Jumat, 18 Maret 2011

Kahwin: Antara Lelaki dan Perempuan

Dulu, aku pernah terdengar atau terbaca ayat yang lebih kurang macam di bawah ini:

"Lelaki yang berjaya dalam kariernya perlulah berkahwin. Sebaik mana pun pencapaiannya dalam karier pekerjaannya, tapi jika dia tidak berkahwin, dia bukanlah lelaki berjaya yang sempurna.
Manakala perempuan berjaya pula kebiasaannya tidak akan berkahwin. Untuk berjaya dalam karier pekerjaannya, perempuan tidak akan berkahwin kerana perkahwinan akan mengganggu tumpuannya untuk berjaya."

Aku tidak pasti sejauh mana tepatnya ayat di atas, tapi bila difikirkan balik, memang ada relevannya.

Kejayaan seorang lelaki diukur dari keluarganya. Bagaimana dia menjaga isterinya, bagaimana dia mendidik anak-anaknya. 

Itu sebabnya lelaki digelar sebagai pemimpin. Tak semestinya pemimpin mestilah mempunyai pangkat yang besar seperti Datuk Seri 1Malaysia (you know who) atau pun mereka yang berasal dari keluarga berdarah di-raja.

Apabila berkahwin, secara automatik lelaki akan menjadi pemimpin. Keluarga dan rumah menjadi "negara" manakala isterinya menjadi "penduduk" negaranya. Populasi "negara" si lelaki akan bertambah apabila si isteri melahirkan zuriat. Maka, bertambahlah jumlah "rakyat" dalam "negara" tersebut.

Maka bermulalah pengembaraan si lelaki sebagai "raja", menguruskan "rakyat-rakyatnya". Pelbagai masalah akan timbul. Membesarkan anak bukannya perkara mudah. Lagi-lagi kalau mendapat anak perempuan. Pernah dengar pepatah "Jaga lembu sekandang lebih mudah dari menjaga anak perempuan seorang"? Lebih ramai anak perempuan, semakin sukar cabaran bagi seorang suami.

Dan kalau anak-anak "tak menjadi", sudah pasti nama si ayah yang akan dipetik dahulu.


"Anak siapa yang kena tangkap basah semalam?"
"Ala, anak si Seman tu. Aku memang dah lama perati budak ni. Dia memang liar. Seman tu pun aku tengok, bukannya nak nasihatkan anak dia tu. Bior je anak dia tu keluar dengan lelaki malam-malam buta."


"Anak sape yang mengandung tak berbapak tu?"
"Anak si Rahim tu. Rahim tu bukannya tahu hal anak-anak dia. Pagi-pagi buta dah keluar kerja, tengah malam baru balik. Tu la, pentingkan sangat kerja sampai terabai anak-anak."


"Anak siapa yang minum arak tu?"
"Kau ni buat-buat tanya pulak. Tu kan anak bekas PM kita. Karang aku cerita banyak-banyak, kena ISA pulak. Ye dok?"


Perempuan yang berjaya, biasanya tidak berkahwin. Setakat ini, adalah 2-3 perempuan, yang aku kenal, berjaya dalam karier perkerjaannya sehingga tidak berkahwin. Masing-masing sudah berjaya menjawat jawatan yang penting dalam syarikat. Umur masing-masing sudah mencecah 40'an.

Tapi, ayat ini mungkin kurang tepat ada juga yang mengambil langkah untuk berkahwin lambat. Bila sudah mencecah pertengahan 30'an, baru mereka berkahwin. Dapat satu anak cukuplah, janji mereka mempunyai anak.

Apa? Lambat kahwin dapat gelaran "anak dara tua"? Wujud lagikah istilah tersebut? Melainkan kau masih tinggal pada tahun 90'an.

Memang agak sukar untuk seseorang perempuan untuk berjaya dalam karier nya jika mereka berkahwin. Kemungkinan untuk anak-anak dan suami terabai kerana sibuk dengan pekerjaan. 

Tetapi tidak bermakna perempuan yang berjaya semuanya tidak berkahwin. Ramai juga perempuan yang berjaya menjawat jawatan tinggi, masih mampu bahagian bersama anak dan suami masing-masing.

Dan ini satu lagi ayat yang aku baca (atau dengar. Damn! Teruknya ingatan aku) minggu lepas.

"Perempuan akan memikirkan tentang masa depan sejuruh mereka akil baligh dan berhenti memikirkan tentangnya apabila sudah berkahwin
Manakala lelaki hanya memikirkan tentang masa depan apabila dia sudah berkahwin."

Rasanya ayat ini lebih relevan dari ayat di atas.

Tak dinafikan, perempuan matang jauh lebih awal dari lelaki. Sesudah perempuan datang haid, mereka akan mengalami perubahan dari segi fizikal dan kemudian pada mental mereka.

Sesudah akil baligh, mereka mula menjaga kecantikan. Mereka mula memakai alatan kosmetik, mengenakan make-up dan mula menjaga kecantikan muka, sedangkan budak lelaki masih comot dan bermain galah panjang.

Secara jujurnya aku rasakan perempuan lebih memikirkan hal percintaan sebagai satu perkara yang serius sewaktu zaman persekolahan sedangkan lelaki kepada bercinta secara "suka-suka" dan ikutan kawan-kawan.

Perempuan sudah mula memikirkan tentang bakal suami mereka, siapa yang bakal menjadi ayah kepada anak-anak mereka. Dan yang paling penting sekali, mereka sudah memikirkan, bagaimanakan bentuk majlis perkahwinan mereka nanti.

Malah, ada yang sudah memikirkan tentang malam pertama dengan bakal suami mereka. Ini bukan aku main tulis suka-suka. Aku dah dengar tentang benda ini dari mulut beberapa orang kawan-kawan aku.

Manakala hidup seorang lelaki dipenuhi dengan hidup enjoy dan suka-suki sepanjang bergelar sebagai seorang lelaki bujang. Hidup mesti enjoy, dowh!

Selepas kahwin, baru terfikir pasal tanggungjawab. Fikir pasal makan minum isteri. Fikir pasal pembelanjaan anak dari lepas beranak sampailah masuk universiti. Fikir pasal duit kereta, duit rumah. Dari hidup enjoy, kini lelaki terus menjadi pemimpin keluarga dan berfikir tentang masa depan mereka, isteri dan anak-anak.

Dan ada orang berkata, tanggungjawab sebagai seorang suami dan ayah akan tamat apabila mereka menghembuskan nafas yang terakhir.

Jadi memang betullah yang lelaki hanya akan memikikrkan masa depan apabila berkahwin. Dan ini menimbulkan satu persoalan lagi dalam kepala aku.

Bagaimana lelaki yang berkahwin 4? Di mana bermulanya mereka memikirkan tentang masa depan? Semasa perkahwinan pertama? perkahwinan kedua? Perkahwinan ketiga? perkahwinan keempat?

Ok. Perenggan atas ini aku bergurau saja.

Poligami ini satu lagi tajuk yang menarik, mungkin boleh dijadikan topik untuk entri yang akan datang.

P/S: Adakah pelik seorang lelaki bujang seperti aku menulis tentang hal-ehwal perkahwinan?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar