Rabu, 09 Maret 2011

WOTS TOP TEN LIST: 10 Wrestler WWE Kegemaran Aku

Ok. Mesti ada yang akan kata, "apa la kau minat tengok wrestling. Kan benda tu semuanya lakonan. Dia dah tentukan dah sape menang sape yang kalah. Lepas tu siap ada segmen cakap-cakap pulak. Apa da...", bila aku menulis tentang wrestling atau dalam bahasa ibunda, gusti.

Wrestling adalah lakonan, sama seperti filem Sylvester Stallone yang berjaya membunuh semua askar Vietnam seorang diri ataupun cerita Pontianak dan Serigala Jadian, Twlight. Kamu boleh baca lebih lanjut dalam entri aku yang terdahulu di sini untuk penjelasan aku secara panjang lebar tentang wrestling.

Semenjak beberapa minggu yang lepas, The Rock telah membuat kepulangan secara mengejut dan bakal dilantik sebagai host untuk WrestleMania XXVII dan Stone Cold Steve Austin juga kembali dan menjadi pengadil jemputan untuk perlawanan antara Jerry Lawler dan Michael Cole.

Kembalinya 2 wrestler popular era 90'an ini telah membuatkan ramai penggemar wrestling yang sudah lama tidak menonton wrestling kembali membuka channel 811 Astro setiap Selasa 10 malam untuk menonton kembali.

Sebagai peminat wrestling, mesti masing-masing punya wrestler kegemaran masing-masing. Begitu juga aku. Jadi, aku mempersembahkan WOTS TOP TEN LIST: 10 Wrestler WWE Kegemaran Aku.

10. Triple H


Rasanya semua penggemar wrestling mesti kenal siapa Triple H. Salah seorang watak heel (watak jahat) yang terkenal dengan keganasan tahap tak bertapis. Bila mengamuk asyik nak capai sledge hammer dan salah seorang ahli stable paling berpengaruh dalam sejarah WWE, D-Generation X.

Triple H membuat debut denga nama gelanggang Hunter Hearst Helmsley, seorang yang berdarah bangsawan. Tapi dia tak lah popular dengan gimmick ini. Akhirnya dia menggunakan gimmick Triple H dan berjaya melonjakkan tahap popularitinya.

Satu benda yang aku suka tentang Triple H, masa dia memegang watak heel, dia memang sangat jahat sampai aku sendiri benci dengan dia. Tapi tak dapat menandingi perasaan benci aku pada Justin Bieber-lah. Paling geram bila dia capai sledge hammer dan hentak lawannya.

Dulu, Triple H adalah wrestler yang aku gemari sampaikan aku ada beli baju Triple H. Tapi selepas berkahwin dengan anak perempuan tuan punya WWE, Stephanie McMahon, aku tengok Triple H dah mula over expose dan mula membosankan. Dia asyik mendapat limelight berlebihan sehingga membunuh karier wrestler lain. 

Tapi macam mana pun, Triple H layak berada di tangga ke-10 dalam list ini.


9. Shawn Michael


Siapa yang mengaku minat wrestling, tapi tak kenal Shawn Michael. Dia memang gila!

Shawn Michael membuat debut pada tahun 1988 selaku tag team paling senggama dalam sejarah WWE, The Rockers. Shawn kemudian memulakan karier sebagai wrestler solo yang memegang pesona seorang lelaki playboy dengan gelaran 'The Heart Breal Kid' dan kemudian menubuhkan D-Generation X.

Walaupun Shawn Micheal bertubuh kecil, tapi dia mempunyai semangat dan skill wrestling yang baik. Shawn Michael juga berani melakukan aksi berani mati. Setakat terjun dari sangkar setinggi 20 kaki, memang masalah.

Antara yang menjadi icon buat Shwan Michael ialah beliau adalah orang yang mempopularkan ladder match. Beliaulah yang mula-mula memperkenalkan ladder match dan berani membuat aksi berani mati menggunakan tangga.

Tahun lepas, Shawn Michael bersara selepas tewas ditangan The Undertaker di Wrestlemania. Apa-apa pun, Shawn Michael memang seorang show-stopper dan Mr. Wrestlemania.


8. Jeff Hardy


Jeff Hardy lebih banyak menjadi pujaan para gadis kerana kejambuan muka beliau (tapi Jeff Hardy suka serabutkan muka dia dengan jambang, buat rambut style pelik-pelik dan dye rambut warna pelik-pelik. Mungkin nak lari dari stereotype muka jambu), tapi aku kagum dengan skill pelik dan berani mati dari beliau.

Jeff dan abangnya, Matt menyertai WWE pada tahun 1998 sebagai tag-team paling extreme bernama The Hardy Boyz. Tak lama lepas tu, seorang perempuan sexy dan hot yang mempunyai skill berani mati, Lita, menyertai mereka dan menubuhkan Team Extreme.

Jeff Hardy menjadikan Shawn Michael sebagai idola. Jadi tak hairanlah skill Jeff Hardy juga sama extreme dengan isolanya. Tapi Jeff Hardy lebih gila! Dia pernah lompat dari tempat setinggi 40 kaki dan terjun ke atas lawannya.

Setakat jatuh terhempas dari tangga setinggi 16 kaki, kena hempas atas meja, terjatuh atas lantai simen... Itu semua aksi extreme yang biasa Jeff Hardy buat. Jeff Hardy suka melakukan aksi yang diluar jangkaan orang, lagi-lagi kalau bertanding dalam ladder match.

Sekarang Jeff Hardy, bersama abangnya, bergusti di syarikat seteru WWE, NWA. Aku kecewa WWE tak push Jeff Hardy sampai dia merajuk dan angkat kaki ke NWA. Aku harap dia akan kembali semula ke WWE.


7. Kurt Angle


Aku ingat lagi debut Kurt Angle semasa Survivor Series 2008. Boring betul match tersebut. Tapi Kurt Angle cepat belajar dan berjaya menjadi antara wrestler yang mempunyai tahap teknikal yang baik.

Kurt Angle adalah satu-satunya professional wrestler yang memenangi pingat emas dalam acara Gusti Roman-Greco di Sukan Olimpik.

Kurt Angle memulakan karier beliau sebagai seorang heel (watak jahat). Tapi sememangnya Kurt Angle memang hebat melakonkan watak heel.

Kurt Angle bukan setakat wrestler yang mempunyai skill microphone yang baik, tapi juga dari segi teknikal. Kurt Angle memulakan karier sebagai wrestler yang hanya tahu membuat skill grapple (angkat lawan) yang biasa sehinggalah dia berjaya mengangkat Big Show yang seberat 500 paun dan menjadi pakar dalam gerakan submission (gerakan kunci untuk memaksa pihak lawan mengaku kalah). Skill Ankle lock beliau adalah antara skill submission yang menjadi icon hingga ke hari ini.

Aku terkilan apabila Kurt Angle meninggalkan WWE kerana tidak berpuas hati kerana WWE telah mencampakkan beliau ke ECW roaster. Kadang-kadang WWE ni bangang juga sebab selalu buat gerakkan yang membuatkan wrestler mereka kecik hati dan meningglkan syarikat mereka.


6. Chris Jericho


"Welcome to Raw is Jjjeeerrriiiccchhhooo!!!"

Itulah catchphrase yang selalu diguna pakai oleh Chris Jericho semasa mula-mula perlibatan beliau. Wrestler yang berasal dari Winnipeg, Manitoba, Canada ini membuat debut pada tahun 1999 dengan pesona Y2J (parody kepada Y2K bug yang menggangu sistem komputer semasa tahun 2000).

Walaupun Jericho mempunyai tubuh badan yang kecik, tapi Jericho mempunyai skill yang hebat. Dia juga boleh mengalahkan lawan yang mempunyai badan yang lebih besar dari beliau kerana dia mempunyai pelbagai skill yang boleh disesuaikan untuk setiap lawan.

Dia mempunya skill grapple. Dia juga mempunyai areal skill (skill lompat-lompat) yang hebat dan yang paling penting sekali, skill submission-nya, Wall of Jericho, yang mampu menyeksa lawannya sehingga mengaku kalah. Secara jujur, aku pernah buat skill Wall of Jericho pada kawan aku dulu sewaktu sekolah dan skill ini memang berjaya membuatkan kawan aku mengaku kalah... dan juga menangis.

Chris Jericho lebih hebat membawa watak heel (watak jahat) dari membawa watak baik (face). Satu benda yang aku kagum dengan Jericho ialah skill microphone-nya. Skill Jericho menganjing dan mengutuk pihak lawan memang berada di tahap legend. Tapi belum sampai tahap sehebat The Rock.


5. John Cena


Aku tahu, ramai yang benci John Cena sebab John Cena membawa watak wrestler baik yang mencapai tahap sangatlah baik dan boleh dijadikan contoh idola untuk kanak-kanak sekolah. Aku tak main-main. John Cena memang menjadi icon kanak-kanak di Amerika sehinggakan WWE sanggup mengurangkan aksi ganas melampau dalam rancangan mereka semata-mata kerana peminat John Cena kebanyakannya adalah berumur bawah 18 tahun.

Oleh kerana sikapnya yang terlampau baik, dia sering di booo oleh peminat WWE. Tapi bagaimanapun, aku tetap respect John Cena.

Selepas pemergian superstar besar WWE seperti The Rock dan Stone Cold, dan kemudian kematian Eddie Guerrero dan Chris Benoit, menyebabkan WWE jatuh ke lembah gelap. Rating WWE jatuh secara mendadak dan aku sendiri berhenti menonton wrestling untuk seketika.

WWE mengambil inisiatif untuk memberikan push kepada 3 wrestler baru iaitu John Cena, Randy Orton dan Batista untuk menggantikan semua superstar tersebut. Ternyata langkah itu berjaya. John Cena menjadi salah satu bnama besar dalam industri ketika ini dan berjaya membawa WWE kembali ke kemuncak.

Skill John Cena boleh dikategorikan sebagai biasa-biasa sahaja tetapi kekuatan fizikal beliau telah menjadi aset utama. Setakat angkat Big Show seberat 500 paun memang senang-senang sahaja.

John Cena membuat debut pada tahun 2002. Aku ingat lagi perlawaan pertama John Cena ialah menentang Kurt Angle dalam rancangan Samckdown! Kurt Angle menang perlawanan tersebut tetapi terpaksa berhempas pulas dan John Cena berjaya menunjukkan kebolehan beliau dan membuka mata peminat WWE.

Skill microphone John Cena boleh tahan juga. Kalau dah start menganjing orang, susah nak berhenti.


4. John Morrison


Mesti ramai yang terkejut kenapa mamat ni boleh ada dalam list aku.

John Morrison membuat debut di WWE pada tahun 2004 sebagai Johnny Blaze, sebelum menukar namanya kepada johnny Spade pada minggu hadapannya dan menukar namanya kepada Johnny Nitro 3 minggu kemudian. Dia kemudian meninggalkan WWE dan dihantar semula ke pusat latihan untuk memantapkan skillnya.

Johnny Nitro kembali bersama Joey Mercury dan menubuhkan tag team bernama MNM. Tak lama kemudian, mereka berpecah dan Johnny Nitro bergerak secara solo dan mengubah nama beliau kepada John Morrison.

Kelebihan John Morrison ialah dia berjaya menggabungkan skill wrestling dengan skill parkour. Gabungan kedua-dua skill ini berjaya menghasilkan skill baru yang jarang kita tengok dari wrestler lain.

Mari kita lihat kehebatan skill parkour John Morrison di Royal Rumble:



Yang ini semasa Elimination Chamber. John Morrison bergayut pada atap sangkar setinggi 30 kaki sebelum melompat ke bawah:



John Morrison masih muda dan masih banyak skill yang boleh dipertingkatkan. Aku harap WWE jaga dia baik-baik. Jangan sampai dia juga pergi ke NWA.


3. Chris Benoit


Chris Benoit adalah wrestler yang berasal Montreal, Quebec, Kanada. Beliau membuat debut di WWE pada tahun 2000.

Chris Benoit adalah salah seorang wrestler yang lengkap. Beliau mempunyai teknikal skill yang baik. Skill grapple yang baik. Dan yang paling penting sekali, submission skill yang berstatus tahap legend.

Sesiapa yang kena skila submission Chris Benoit, memang terus mengaku kalah. Teori ini sohih betul sebab aku sendiri pernah apply skill ini pada kawan aku. Naik biru jugaklah muka kawan aku tu hahaha..

Dikala dia di puncak kariernya, seluruh warga WWE tergempar apabila mendengar berita yang Chris Benoit telah terlibat dengan kes murder-suicide. Dia telah membunuh isteri dan anak lelakinya sebelum membunuh diri di rumah mereka di Fayetteville, Georgia, Amerika.

Benoit dikatakan sedang ketagih ubat tahan sakit dan akibat gangguan mental. Untuk bacaan lanjut tentang kes tersebut, kamu boleh baca di sini.

WWE mengambil langkah drastik untuk memadam segala rekod Chris Benoit dalam rekod sejarah kejuaraan WWE. Tindakan WWE adalah untuk menjaga imej syarikat. Tapi adalah sedikit melampau apabila WWE memadamkan semua rekod termasuk di dalam website WWE, bagaikan Chris Benoit tidak pernanh wujud di dalam sejarah WWE.

Apa-apa pun, R.I.P. Chris Benoit.


2. Randy Orton


Wrestler yang terkenal dengan gelaran The Viper ini berjaya berada di tangga ke-2 dalam list senarai wrestler kegemaran aku ini.

Randy Orton membuat debut pada tahun 2002, sama seperti John Cena. Randy Orton telah diserap kedalam stable bernama Evolution yang diketuai oleh Triple H. Randy Orton menjadi salah satu wrestler yang telah di push oleh WWE selain John Cena dan Batista untuk menggantikan superstar yang sudah hilang.

Randy Orton berjaya mendapat breakaway apabila memenangi kejuaraan World Heavyweight Champion dan menjadi juara termuda kejuaraan tersebut.

Randy terus membina reputasi sebagai penggusti solo sehinggalah dia menubuhkan stable-nya sendiri, The Legacy. Orton kemudian memenangi beberapa kejuaraan WWE Championship.

Randy Orton tidak mempunyai badan yang sasa seperti John Cena tetapi dia mempunyai skill wrestling yang unik dan mempunyai kepantasan yang menakjubkan. Skill penyudah beliau, RKO, adalah antara skill yang unik dan terbaik.

Beliau boleh membawakan watak baik dan jahat dengan baik, tapi aku lebih suka dia membawa watak jahat. Bagi aku, dia antara wrestler yang mampu membawa watak jahat yang paling kejam dalam sejarah WWE.


1. The Rock


"If you ssssssmmmmmmeeeelllllllllll.... What The Rock, is cookin'?"

Siapa yang tak kenal The Rock, memang peminat wrestling yang poseur.

The Rock membuat debut pada tahun 1996. Beliau mengunakan pesona lelaki baik yang digelar sebagai Rocky Maivia. Beliau telah diejek oleh peminat kerana mendapat perhatian melampau walaupun tidak mempunyai pengalaman dalam dunia wrestling ketika itu. Dia kemudian ditukarkan menjadi watak jahat dan menjadi ketua kepada stable yang dianggotai oleh bangsa berkulit hitam, Ngero, Nation of Domination.

Semenjak itu, The Rock mula mendapat perhatian dari peminat. Beliau kemudian di push menjadi watak baik kembali dan menjadi antara wrestler kegemaran ramai.

Skill The Rock memang tidak boleh dipertikaikan. Dia mempunyai skill teknikal yang baik, skill submission dan juga kepantasan. The Rock sentiasa memperkenalkan skill baru dalam setiap perlawanan supaya penonton tidak bosan dengan beliau.

Selain itu, The Rock juga mempunyai skill microphone yang luar biasa. Bila The Rock sudah memegang microphone, bersedialah untuk hiburan jenaka yang baik. The Rock pandai membuat lawak dan paling hebat menganjing lawannya.

The Rock bersara dari arena gusti pada tahun 2004 untuk menumpukan perhatian kepada karier lakonannya. Tapi beliau telah membuat comeback pada tahun ini untuk menjadi host Wrestlemania.

==========

Itulah senarai wrestler kegemaran aku. Minta maaflah jika wrestler kegemaran kamu seperti Stone Cold dan The Undertaker tiada dalam senarai ini. Dulu aku minat juga mereka berdua ni, tapi lama-lama aku sudah kurang minat. Masing-masing ada pilihan dan citarasa sendiri kan?

Minggu depan aku akan buat senarai wrestler perempuan kegemaran aku pula.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar