Jumat, 08 Oktober 2010

Mengenali jenis-jenis teman lelaki anda

Entri untuk kaum wanita.

Tapi tak salah dan tak berdosa pun kalau lelaki yang baca.

Berapa lama kamu sudah berkasih sayang dengan teman lelaki kamu? 5 tahun? 3 tahun? 6 Bulan? Baru nak declare couple weekends ini? Baru kenal tadi masa tengah tunggu teksi?

Adakah kamu rasa kamu sudah cukup mengenali teman lelaki kamu dari segi luaran dan dalaman? (Bukan dalam 'seluar dalam'. Itu cerita lain).

Mungkin ada antara kamu yang masih belum betul-betul kenal teman lelaki kamu walaupun dah lama bersama. Hari ini merupakan hari bertuah kamu kerana membaca blog ini (mungkin juga malang).  Biar aku bagitahu tanda-tanda untuk kamu mengenali jenis-jenis teman lelaki kamu.

Jenis Kaki Bola

Kalau kamu ajak balak kamu date masa Sabtu malam atau Ahad malam, memang payah balak kamu nak setuju. Kenapa? Sebab masa tu lah malam EPL akan bersiaran langsung. Kalau balak kamu peminat La Liga OK jugak sebab La Liga biasanya kick-off pukul 2-3 pagi.

Setiap kali balak kamu belikan baju kepada kamu, mesti dia bagi jersey bola pasukan kegemaran dia. Memang boleh bergaduh jadinya kalau kamu pakai jersey pasukan musuh ketat kepada pasukan kegemaran dia. Kalau kamu memang tak minat bola sepak, akan dipaksanya kamu menyokong team kegemarannya dan meminta kamu hafal nama-nama pemain dalam pasukan kegemarannya itu.

Tempat dating kegemaran balak kamu ialah stadium bola sepak (itu pun kalau dia layan Liga Super Malaysia. Daulat FAM!) ataupun kedai mamak yang ada skrin putih besar dan pakej sukan Astro. Senang sikit, boleh dating sambil tengok bola (multitasking). Dan kamu akan perasan yang balak kamu akan lebih banyak tengok ke arah skrin putih daripada memandang muka kamu walaupun kamu dah pakai bedak banyak-banyak dan mendedahkan separuh cleavage kamu.

Jenis Kaki Sukan/Lasak/Adventure

Setiap kali dating, mesti ajak kamu ke tasik. Masa kali pertama dating, kamu excited tak ingat. Ya lah, dating tepi tasik berdua-duaan. Mesti romantik. Rupa-rupanya ajak jogging. Kena pulak kamu jenis yang memang tak pernah bersukan, memang pancit masa separuh joging dan akhirnya dating kamu berakhir dengan kamu terlantar dalam hospital/klinik sebab pengsan.

Dalam setahun, mesti balak kamu akan ajak kamu pergi camping, panjat gunung atau buat apa-apa aktiviti lasak bersama walaupun anda seorang perempuan yang lemah lembut dan tak tahan lasak.

Akibatnya, dalam setahun mesti kamu akan menyumpah seranah dan terpaksa bergelut dengan nyamuk dan agas di dalam hutan.

Jenis Skema, Nerd dan Geek

Setiap kali ajak dating, lokasi wajib ialah perpustakaan. Hari ni dating di seksyen sastera, esok dating di seksyen sains, lusa dating di seksyen business and economy dan seterusnya.

Setiap kali dating, mesti balak kamu akan membawa buku untuk dibaca. Kalau tak pun, bawa buku nota kecil atau kertas kajang yang boleh dilipat dua dan boleh disimpan kemas pada poket atas baju kemeja yang penuh dengan nota (boleh juga dijadikan 'toyol' semasa exam).

Tak perlu risau jika komputer kamu rosak. Balak kamu akan menyelesaikan masalah komputer kamu dengan sekelip mata. Jimat kos. Malahan, ada extra service untuk meng-upgrade-kan komputer kamu dengan percuma.

Lebih suka membaca komik daripada membaca buku novel cerita. Jangan sekali-kali mengutuk filem sains fiksyen di depannya kerana cerita-cerita sains fiksyen merupakan "cerita suci" buat mereka.

Menurut Clive Magazine keluaran September, perempuan sekarang lebih suka memilih geek dan nerd sebagai balak mereka kerana golongan ini lebih pandai menjaga hati wanita dan lebih mendengar perempuan dari golongan lain. Bolehlah aku declare jadi nerd dan geek lepas ni.

Jenis Lelaki Berjiwa Wanita

Balak kamu merupakan peminat setia Twilight Saga yang lebih hardcore dari kamu. Malahan, dia boleh menangis setiap kali menonton Twilight Saga walaupun itu merupakan kali ke-10 balak kamu menontonnya.

Lebih suka menonton filem bergenre Comedy Romantic kerana menganggap filem bergenre action dan penuh dengan effect CGI adalah 'terlalu ganas' untuk hatinya.

Lebih kerap merajuk daripada kamu. Setiap kali kamu bertelingkah, pasti akan berakhir dengan si balak yang menangis dan kamu yang terpaksa memujuknya.

Mudah menangis bila mendapat perkhabaran gembira walaupun khabar gembira tersebut hanyalah si balak dapat pointer 3.02.

Tisu merupakan kawan baik balak kamu dan kalau berlakon pementasan, watak yang akan menjadi rebutannya ialah watak lelaki sedih selepas ditinggalkan wanita.

Suka dengar Sinar FM pada waktu malam dan segmen kegemaranya ialah segmen Luahan Hati bersama Jamal Jamalludin.

Jenis Kaki Perempuan

Setiap kali keluar dating, hand phone mesti di matikan atau di-silent mode-kan. Ini untuk mengelakkan awek yang lain call balak kamu masa tengah asyik berdating dengan kamu.

Selalu salah sebut nama kamu. Kalau nama kamu Sarah, mesti salah sebut nama lain. Bukan sekali salah sebut, banyak kali pulak tu dan dengan 2-3 nama yang berlainan.

Mempunyai koleksi adik angkat sama banyak dengan jumlah kontinjen atlet Malaysia yang bertanding di Sukan Komanwel Delhi 2010 (If you wonder how many Malaysian's Athlete in Delhi, it's 193).

Bermulut manis, pandai berkata-kata, bijak bermadah dan pandai memujuk. Jangan kamu ingat balak kamu romantik sebab mempunyai ciri-ciri di atas. Ada udang disebalik batu. Kata-kata madah dan romantik yang balak kamu gunakan pada kamu adalah hasil recycle dari ayat yang sama masa balak kamu gunakan untuk tackle awek lain.

Sentiasa menjaga penampilannya, rambut sentiasa tersisir kemas, baju sentiasa bergosok tanpa ada satu kedut dan sentiasa wangi bermandikan sebotol perfume. Tapi jangan ingat dia berkemas untuk kamu. Sebenarnya dia berkemas untuk perempuan lain yang ditemui semasa enak ber-dating dengan kamu.

Lebih banyak memandang perempuan lain daripada menadang kamu semasa sedang dating. Malahan, tanpa segan silu meminta nombor telefon perempuan lain di depan kamu.

Jenis Kaki Politik

Dalam seminggu, mesti ada sekali dia ajak kamu ber-dating sambil pergi ceramah politik. Setiap benda yang dibualkan dengan kamu mesti nak dipolitikkan, sampaikan tengok Piala Dunia pun dipolitikkan (1Malaysia, 1Dunia. Pernah dengar slogan itu?).

Kalau kamu menyokong parti lawan, memang boleh jadi perang besar. Habis segala fakta dan sejarah (yang entah betul entah tidak) dikoreknya. Kalau dia menyokong BN, memang dikutuknya Anwar Ibrahim sebagai peliwat dan ejen Yahudi. Kalau dia menyokong PR, memang dikutuknya Najib sebagai penghabis duit rakyat dan takut bini.

Seriously, baik kamu dapat balak kaki bola dari dapat balak kaki politik. Ramai dah kawan-kawan aku mengadu tak tahan dengan balak fanatik pada politik sampai tak boleh dikawal.

Jenis Anak Ikan

Dalam usia baru berusia 22 tahun, balak kamu sudah mampu membawa kereta mewah berharga RM 100 ribu ke atas walaupun balak anda hanyalah seorang student. Yang paling pelik, dia bukannya datang dari keluarga yang kaya.

Segala pakaian dan barangan yang dipakai oleh balak kamu dari kasut sampailah ke hujung rambut, semuanya dari jenama yang mahal. Bila kamu tanya, "Dari mana awak dapat duit beli semua ni?". Dia akan tersenyum dan berkata, "Ada mak cik saya belanja."

Kawan-kawan perempuan balak kamu semuanya datang dari golongan lanjut usia dan sebaya dengan emak kamu dan semuanya mempunyai pangkat 'Datin' dipangkal nama. Malahan, pergaulan dan perbualan antara mereka agak 'mesra' untuk ditafsirkan sebagai pernbualan antara 'anak saudara dan mak cik'.

Bila kamu tanya, "Siapa tu?". Dia akan jawab, "Mak cik saya." Kamu tanya lagi, "Mak cik sebelah mak ke, sebelah ayah?". Dia akan jawab, "Mak cik jauh. Bau-bau bacang. Awak tak kenal."

Apa yang kamu tak tahu, balak kamu diperlakukan seperti buah bacang di ranjang datin-datin tersebut.

Jenis Gay

Kalau dia langsung tak pernah curi pandang amoi pakai skirt pendek paras peha atau awek Melayu yang mendedahkan cleavage ranum ketika keluar ber-dating dengan kamu, itu bukan setia tapi gay!

Kalau dia selalu berkata "Tough betul badan laki tu", "Jambu betul balak kawan awak tu" atau "Besar betul bontot balak tu" lebih kerap dari berkata "Licin sungguh peha amoi tu", "Besar betul breast awek tu" atau "Cutenya dia tu, macam Leah Dizon", memang sah dia gay!

Dan kalau dia suka Justin Bieber dan menggunakan lagu Justin Bieber sebagai ringtone hand phone-nya, check mate! It's a capital GAY!!!!!!!

Jadi, balak kamu dalam kategori mana? Aku ada tertinggal mana-mana kategori lagi ke? Share with me.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar