Rabu, 13 Oktober 2010

Barney Stinson's Theory: The Cheerleader Effect

Pernahkah kamu sekalian pembaca blog aku, tengok 'How I Met Your Mother'?

Kalau tak, memang rugi. How I Met Your Mother ialah sebuah sitkom yang mengisahkan Ted Mosby (lakonan Josh Radnor) mencari wanita idamannya di New York. Ted tinggal disebuah apartmen dan sering berbual dengan kawan-kawan baiknya tentang kehidupan mereka pada masa kolej dan juga waktu sekarang dan juga kisah cinta Ted.

Salah seorang kawan ted ialah Barney Stinson. Barney Stinson ialah seorang womanizer yang biasanya mempermainkan perempuan untuk one night stand. Barney tidak percaya pada institusi perkahwinan dan selalu 'meracun' Ted supaya jangan berkahwin.

Barney Stinson dilakonkan oleh Neil Patrick Harris yang dalam kehidupan realitinya adalah seorang gay. Seorang gay melakonkan watak lelaki womanizer. Ironi?


Satu perkara yang menarik tentang Barney ialah Barney penuh dengan teori dan peraturan yang berkaitan dengan perempuan dan dating. Teori-teori tersebut adalah hasil rekaannya sendiri yang diberikan nama sebagai "The Bro Code" dan "The Playbook". Segala teori dan, tips dan peraturan Barney sudah pun dibukukan dan boleh kamu cari di kedai buku (aku serius. Memang betul-betul dah dibukukan).

Salah satu teori ciptaan Barney ialah The Cheerleader Effect.

"Mirul, apa The Cheerleader Effect tu?"

Glad you ask! Bila kamu nampak sekumpulan cheerleader (pasukan sorak @ pom-pom girl) jalan secara berkumpulan, mesti kamu semua akan anggap yang semua cheerleader tersebut adalah hot dan sexy. Tapi sebenarnya tidak. Tak semua cheerleader hot.

Ada dua sebab kita nampak semua cheerleader hot dan sexy: (1) Kerana uniform cheerleader dan (2) kerana mereka jalan secara beramai-ramai. Bila kamu nampak sekumpulan cheerleader beruniform jalan bersama-sama, jangan pandang mereka secara berkumpulan tapi pandang betul-betul secara individual. Take a hard look individually. Mesti kamu perasan yang sebenarnya, dalam sekumpulan cheerleader, cuma  2-3 orang saja yang betul-betul hot dan sexy. Yang lain-lain cuma tumpang 'tuah' pada cheerleader yang hot dan sexy tu.

Barney memperkenalkan The Cheerleader Effect pada Season 4 episod 7, Not a Father's Day. Menurut Barney, The Cheerleader Effect juga dikenali sebagai Bridesmaid Paradox, Sorority Girl Syndrome dan pada pertengahan 90'an, the Spice Girls Conspiracy. Dalam Spice Girls tu berapa orang saja yang betul-betul hot dan sexy, tapi kita nampak macam semuanya hot dan sexy.

The Cheerleader Effect boleh juga digunakan pada orang lain, tak semestinya cheerleader saja. Contoh, dekat sekolah/kolej/universiti, mesti ada sekumpulan perempuan yang perasan budget hot akan duduk, jalan dan bergaul dalam kumpulan. Cuba gunakan teori The Cheerleader Effect, mesti kamu nampak keberkesanannya.

Pada perempuan, kamu juga boleh menggunakan teori ini bila nampak sekumpulan lelaki hot dan sexy. Teori ini tak tersekat hanya untuk perempuan sahaja.

Bagi kau, teori ini memang berkesan. Baru-baru ini, aku cuba menggunakan teori The Cheerleader Effect di BP Mall. Aku cuba pada sekumpulan amoi yang berskrit pendek. Semua 6 orang dalam kumpulan amoi-amoi tersebut pakai skirt pendek, tapi kenyataannya cuma 2 orang yang betul-betul hot dan sexy. Yang lain-lain, cuma menumpang 'tuah'.

Aku juga menggunakan teori ni pada sekumpulan awek Melayu UTHM yang melepak di situ. Cuma 3 daripada 7 orang yang betul-betul sexy dan hot, yang lain biasa-biasa sahaja. Macam mana aku boleh tahu mereka student UTHM? 2 daripada 7 orang masih memakai kad matriks walaupun berada di luar universiti. Memang pelajar yang taat setia.

Apa kata kamu semua mencuba The Cheerleader Effect dan kamu mesti nampak yang kebanyakan perempuan/lelaki yang cuba secaya-upaya untuk jadi hot dan sexy seperti kawan-kawan mereka.

Teori ini juga mengajar kita supaya don't judge a books by its cover.Hot dan sexy datang secara semulajadi, bukan datang secara buatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar