya tak tahu sangat tentang blog ketika itu. Tapi aku betanya dengan dia. Malu bertanya sesat jalan. Supaya aku tidak sesat dan kembali ke jalan yang benar, aku memberanikan diri untuk bertanya kepada dia:

"Awak tulis ape nih?" Tanya aku membuka perbualan.

"Oh. Ini namanya blog." Jawab gadis tersebut

"Best ke tulis blog?"

"Awak tulis la satu blog. Nanti awak akan rasa, apa yang saya rasa."

"Tapi saya tak tahu pasal blog ni. Saya ni buta IT. Boleh awak ajar saya"

"Boleh aje. Tapi esoklah. Saya dah nak balik ni."

Aku gembira mendengar kata-kata dia. Esok dia nak ajar aku buat blog.

Esok, aku datang berkunjung ke CC seperti biasa. Tapi dia tiada. Mungkin dia sakit, kata hati aku untuk menyedapkan keadaan. 

Esoknya pun dia tidak muncul-muncul. Begitu juga hari-hari berikutnya. Aku pun tak tahu apa jadi dengan dia. Bila kau fikir-fikirkan balik, baru aku teringat. Kebanyakan budak-budak dah menerima tawaran Universiti. Mungkin dia dapat masuk kemana-mana universiti (aku masuk Politeknik bulan 12, lambat 1 semester).

Mungkin juga dia kedekut ilmu. Itu sebabnya dia sengaja janji dengan aku nak mengajar aku buat blog esok walaupun dia tahu dia tidak akan datang ke situ lagi esok. Ok. Tak baik aku bersangka jahat.

Semasa aku belajar di Politeknik Merlimau, ada seorang budak junior aku bagitahu aku yang dia ada blog. Aku pun pujuk dia suruh dia ajar aku buat blog. Tapi kerana kesibukan, aku terlupa untuk membuat blog. Ok, aku tipu. Aku tak sibuk mana pun. Sebenarnya aku tidak mempunyai laptop ketika itu. Itu sebabnya niat aku sekali lagi terpaksa dilupakan.

Akhirnya, di bumi Segamat, aku akhirnya berjaya juga membuat blog hasil dari titik peluh sendiri. Bermula dengan housemate aku ketika aku belajar di Politeknik Merlimau Melaka, Yusra Yusop, yang membuat blog untuk menyatukan kembali kawan-kawan di Politeknik Merlimau.

Kemudian roomate aku ketika aku tinggal di 32 Jementah di Segamat yang bernama gelaran Cendol, membuka niat untuk menulis di dalam blog. Aku pun teringat semula cita-cita aku yang ingin menulis di blog dari dulu lagi. 

Aku pun menyuruh dia buat blog terlebih dahulu, suruh dia jadi test market atau bahan uji kaji samada blog dia akan menjadi bahan ketawa dan cacian budak-budak rumah yang lain atau tidak. Setelah aku lihat dia selamat, aku pun buat blog sendiri.

Bila aku buat blog sekarang, baru aku tahu bukan susah mana pun mahu menguruskan blog. Kalau aku tahu yang mahu berblog sangatlah mudah, mungkin aku sudah mempunyai blog sejak tahun 2002 lagi. Tapi mungkin blog aku tak bertajuk "Warmness On The Soul".

Maka pada 25 Mac 2007, bermulalah kehidupan aku sebagai seorang blogger.

Untuk 3 bulan pertama, aku tak tahu apa yang aku mahu tulis di blog aku. Mungkin kerana tiada pengalaman menulis dan juga tiada kawan-kawan yang berada dalam kategori 'otai blog' untuk aku meminta nasihat. Kawan blogger yang aku ada pun hanyalah Cendol yang mempunyai blog yang tua 4 hari dari blog aku.

Aku tak pasti apa yang aku perlu tulis (taip) di blog aku. Aku hanya banyak meletakkan video musik dari Youtube atau pun meletakkan lirik lagu. Kalau aku ada menulis pun, hanyalah kisah hidup aku yang bosan dan biasanya hanya sepanjang 2 perenggan yang sangatlah pendek.

Lebih teruk, aku menulis dalam bahasa SMS. Aku banyak menggunakan perkataan short-form (yg, mkn, tgh, dlm) dan juga bahasa pasar yang melampau.

Sehinggalah Cendol menjumpai sebuah blog yang bernama Semusim Di Neraka, milik seorang penulis bebas (aku rasa itulah pekerjaannya), Ahmad Kamal Abu Bakar atau juga dikenali sebagai AKAB atau Abang Neraka.

Dari blog AKAB, aku seperti mendapat shafaat untuk mengubah gaya penulisan. Aku berhenti menggunakan perkataan short-form kerana bila aku baca kembali entri-entri aku yang lepas, ia tidak ubah seperti entri yang ditulis oleh budak berumur 10 tahun dan sangatlah annoying.

Kemudian, terjumpa pula dengan blog Lucius Maximus, yang juga banyak menulis tentang pendapatnya yang banyak bertentangan dengan pendapat manusia biasa. Dia sering mengutarkan pendapatnya dan tidak takut jika dia dikritik.

Tak lama selepas itu, aku berkenalan (melalui ruang siber) dengan kenalan Cendol yang juga masing-masing mempunyai blog. Rizuan Bulusan, Faerrin, Azrul dan Tongah semuanya aktif berblog ketika itu. Mereka juga semuanya blogger yang mempunyai gaya penulisan yang hebat. Dan kemudian aku terjumpa pula blog Mimizuzuhaha, Fairuz Mokti, Tentang Diya dan banyak lagi.

Daripada blog mereka, aku mempelajari gaya penulisan yang baru. Aku mula mengambil ikhtibar tentang gaya penulisan blog yang lebih nampak berilmiah (walaupun isi entri langsung tak berilmiah).

Aku mula menulis tentang apa yang berada diminda aku dan berhenti menulis tentang kisah hidup aku yang membosankan. Aku mula menulis tentang luahan minda aku dan pendapat aku tentang sesuatu isu samada isu tersebut ialah isu semasa atau pun apa-apa isu yang aku rasa boleh diketegahkan.

Aku juga cuba menulis dengan tatabahasa yang betul tapi kadang-kadang terlepas juga ayat pasar. Bukan apa, adakalanya lebih seronok menulis dalam bahasa pasar. Tapi aku tak kisah, janji aku tak menulis dalam bentuk short form lagi.

Aku rasa penulisan aku sudah banyak berubah dan menjadi lebih baik sekarang. Mungkin tidaklah sebaik penulis terkenal seperti Ahadiat Akashah atau A. Samad Said, tapi cukup baiklah dari entri 3 bulan pertama ketika aku mula berblog.

Bermacam entri aku sudah tulis di dalam blog ini. Entri kisah hidup aku, entri cinta-cinta, entri serius, entri kelakar, entri politik, entri sukan, entri tentang gadis-gadis hot, entri tak masuk akal dan juga beberapa entri yang berjaya menaikkan kemarahan pembaca blog aku, terutamanya entri politik dan entri mengutuk Justin Bieber dengan jayanya. Butthurt eh, mate?

Ada juga orang bertanya, "Sampai bila kau nak blogging?". Aku sendiri tak tahu. Biarlah takdir menentukan. Tapi kalau boleh, aku mahu terus menulis selagi daya. Aku juga tak sangka yang aku sebenarnya minat menulis blog. Betul kata orang, kita tak kan tahu minat kita sampai kita mencuba perkara tersebut.

Ada juga yang bertanya, "Sampai bila kau nak tulis dalam blog je? Tak nak cuba menulis dekat tempat lain ke?"

Yang ini buat aku tergelak. Writing on your blog, doesn't mean you are a real writter. Bukan senang nak menjadikan penulisan sebagai bidang pekerjaan. Mungkin adalah lebih baik kalau aku hanya terus menulis blog sahaja. Tapi, siapa tahu mungkin aku boleh menceburi bidang tersebut satu hari nanti kan? Mungkin kalau tidak secara full time, mungkin aku boleh jadikan sebagai karier part time aku kan?

Apa-apa pun, terima kasih kepada anda sekalian kerana sudi melawat dan membaca coretan aku yang tak seberapa ini. Terima kasih kerana menyokong blog aku selama 4 tahun. Semoga aku panjang umur dan terus dapat menaip di blog ini.

Happy birthday, Warmness On The Soul!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar