Jumat, 22 Oktober 2010

Kad Kahwin, kahwin, nikah dan malam pertama

Prakata:
Sesiapa yang ada mengadu pada aku pasal tak boleh komen blog aku ni, sekarang ni cuba komen. Rasanya macam dah boleh komen dah. Kalau tak boleh komen juga, sila complaint di bahagian Soal Jawab (Form Spring) di bahagian sidebar blog.

Kad Kahwin

Tahun ini umur aku dah mencecah 26 tahun, umur standard untuk mendirikan rumah tangga.

Pppfffttt.... Kerja tetap pun belum dapat ada hati pulak nak kahwin. Dan yang paling penting, aku dah ada calon isteri ke? Belum!

Dan yang penting sekali, aku belum cukup bersedia dari segi mental untuk bergelar seorang suami dan seorang ayah. Juga belum bersedia dari segi zahir dan batin.

Silap. Dari segi batin, rasanya aku dah bersedia nak kahwin. Hahahahahahaha!

Biasanya, kad kahwin menjadi medium kegemaran umat 1Malaysia untuk menjemput setiap kawan, kenalan dan sahabat handai untuk datang ke majlis kahwin.

Walaupun ada cara mudah seperti scan kad kahwin, letak dalam Facebook lepas tu tag semua kawan-kawan anda ataupun buat event dalam Facebook, invite kawan-kawan semua untuk buat RSVP.

Tapi bagi aku, kad kahwin perlu ada dan harap tak hilang ditelan zaman dan arus teknologi. Kad kahwin rasanya lebih formal dari jemputan dalam Facebook.

Lagipun, aku suka tengok design kad kahwin sekarang. Ada yang simple, ada yang kreatif sampaikan nak buang kad tu pun rasa macam tak sampai hati dan ada yang terlebih kreatif sampaikan nak keluarkan kad kahwin tu dari sampul pun susah.

Bila aku buka kad kahwin, aku akan nampak ayat dalam kad kahwin tersebut:

Dengan ini, kami dengan sukacita menjemput Datuk/Datin/Tuan/Puan/Encik/Cik Amirul dan keluarga ke majlis raja sehari anakanda kami....

Tapi semenjak kebelakangan ni, aku selalu dapat kad kahwin dari kawan-kawan aku dengan ayat seperti di bawah:

Dengan ini, kami dengan sukacita menjemput Datuk/Datin/Tuan/Puan/Encik/Cik Amirul dan pasangan ke majlis raja sehari anakanda kami....

...atau pun yang lebih sadis...

Dengan ini, kami dengan sukacita menjemput Datuk/Datin/Tuan/Puan/Encik/Cik Amirul dan isteri tercinta ke majlis raja sehari anakanda kami....

Aku tak pasti kenapa kawan-kawan aku tulis macam tu. Samada mereka tak tahu yang aku masih bujanag atau dah kahwin (kawan yang lama tak jumpa) ataupun memang saja nak menganjing aku (Aku dah kahwin, kau bila lagi?).

Tapi aku rasa, ini hanya satu gurauan dari kawan-kawan. Tapi manalah tahu, mungkin boleh jadi doa.

Tapi seriously, aku belum sedia untuk berkahwin. Tapi ayat "Amirul dan pasangan" macam best pulak. Damn betul la Lan Jawa ni.

Kahwin dan Nikah

Bila cerita pasal kahwin, mesti keluar cerita tentang persiapan dan sewaktu dengannya.

"Setahun sebelum aku kahwin, aku dah start beli barang-barang," kata kawan aku. "Baju je aku tempah 2 bulan sebelum bersanding. Takut nanti gemuk pulak, dah baju tak muat."

Ada yang cerita pasal kena buat overtime selalu sebab duit belum cukup.

"Punyalah rajin aku OT, sampai boss aku bagi aku award Employee of The Month kat aku."

Ada yang bercerita pasal duit hantaran. Duit hantaran biasanya dibincangkan masa hari pertunangan.

"Masa tunang, keluarga mertua aku mintak RM8,000 je. Bila dah dekat nak majlis, naik jadi RM 10,000. Mana aku nak cekau duit?" Keluh seorang kawan.

Ada yang cerita pasal darah gemuruh masa hendak bernikah.

"Cilakak! Sepanjang hidup aku, aku tak pernah cuak. Presentation depan 100 orang pun aku boleh buat dengan selamba, masa nak nikah pulak aku gabra," terang kawan aku.

"Punyalah gabra, sampai akad nikah kena buat sampai 4 kali. Hahahaha!" sampuk seorang lagi kawan yang menjadi pengapit si pengantin.

Bab akad nikah tu, seram jugak bila aku fikirkan. Kadang-kadang ada sesetengah orang dah training awal-awal pun, tapi masih terkucil di hari pernikahan. Harap-harap dielakkanlah pada aku nanti.

Malam Pertama

Bila dah kahwin, mesti timbul cerita tentang malam pertama.

Bila pergi ke majlis kahwin kawan, mesti kita akan terjumpa sekali kawan-kawan yang dah berzaman kita tak jumpa. Masa jumpa tu lah baru tahu yang kawan-kawan ada yang dah kahwin, ada yang dah ada anak pun.

Bila dah berkumpul, mestilah berbual. Memandangkan asa tu tengah melepak di majlis perkahwinan, mestilah terkeluar cerita malam pertama. Tapi bukanlah cerita satu malam yang betul-betul detail, secara berkias atau dasar-dasar cerita saja.

Tapi cerita malam pertama tak semestinya diceritakan di majlis kahwin, kadang-kadang masa tengah lepak perkena teh tarik dekat warong pun boleh terkeluar jugak. Biasalah, newlyweds. Lagipun, dah ada orang tanya, mestilah dia menjawab kan?

"Berdebar siot aku masa tu," kata salah seorang kawan. "Masa tu macam-macam benda aku pikir. Boleh ke aku puaskan isteri aku ni? Kalau dia tak puas macam mana? Kalau aku tak puas pulak?"

"Kau jangan pikir kau je? Yang penting puaskan bini dulu," sampuk seorang kawan. Tapi dia belum kahwin.

Ada kawan aku yang tak berapa kisah dengan malam pertama. Sebab dia dah biasa 'main' dengan isterinya sebelum bernikah.

"Kau jangan berharap sangat la kau dapat merasa masa malam pertama kau tu," komen seorang lagi kawan. "Sehari sebelum kau nikah, kau mesti berdebar-debar punya. Sampai tak boleh tidur."

"Lepas aku nikah pagi tu, terus kena bersiap nak bersanding. Majlis bersanding start lepas Zohor sampai lepas Asar. Nak kena tunggu semua jemputan datang, nak tangkap gambar lagi. Lepas tu aku kena dera cuci periuk pulak. Malam lepas Isyak, ada sessi bukak hadiah. Habis je majlis bukak hadiah, aku dah flat. Trus aku tidur. Esok malam baru dapat 'main' dengan bini."

"Kau stamina tak mantap, tu yang flat tu," komen seorang lagi kawan yang dah berkahwin juga. "Lain kali, 6 bulan sebelum kahwin, kau start berjogging. Pergi gym, work-out. Baru stamina mantap. Baru kau boleh bertahan sampai end of the day."

Ada yang lebih advance. Bukan setakat bersenam secar biasa, tapi dengan gerak langkah yang boleh menguatkan kekuatan batin lelaki. Yang ni aku belajar dari ABC (nickname kawan aku), tapi dia belum kahwin jugak.

"Kau kena buat persedian sebelum kahwin. Kena start bersenam dari sekarang. Buat la senaman yang boleh kuatkan tenaga batin."

Dari ABC, aku belajar Senaman Harimau, Senaman Kucing, Menjejak Puteri Kebayan, Nafas Kamasutera, Nyut-Nyut Tuyut Di Air, Geliat Kucing dan bermacam lagi nama senaman yang pelik. Saya yang tak pernah dengar mungkin akan ketawa bila dengar nama senaman tersebut tapi senaman ni bukan senang-senang orang boleh buat.

Dulu aku sendiri ada amalkan senaman ni, sebab senaman ini bukan semata-mata untuk menguatkan tenagan batin. Senaman ini sebenarnya untuk menguatkan kaki dan meluruskan urat kaki sebenarnya. "Bila kaki kau kuat, urat dah lurus, baru sedap nak 'main'," kata ABC.

Tapi memang betul, masa aku buat senaman ni, memang kaki aku rasa ringan betul. Memang sedap rasanya. Tapi aku pun dah lama tak amalkan. Mentor aku, ABC, dah jauh daripada aku. Siapa nak guide aku?

Ada yang bercerita pasal kepentingan memilih tarikh nikah yang sesuai.

"Masa hari aku nikah, bini aku boleh period pulak. Hancurlah impian aku malam tu."

Pengajaran paling penting buat yang hendak berkahwin tak lama lagi (aku tuju kat kau ni Cendol), sila pilih tarikh yang sesuai untuk mengelakkan anda kecewa mendengar berita buruk dari isteri anda.

Ada yang bercerita pasal alatan yang boleh membantu menguatkan tenaga batin. Yang tu aku malas nak cerita, sebab rasanya dah tahap censored yang agak tinggi.

Tapi aku pernah dengar cerita yang perempuan selalu berkumpul dan cerita tentang malam pertama masa sebelum kahwin. Cerita dengan siapa dia nak buat masa malam pertama, macam mana nak mulakan langkah untuk malam pertama, gerak langkah yang nak digunakan dan bermacam lagi.

Ini bukan aku kata ikut suka saja. Tapi dua orang ex-gf aku dan seorang kawan perempuan aku yang cerita pasal benda ni. Wahai para wanita di luar sana, betul ke apa yang mereka ni katakan? Boleh tolong confirm kan?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar