Jumat, 08 Juli 2011

Pekerjaan Yang Sering Dikaitkan Dengan Perempuan Cantik & Hot

Kadang-kadang, ada sesetengah pekerjaan yang bagai diwujudkan khas untuk perempuan cantik. Bila sebut nama pekerjaan tersebut, terus timbul wajah perempuan cantik di kepala semua umat lelaki.

Cantik itu subjektif. Kalau aku kata perempuan itu cantik, pasti ada yang tak menyokong pendapat aku. Tapi kalau majoriti mengatakan perempuan itu cantik, maka cantiklah perempuan itu.

Kali ini, aku ingin menunjukkan sesetengah pekerjaan yang sering dikaitkan dengan perempuan cantik.


Cashier

Bila aku mula berkerja, benda pertama yang kawan-kawan aku tanya ialah, "Cashier kat tempat kau cun-cun tak?"

Sama seperti aku, jika aku bershopping berseorangan dan ketika nak membayar barangan, banyak kaunter cashier yang kosong, aku akan memilih untuk ke kaunter yang dijaga oleh cashier yang cun.

Dan membayar di kaunter yang mempunyai cashier yang cun tidak bermakna anda bakal mendapat diskaun, harganya tetap sama.

Menjawab persoalan kawan aku, adakah cashier di tempat aku cun-cun belaka? Itu aku malas nak cerita. Tapi, ada 4-5 orang cashier yang sering membuat hati aku berdebar.

Cantik-o-meter: 35%
Tak semua cashier mempunyai tahap kecantikan yang menarik, jadi aku bagi 35% kemungkinan untuk berjumpa cashier yang cantik. Ada sesetengah pasaraya yang langsung tiada cashier yang cantik.

Hot-o-meter: 10%
Kurang hot kerana mereka dilindungi baju cashier yang tidak menarik.



Penyanyi dan Pelakon

Sudah pasti pelakon dan penyanyi memerlukan paras rupa yang cantik untuk dijadikan daya penarik untuk menjadi pelampung buat bakat yang ada.

Tapi kadang-kadang, bakat kurang tapi muka lawa pun, boleh jadi terkenal juga.

"Mirul, penyanyi kalau ada suara sedap, ada bakat, dah cukup. Tak payah muka lawa sangat pun boleh naik."

Betulkah? Cuba cakap macam tu depan Adibah Noor. Tengok kalau dia setuju dengan statement di atas.

Kalau pelakon pula, tanya Ellie Suriati. Pelakon yang berbakat tapi susah nak tengok lakonannya di TV.

Cantik-o-meter: 80%
Macam aku katakan, tak semua pelakon dan penyanyi ini lawa. 

Hot-o-meter: 75%
Bergantung kepada pelakon samada mereka sanggup berkemban di tepi kolam renang untuk majalah Mangga ataupun tidak.



Pramugari

Bila sebut pramugari, terus terbayang perempuan cantik yang memakai uniform ketat mengikut bentuk badan, mengenakan skirt pendek dan juga berkasut tumit tinggi.

Memang menjadi kriteria utama dalam syarat pemilihan menjadi pramugari yang pramugari perlulah mempunyai perawakan yang cantik.

Kawan aku pernah bertanya, "Kenapa perempuan cantik saja yang dipilih jadi pramugari?"

Aku jawab mudah, "Kalau kapal terbang tu terhempas, sekurang-kurangnya penumpang yang mati tu bahagia jugak sebab nampak benda cantik sebelum mati."

LOL!

Cantik-o-meter: 75%
Tak semua pramugari cantik. Ada juga pramugari yang kureng. Kerana aku pernah jumpa semasa Career Day, di mana Air Asia menggunakan beberapa orang pramugari di booth mereka. Dari 8 yang dibawa, 3 daripadanya gagal menggoda hati aku.

Hot-o-meter: 85%
Jika ada perempuan yang menyukai lelaki beruniform (polis dan askar) perempuan yang beruniform juga mampu menggoda hati lelaki. Cuba tengok uniform pramugari. Bergelora tak hati kamu?



Jururawat/ Jururawat Pelatih

Semasa aku menjalani pembedahan pembetulan hernia pada tahun 2009, aku rasa sangat bahagia. Kenapa? Kerana aku dikelilingi oleh sekumpulan jururawat pelatih yang cun-cun belaka.

Antara jururawat dan jururawat pelatih, pastilah jururawat pelatih menjadi perhatian. Kenapa? Kerana jurulatih pelatih masih muda-muda berlaka lagi.


Cantik-o-meter: 60%
Ada sesetengah jururawat berjaya membuatkan kesakitan aku akibat pembedahan berjaya dikurangkan. Sesetengahnya tidak. Yang tidak berada dalam 25% yang lain.

Hot-o-meter: 75%

Sama seperti pramugari, uniform jururawat memang satu turn-on buat para lelaki.



Atlet/Ahli sukan

Ramai orang mungkin terlepas pandang, tetapi ahli sukan atau atlet wanita sebenarnya ramai juga yang cantik dan hot.

Mungkin kerana mereka sering muncul di kaca TV tanpa sebarang make-up, memakai hanya pakaian sukan dan sering dibasahi peluh.

Tapi atlet terjun, renang dan gimnastik sering menjadi perhatian lelaki. Kenapa? Sendiri mahu ingatlah.

Tetapi, bermula tahun 2000, pemain tennis wanita mula menjadi perhatian. Entah kenapa, secara tiba-tiba industri tennis wanita berjaya menghasilkan pemain wanita yang cantik bertaraf model.

Malahan semenjak itu, atlet perempuan yang cantik mula mendapat perhatian. Atlet yang mempunyai muka yang cantik dan mempunyai pencapaian sukan yang baik (Maria Sharapova - Tennis, Nastia Liukin - Gimnastik, Guo Jingjing - Terjun, Nicol David - Squash, sekadar menyebut beberapa nama) mula mendapat perhatian para lelaki.

Lagipun, lelaki zaman sekarang mula menyukai perempuan yang mampu bergerak aktif.


Cantik-o-meter: 60%
Buat masa sekarang, atlet yang cantik mula muncul satu persatu di persada sukan. Tetapi, ia belum menyeluruh kepada semua atlet di dunia.

Hot-o-meter: 90%
Bagi aku, perempuan yang aktif sangat turn-on. Mungkin juga dengan pakaian ahli sukan wanita berjaya menambahkan jumlah peratusan ini.



Receptionist

Bila kamu pergi ke sebuah syarikat, melalui pintu utama, orang pertama yang bakal kita jumpa di kaunter ialah seorang wanita yang memegang jawatan sebagai receptionist.

Aku rasa amat jarang syarikat meletakkan lelaki sebagai receptionist. Tapi tidak bermakna tiada. Aku pernah juga jumpa receptionist lelaki.

Semasa bulan Mei yang lepas, aku pergi menghantar resume aku ke setiap syarikat & kilang di Shah Alam dalam usaha untuk mencari kerja. Berpuluh-puluh receptionist aku jumpa.

Ada yang muda, ada yang tua. Ada yang cantik, ada yang boleh tahan cun, ada yang biasa-biasa, dan ada yang tak cantik langsung. Ada yang bersopan santun dan ada yang seksi gila sampai aku pun malas nak blah cepat-cepat.

Tapi kebanyakannya memang cantik dan berjaya membuat jiwa bergelora. Terutama receptionist Proton dan MAS.


Cantik-o-meter: 60%
Tak ramai receptionist yang betul-betul cantik. Tapi sekitar Shah Alam, memang tidak mengecewakan.

Hot-o-meter: 90%
Bergantung kepada syarikat mereka berkerja. Kalau si receptionist bekerja di syarikat antarabangsa, maka pakaiannya juga akan menjadi 'antarabangsa' dan sangat hot.



Model

"Weh, jom kita keluar lepak."

"Lepak dengan siapa?"

"Lepak dengan kawan aku. Perempuan la. Ramai beb."

"Cun ke kawan-kawan kau tu?"

"Kawan aku ni kebanyakannya model."

"Ok. Aku siap kejap."

Dialog yang sering aku dengar. Dan kadang-kadang aku sendiri terlibat dalam dialog ini.

Bila sebut model, automatik kita terbayang perempuan yang mempunyai muka yang cantik dan menawan. Bentuk tubuh yang menarik (juga mengghairahkan) dan selalu bergaya dalam keadaan seksi.

Tak perlulah rasanya aku menerangkan kaitan perempuan cantik dengan model. Sendiri fahamlah.

Cantik-o-meter: 100%
Kecantikan itu subjektif. Tetapi tak dapat dinafikan model mempunyai rupa paras yang cantik dan menawan. Kalau tak cantik, macam mana pula nak jadi model kan?

Hot-o-meter: 100%
Benda yang menyebabkan model kelihatan hot ialah cara mereka pose dihadapan kamera. Dengan gaya liuk badan yang berubah-ubah untuk dihadapan kamera, sambil mengenakan pakaian yang anggun, dan kadang kala seksi, dan kadangkala hanya berbikini (Sport Illustrated) dan kadang-kadang pose secara topless... Enough said.

============

Ini pandangan aku tentang pekerjaan yang sering dikaitkan dengan perempuan cantik. Ini hanyalah berdasarkan pengalaman aku yang pernah ternampak/terjumpa/tertontondalam TV/terbaca di website atau majalah/ tentang wanita-wanita yang bekerja dalam industri-industri di atas.

Apa pandangan kamu? Kamu rasa ada pekerjaan lain yang sering dikaitkan dengan perempuan cantik dan hot? Share with me in the comment section.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar