Senin, 25 Oktober 2010

Aku dan permainan yang pernah aku miliki: Tamiya Mini 4WD

Dalam entri sebelum ini, aku pernah bercerita pasal mainan aku, M.A.S.K. dan Lego. Tapi kedua-dua mainan tersebut telah pun pupus dari hidup aku. Kali ini, aku nak bercerita tentang mainan yang masih ada dalam simpanan aku, Tamiya Mini 4WD.


Aku rasa sesiapa yang sebaya atau yang hampir sebaya dengan aku mesti pernah main benda Tamiya ni. Tamiya Mini 4WD atau lebih dikenali dengan panggilan Tamiya pernah popular dikalangan kanak-kanak dan remaja di Malaysia sekitar tahun 1994 hingga awal 1999.

Tamiya merupakan sebuah syarikat dari Jepun yang selalu mengeluarkan plastic scaled model radio controlled car, plastic model kits, battery- and solar-powered models, sailboat models, acrylic and enamel model paints dan bermacam benda lagi. Tapi yang paling popular mestilah Mini 4WD.

Tamiya Mini 4WD ialah model kereta berenjin yang diperbuat dari plastik dan tidak dikawal menggunakan remote control, tapi menggunakan bateri. Mini 4WD tiba-tiba menjadi kegilaan kanak-kanak dan remaja Malaysia kerana populariti animasi Jepun yang ketika itu disiarkan pada setiap Hari Isnin pukul 4 petang, Dash! Yonkuro. Semua orang terus terpengaruh dan gila Tamiya, termasuklah aku.

Kalau hidup zaman 90'an tak pernah tengok kartun ni, memang tak bermaknalah hidup korang.

Ada bermacam jenis Mini 4WD ni. Ada jenis Mini Pro 4WD, Super Mini 4WD, Aero Mini 4WD, Mighty Mini 4WD, Mechanical Mini 4WD, Fully Cowled 4WD, Mechanical Mini 4WD dan Mini 4WD Limited edition.

Itu baru jenis kereta. Belum masuk jenis body dan enjin pula. Jenis body pula terdiri daripada Type-1 Chassis, Type-2 Chassis, Type-3 Chassis, Type-4 Chassis, Type-5 Chassis, Zero Chassis, FM (Front Motor) Chassis, Super-1 B Chassis, Super-1 S Chassis, TZ Chassis, Super FM Chassis, Super TZ-X Chassis, Super X Chassis VS Chassis dan MS Chassis. Dulu aku boleh hafal semua jenis body, sekarang aku kena cari research baru boleh ingat.

Aku masih teringat aku selalu menghabiskan masa dengan kawan-kawan aku, Fauzi dan Hatta, dengan bermain Mini 4WD. 

Sekarang aku nak tunjukkan sikit koleksi Mini 4WD aku yang tak seberapa. Mini 4WD aku agak berhabuk dan kekuningan sebab sudah terlampau lama terperuk dalam almari.

Dash 1 Emperor (MS Chassis)



Dash 1 Emperor, Mini 4WD aku yang pertama. Dalam animasi Dash! Yonkuro, kereta ini digunakan oleh watak hero, Yonkuro Hinomaru. Orang macam aku memang layaklah pakai kereta hero kan? Hahaha!

Dalam semua koleksi aku, Emperor merupakam kereta terlaju. Kalau masuk highway, memang boleh kena saman ekor. Aku tak banyak buat modifikasi pada Emperor kecuali mengubah enjin dan menampal beberapa sticker kecil.

Pada mula, aku tukar enjin Emperor kepada enjin Hyper Dash 2, enjin berwarna hitam-merah berharga RM18.00. Masa tu, itu dah dikira mahal. Dengan enjin ini, aku masuk satu pertandingan Mini 4WD di The Summit, Batu Pahat dengan Hatta. Fauzi ada follow sekali. Aku dan Hatta sama-sama tersingkir pada pusingan kelayakan.


Selepas kekecewaan tersebut (kecewalah sangat), aku beli enjin Super Dash! Yonkuro, berharga RM 30.00. Dengan enjin ini, aku masuk 2 kali pertandingan di Summit. Tapi kedua-duanya tewas pada separuh akhir. Aku juga menggunakan tayar span yang lebih ringan untuk menggantikan tayar getah.

Oleh sebab Emperor yang paling laju, aku selalu gunakan Emperor kalau nak berentap dengan kawan-kawan. Akibatnya, Emperor mengalami kecacatan kekal dengan body mula pecah-pecah dan sumbing-sumbing sedikit.

Dash 001 Great Emperor (Zero Chassis)



Dash 001 Great Emperor merupakan kereta Mini 4WD kedua aku. Juga digunakan oleh Yonkuro Hinomaru di dalam komik. Walaupun dalam animasi, Yonkuro menggunakan Super Emperor selepas Emperor musnah, tapi aku tak berminat kerana design Super Emperor tak berapa menarik.

Body jenis Zero Chassis biasanya tiada bumper tepi, jadi aku pasangkan bumper belakang supaya lebih stabil. Aku letakkan enjin Hyper Dash 2 yang diwarisi dari Emperor. Aku juga gunakan tayar span pada Great Emperor.

Dash 3 Shooting Star (MS Chassis)



Dash 3 Shooting Star adalah kereta Mini 4WD yang ke-3. Dalam animasi, model ini digunakan oleh Shinkuro Minami. Pada asalnya aku tak berminat sangat dengan Shooting Star. Tapi bila ramai kawan-kawan yang pakai model ni, terus aku pun sama tepengaruh.

Keistimewaan model ini ialah pada tayarnya yang bergigi, sesuai untuk jalan yang tak sekata. Tapi biasanya aku gantikan tayar Shooting Star dengan tayar getah biasa sebab tayar bergigi memang tak sesuai untuk jalan atas trek.

Broken Gigant (FM Chassis)



Broken Gigant ialah satu-satunya Model FM Chassis yang aku ada. Enjin model ini terletak dibahagian depan kereta. Sebenarnya, model ni kepunyaan Hatta sebelum dia jual pada aku sebab dia kurang berminat dengan model tersebut. Lagipun, masa tu Hatta baru sahaja membeli Tamiya model kereta kebal. 

Aku tambahkan bumper belakang pada model ini memandangkan model ini tiada bumper tepi. Aku pasang bumper besi warna hijau. 

Dash 0 Horizon (Zero Chassis)


Dash 0 Horizon yang aku ada ni bukan keluaran Tamiya, tapi Auldey. Auldey adalah pirate version of Tamiya, keluaran daripada China. Senang cerita, macam jersi bola sepak cap siam lah. Bila keluaran China, mestilah harganya lebih murah. Dan kualitinya juga mestilah kurang daripada keluaran Tamiya.

Sebenarnya, aku jumpa body Horizon bawah meja sekolah agama aku dulu. Kemudian, aku spray dengan warna kelabu dan cantumkan dengan body kereta lain.

Geo Emperor (Type-5 Chassis)


Geo Emperor juga aku beli jenis Auldey sahaja. Tapi, kalau cuba cari Geo Emperor keluaran Tamiya, memang tak jumpa. Yang ada semuanya keluaran Auldey. Kira model yang agak rare jugak lah.

Tapi ini semua cerita zaman dulu. Zaman muda-muda. Zaman Tamiya berakhir pada awal 1999. Mungkin sebab siri animasi Dash! Yonkuro yang tidak lagi disiarkan di TV3. Tahun 1999, semua budak pakat main yo yo. Sekarang budak-budak lebih berminat untuk bershuffle. Sayangnya, aktiviti Mini 4Wd yang boleh meningkatkan daya kreativiti anak-anak muda pupus begitu sahaja.

Sekarang, kalau nak cari Mini 4WD kat kedai pun dah tak jumpa. Aku pernah jumpa sekali saja, di Sunway Pyramid. Dulu harga Mini 4WD dalam RM20.00- RM 25.90. Sekarang, dah cecah RM30.00. Sekali lagi aku datang, dah ghaib. Antara ada orang beli ataupun kedai tersebut dah hantar balik pada distributor.

Damn! I miss the good old day. Kalau kamu ada jumpa kedai yang masih jual Mini 4WD, sila beritahu aku.

Oh ya! Dengar cerita, Mini 4WD masih lagi popular di Indonesia. Benarkah?

P/S: This my new blog, Music Jukebox. Aku tulis tentang lagu dan musik tapi secara simple sahaja. Dan bila aku kata musik, ia tidak melibatkan Justin Bieber, Justin Timberlake dan Lady Gaga. Support my new blog!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar