Senin, 28 Maret 2011

Movie Marathon: Sucker Punch & World Invasion: Battle Los Angeles

Pada hari Khamis yang lepas, aku pergi menonton wayang. Aku melakukan sessi movie marathon.

"Movie marathon tu apa, Mirul?"

Movie marathon adalah sessi dimana aku akan menonton lebih dari satu filem dalam tempoh sehari. Tapi biasanya, aku akan menonton 2 filem berturut-turut. Aku belum pernah melakukan movie marathon lebih dari 2 filem setakat ini

Tapi kali ini agak unik sedikit, kerana aku melakukan secara seorang diri. Yes! Aku menonton wayang marathon secara seorang diri kali ini.

Aku pernah pergi menonton wayang secara seorang diri sebelum ini, tetapi tak pernah pula aku melakukan movie marathon seorang diri.

Kenapa aku tengok wayang seorang diri?

1. Aku seorang lelaki single sekarang. Amoi terakhir yang aku tackle skearang sedang melanjutkan pelajaran di luar negara. Tak kan aku mahu tunggu dia balik pula? 
2. Aku tak tahu mana kawan-kawan aku menghilangkan diri. Bukan main susah lagi aku nak ajak tengok wayang. Biasa laju saja kalau aku ajak (kecuali kalau aku ajak tengok filem Melayu). 

Kesimpulan yang mudah, aku tengok wayang bersendirian. Lebih mudah. And yes, I'm forever alone.

Ini bukan kali pertama aku menonton secara forever alone. Kali pertama aku buat ialah tahun lepas, ketika aku menonton filem Kick-Ass. Filem yang hebat, tak sia-sia menonton seorang diri.

Ok. Untuk entri kali ini, aku mahu mengulas dua buah filem yang aku tonton secara forever alone movie marathon, Sucker Punch dan Battle of Los Angeles.


Sucker Punch







Melihat dari 2 trailer di atas, aku terfikir, cerita ini tentang apa sebenarnya? Ada babak melawan samurai, ada babak melawan naga. Adakah ini satu cerita fantasi? Ataupun cerita tentang pengambaraan epic? Sebenarnya jalan cerita ini sangat mudah. Kisah mengenai sekumpulan gadis yang mahu melepaskan diri dari Pusat Sakit Mental.

Aku suka dengan pembukaan filem ini. Filem berlatar belakangkan tahun 1955 ini dibuka dengan kisah bagaimana watak utama filem ini, Baby Doll (lakonan Emily Browning), dimasukkan ke Pusat Sakit Mental.

Scene tersebut dibuat secara ringkas diiringi dengan lagu Sweet Dreams (Are Made of This) - nyanyian asal dari Eurythmics - tetapi dinyanyikan semula oleh Emily Browning dengan versinya yang tersendiri.

Pengembaraan bermula apabila Baby Doll berjumpa dengan Sweet Pea (lakonan Abbie Cornish), Rocket (Jena Malone), Amber (Jamie Chung) dan Blondie (Vanessa Hudgens) di Pusat Sakit Mental tersebut dan berusaha untuk melepaskan diri.

Oleh kerana Baby Doll tertekan dengan dunia realiti apabila beliau dihantar ke Pusat Sakit Mental, beliau pun berkhayal dan masuk ke satu alam khayalan yang kononnya beliau telah dihantar ke sebuah kelab kabaret dimana mereka perlu belajar menari untuk survive di kelab tersebut.

Baby Doll kemudian mengajak Sweet Pea, Rocket, Amber dan Blondie melarikan diri. Untuk melarikan diri, mereka perlu mengumpul 4 buah item berserta 1 item rahsia.

Apabila mereka menjalankan misi untuk mendapatkan item-item tersebut, sekali lagi Baby Doll masuk ke alam khayalan yang kononnya mereka terpaksa bertempur untuk mendapatkan item-item tersebut. Dalam khayalan, masuk ke satu lagi alam khayalan. Lebih kurang seperti cerita Inception, mimpi masuk ke dalam mimpi yang lain.

Dalam khayalan, kelima-lima gadis tersebut terjebak dengan perlawanan yang melibatkan samurai robot yang menggunakan Gatling Gun, Tentera Jerman semasa Perang Dunia Pertama, bertarung dengan naga, dan robot.

Bagi aku, jalan cerita ini sangat simple. Sekumpulan gadis yang mahu melepaskan diri dari Pusat Sakit Mental. Tetapi pengarah mengubah cara penceritaan dengan menggunakan metafora untuk menambahkan impak dalam filem untuk babak ketika gadis-gadis ini ingin mendapatkan barang yang diperlukan.

Pros Sucker Punch

1. CGI yang sangat mantap. Kehalusan CGI Sucker Punch sama mantap atau lebih mantap daripada CGI cerita Transformers.

2. Scene pertarungan yang menarik. Inilah scene pertarungan yang sepatutnya ada dalam filem-filem yang diadaptasi dari fighting game seperti King of Fighters, Tekken dan Street Fighter.

3. Muzik latar untuk setiap babak sangat menarik dan selari dengan babak tersebut.

4. Jalan cerita ringkas tetapi digarapkan dengan metafora yang menarik. Scene mencuri item ditukar dengan scene pergaduhan memang satu cara yang baik.

5. 5 orang gadis mengenakan pakaian seksi dan terlibat dalam pertarungan. Apa lagi yang lebih menarik apabila menonton perempuan memegang machine-gun? Priceless.


Cons Sucker Punch

1. Sudah semestinya tiada sequal. Kenapa? Kamu kena tonton sendiri. I don't wanna spoil the fun.

2. Carla Gugino is a hot milf. Tapi dalam filem ini, dia tidak menonjol langsung.



Aku bagi 4.5 bintang untuk filem Sucker Punch. Walaupun pengkritik professional memberikan komen negatif terhadap filem ini, tetapi kebanyakan penonton memberikan komen positif untuk filem ini.

Aku tak tahu kenapa tapi filem ini banyak mengiatkan aku kepada filem Kick-Ass.


World Invasion: Battle Los Angeles




Melihat dari trailer di atas, pasti ramai yang berfikir “Ah, another alien movie.” Tapi, ini bukanlah filem alien yang tipikal seperti biasa.

Biasanya dalam babak filem alien yang tipikal, manusia akhirnya berjaya memusnahkan alien menggunakan senjata baru yang mereka cipta seperti laser gun, bom laser atau pun apa-apa senjata baru yang selama ini tidak wujud sebelum ini dan dicipta khas untuk memusnahkan alien tersebut.

Tetapi dalam cerita ini, manusia yang berperang dengan alien menggunakan senjata biasa. Menggunakan senapang, pistol, grenade, bazooka dan senjata ketenteraan yang lain. Sebenarnya filem ini layak digelar sebagai salah satu filem dalam genre war movies.

Filem ini bermula apabila sekumpulan meteor jatuh terhempas ke bumi, dah salah satunya jatuh di pantai di Los Angeles. Semua pasukan tentera diarahkan untuk bersiap sedia apabila mereka mengetahui yang meteor yang jatuh tersebut membawa sekumpulan alien.

Pasukan tentera marin yang diketuai oleh Leftenan William Martinez (lakonan Ramón Rodríguez)  dan juga seorang Staff Sergeant Michael Nantz (Aaron Eckhart) yang sedang menunggu hari beliau bersara, pergi ke Bandar Los Angeles untuk menyelamatkan orang awam yang terperangkap di bandar Los Angeles.

Tetapi, misi mereka tidak semudah itu. Pihak lawan mereka ialah alien yang mempunyai senjata berteknologi tinggi dan mempunyai taktik perang yang sempurna. Satu demi satu askar gugur ketika ingin menyelamatkan diri mereka keluar dari bandar Santa Monica.

Filem ini bukan sahaja dipenuhi dengan babak perang, juga dipenuhi dengan emosi sedih lebih-lebih lagi babak kematian seorang demi seorang askar yang bertugas. Mungkin babak ini agak klise kerana boleh dikatakan semua filem perang mempunyai babak ini, tetapi babak inilah yang menyerikan filem perang.

Babak perang dalam filem ini juga nampak 'real' walaupun mereka hanyalah berperang dengan alien dan bukannya manusia. Babak cemas ketika askar diserang oleh alien secara mengejut semasa awal filem juga agak mencemaskan. Malah, pengarah bijak untuk menyembunyikan identiti dan bentuk alien pada awal cerita berjaya menimbulkan perasaan ingin tahu para penonton.

Michelle Rodriguez yang berlakon dalam filem Avatar sebagai pilot, muncul sebagai seorang tentera udara dalam filem ini. Bezanya, watak Michelle Rodriguez iaitu Tencnical Sergeant Elena Santos, selamat sehingga ke akhir filem ini.

Pros Battle Los Angeles

1. Filem alien yang tidak klise seperti filem alien yang biasa. Lebih ke arah genre filem perang.

2. Babak perang yang menarik dan mencemaskan. Pengarah menggarap babak perperangan seperti peperangan antara manusia.

Cons Battle of Los Angeles

1. Reka bentuk alien yang nampak kurang gah. Kalau reka bentuknya seperti alien filem Predator, mungkin akan nampak alien tersebut lebih ganas.


Aku beri 4 bintang untuk filem ini. Satu filem perang yang baik. Dipenuhi babak yang mencemaskan dan emosi sedih.

Sekian review filem serba malas dari aku.

P/S: Ada yang merungut sebab aku beri 4 bintang untuk filem Hikayat Merong Mahawangsa dalam review sebelum ini. Perlu diingat, apabila aku membuat review untuk filem Malaysia, aku hanya akan menilai mereka setakat dalam industri filem Malaysia dan tidak membandingkan dengan filem luar negara.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar