Rabu, 13 Juli 2011

Lagu Yang Selalu Aku Dengar #2: Shawn Colvin - Sunny Came Home

Aku kembali lagi dengan entri yang menerangkan tentang lagu kegemaran aku yang kamu (generasi muda) jarang mendengarnya.

Macam aku pernah tulis pada entri yang lepas, lagu-lagu tahun 90'an dan awal 2000 memang sangat kick-ass. Lagu-lagu pada era tersebut sangat bermakna.

Jadi hari ini, aku ingin memperkenalkan satu lagi lagu era 90'an yang terkenal ketika itu.


Shawn Colvin - Sunny Came Home

Lagu ini merupakan satu-satunya lagu Shawn Colvin yang paling berjaya, sehingga mendapat tangga ke-2 dalam Billboard Chart. Kira one hit wonder-lah minah ini.

Lagu ini popular sekitar tahun 1997, ketika ini aku berada dalam tingkatan 3. Walaupun ketika ini, aku agak obsess dengan lagu-lagu rock, keras dan juga scene underground yang sedang menjadi kegilaan anak muda ketika itu, aku ada juga mendengar lagu-lagu di radio. 

Dan lagu ini adalah salah satu yang melekat di dalam kepala aku dan menjadi salah satu kegemaran aku. Lagu ini merupakan single ke-2 yang dipetik dari album kelima beliau, A Few Small Repairs.




Kalau kamu tak dapat tonton video di atas, kamu boleh tonton video dibawah ini. Tapi lagu sajalah, tiada video.


Sunny came home to her favorite room
Sunny sat down in the kitchen
She opened a book and a box of tools
Sunny came home with a mission

She says days go by I'm hypnotized
I'm walking on a wire
I close my eyes and fly out of my mind
Into the fire

Sunny came home with a list of names
She didn't believe in transcendence
It's time for a few small repairs she said 
Sunny came home with a vengeance

She says days go by I don't know why
I'm walking on a wire
I close my eyes and fly out of my mind
Into the fire

Get the kids and bring a sweater
Dry is good and wind is better
Count the years, you always knew it
Strike a match, go on and do it

Days go by I'm hypnotized
I'm walking on a wire
I close my eyes and fly out of my mind
Into the fire
Light the sky and hold on tight
The world is burning down
She's out there on her own and she's alright
Sunny came home
Sunny came home...

Lagu ini secara metaforanya mengisahkan seorang perempuan yang membakar rumahnya sendiri untuk melarikan diri dari kisah silamnya tidak menyenangkan dirinya.

Secara tersiratnya, lagu ini mengisahkan seorang perempuan yang cuba melarikan diri dari kisah silamnya yang tidak membahagiakan untuk menjalani hidup yang lebih baik. Namun, dia perlu melepaskan diri dari pelbagai ranjau untuk mengecap rasa bahagia tersebut.

Ok. Dah macam sinopsis novel pulak aku terjemahkan lagu ini.

Jadi, apa kata kamu dengar lagu ini terlebih dahulu. Jika kamu suka, kamu boleh download dan dengar melalui iPod kamu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar