Kamis, 28 Oktober 2010

Amerika ada, Malaysia pun ada!

Di Amerika, kumpulan glam rock terkenal, Aerosmith, menggunakan pelakon perempuan yang sama untuk 3 video klipnya. Pelakon perempuan tersebut ialah Alicia Silverstone. Alicia berlakon dalam 3 video klip Aerosmith - Cryin', Amazing dan Crazy.




Hasil dari kombinasi mereka bersama, Aerosmith bertambah popular. Lagu Cryin' dan Crazy menjadi antara lagu kegemaran peminat mereka. Crazy mendapat anugerah Grammy Award for Best Rock Performance By A Duo Or Group With Vocal pada tahun 1994 manakala Cryin' menjadi video paling banyak di request di MTV semasa tahun 1993 dan memenangi beberapa anugerah di MTV Video Awards.

Populariti Alicia Silverstone juga meningkat selepas berlakon dalam 3 music video Aerosmith. Alicia mendapat gelaran "The Aerosmith chick". Beliau menerima tawaran untuk berlakon dalam beberapa TV Series dan filem seperti Batman and Robin, Blast From The Past, Cool and The Crazy dan banyak lagi.

==========


Di Malaysia, kumpulan rock jiwang leleh terkenal (apda masa dulu lah), Spring, menggunakan pelakon perempuan yang sama untuk 3 video klipnya. Pelakon perempuan tersebut ialah Sofea Jane. Sofea Jane berlakon dalam 2 video klip Spring - Sampai Hati dan Butakah Cinta.


(Maaf. Aku tak jumpa video Butakah Cinta dalam Youtube sebab Sony Music sudah copy right sama itu video. Tapi ak yakin ramai yang pernah tengok video musik tu kan?)

Hasil dari kombinasi mereka bersama, Spring bertambah popular. Lagu Sampai Hati dan Butakah Cinta menjadi antara lagu kegemaran peminat mereka. 

Sampai Hati dan Butakah Cinta berjaya mendapat tempat pertama dalam carta Muzik-Muzik dan Pujaan 10 Nescafe. Kedua-dua lagu tersebut berjaya memasuki pertandingan akhir Muzik-Muzik dan Pujaan 10 Nescafe tanpa gagal memenangi apa-apa anugerah. Video tersebut tidak memenangi sebarang anugerah muzik video terbaik kerana tiada anuerah sedemikian di Malaysia pada masa dahulu.

Populariti Alicia Silverstone juga meningkat selepas berlakon dalam 2 music video Spring. Alicia mendapat gelaran "The Spring chick" (Ok. Yang ni aku cipta sendiri). Beliau menerima tawaran untuk berlakon dalam beberapa filem tetapi filem yang paling diingati ialah Perempuan, Isteri dan ...... Di mana Sofea Jane lebih banyak berkemban dari memakai baju. Terbaik!!!

==========

Sekarang, Alicia Silverstone masih lagi aktif berlakon. Alicia kini lebih terarah bidang teater dan producer bagi beberapa TV Series dan filem. Alicia kini bahagia di sisi suaminya, Christopher Jarecki. 

Sofea Jane pula sudah bersara dari dunia lakonan selepas mendirikan rumah tangga bersama Meor Zain Azman. Sofea Jane kini bergelar Datin selepas suaminya mandapat anugerah Datuk.

Aerosmith pula masih aktif selepas 41 tahun bersama dan telah membuat Cocked, Locked, Ready to Rock Tour. Mereka juga bercadang untuk menjadi kutu Rock sampai mati.

Spring pula famous untuk beberapa tahun selepas itu dengan lagu Pesanan Buat Kekasih dan.... (ada lagi ke lagu Spring yang famous?). Spring kini sudah berpecah. Ameng kini bakal didakwa oleh jandanya kerana membuat ugutan. Tidak ketinggalan, Ameng juga ditangkap kerana sibuk bercandu dan berkawan baik dengan ganja.

Apa-apa pun, Amerika ada "The Aerosmith Chick", Malaysia ada "The Spring Chick". Amerika ada, Malaysia pun ada!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar