Rabu, 06 Oktober 2010

Aku dan Ringtone

Kring! Kring!

Ringtone 1

Biasanya aku akan pilih lagu yang jarang orang guna untuk ringtone. Memandangkan aku peminat muzik rock, metal dan segala jenis muzik yang heavy, memang lagu-lagu jenis itu yang aku gunakan untuk dijadikan ringtone. Dan memang sah-sah orang jarang-jarang gunakan lagu metal untuk ringtone.

Tapi kadang-kadang, aku gunakan lagu-lagu 80'an yang mempunyai muzik yang agak unik pada permulaan lagu dan jarang-jarang orang gunakan. Contohnya macam sekarang ni, aku gunakan lagu Everybody Wants To Rule The World nyanyian kumpulan Tears For Fears.

Satu hari, tengah aku melepak dengan seorang kawan, tiba-tiba ada orang call aku. Maka bergemalah lagu Tears For Fears tersebut. 

Selepas habis berbual, kawan aku terus bertanya,

"Lagu apa tadi tu beb?"

"Everybody Wants To Rule The World. Tears For Fears." Jawab aku ringkas.

"Apsal tak pakai lagu Rock ke? Metal ke? Bukan ke kau biasa pakai lagu macam tu buat ringtone?" 

"Saje je. Tukar selera."

"Hekeleh! Apa kau ni? Tak Rock la. Hilang la semangat Rock. Apa kau ni? Dulu kata nak pakai lagu-lagu Metal je jadi ringtone." Kawan aku mula tak puas hati.

"Sekali sekala tukar. Asalkan bukan lagu Justin Bieber sama Justin Timberlake sudah."

"Ala... Tak kental la kau ni. Tengok macam aku. Sampai sekarang pakai ringtone lagu Metal."

Tiba-tiba hand phone kawan aku berbunyi. Aku tak perasan lagu apa yang dia pakai buat ringtone. Tapi aku tahu dia pakai lagu kumpulan In Flames.

"Kau tengok. Ini baru Metal sejati."

Kawan aku pun menjawab panggilan tersebut.

"Hai, sayang. I tengah lepak dengan Aam ni. You tengah buat apa? Dah makan. Ihik, ihik... You ni ada-ada je la. I tak tengok perempuan lain pun..."

Maka kawan aku pun terus berbual dengan awek-nya dengan nada manja dan merenyam.

Ringtone Metal, tapi dalam hati ada taman.

==========

Ringtone 2

Aku ada seorang kawan perempuan. Kita panggil dia Ila (dia ta bagi aku guna nama betul dia dalam blog ni). Ila suka meletakkan ringtone yang berlainan pada setiap ahli keluarga dan kawan-kawannya yang rapat. 

Bila terdengar ringtone lagu, dah tahu siapa yang call tanpa perlu melihat nama di skrin hand phone. Lagu dipilih berdasarkan personaliti atau ciri-ciri tertentu.

"Lagu ni, aku set kan untuk bapak aku." Ila medengarkan aku lagu Keindahan Pantai nyanyian arwah M. Shariff.

"Lagu ni pulak aku set kan untuk mak aku." Ila membuka lagu Fracissca Peter. Aku lupa lagu apa.

"Ni pulak lagu untuk adik aku." Ila membuka lagu We Made You, lagu Eminem.

"Ni pulak lagu untuk abang aku." Lagu American Idiot, Green Day.

Kemudian dia terbuka lagu Fuck You, nyanyian Lily Allen.

"Lagu tu kau set untuk siapa?" Tanya aku.

Sambil tersenyum, Ila menjawab, "Ex-boyfriend aku."

Walaupun maksud lagu tersebut lebih kepada bersifat politik, tapi rasanya sesuai juga kalau dihamburkan pada ex-boyfriend dia.

==========

Ringtone 3

Tengah aku menunggu teksi di perhentian teksi, datang 2 orang lelaki. Seorang tu lelaki yang boleh dikatakan average guy, seorang lagi berimejkan Mat Rock, berambut panjang, memakai T-Shirt Metallica dan seluar jeans koyak pada bahagian lutut.

Tengah rancak mereka berbual, tiba-tiba hand phone salah seorang dari mereka berbunyi. Lagu Korea. Rupanya hand phone si Mat Rock yang berbunyi.

Selepas selesai berbual, si average guy terus menegur si Mat Rock.

"Apahal kau pakai lagu Korea?"


"Awek aku susurh la."


"Pegh! Baju Metallica, ringtaone lagu Korea!"

Dan si average guy pun tanpa segan silu meneruskan usaha mengutuk si Mat Rock. Aku tumpang gelak dalam hati.

P/S: Kepada awek di luar sana, jangan paksa boyfriend anda gunakan ringtone yang mungkin bakal menjatuhkan maruahnya dikhalayak ramai.

==========

Ringtone 4

Kawan: Lagu apa kau buat ringtone tu?

Aku: Everybody Wants To Rule The World.

Kawan: Lagu apa tu? Tak pernah dengar pun.

Aku: 80's song.

Kawan: La... Pakai la lagu yang moden sikit. Lagu yang tengah top sekarang. Ikut peredaran zaman sikit.

Aku: Ok. Cuba kau suggest satu lagu.

Kawan: Pakai la lagu Justin Bieber. Kan dia tengah top.

Sebagai seorang anti pop murahan, aku menjawab dengan tegas:

Aku: Justin Bieber? Muka kau tu dah berapa lama tak kena ludah?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar