Rabu, 06 Juli 2011

Lagu Yang Selalu Aku Dengar #1: Soul Asylum - Runaway Train

Era 90'an dan awal 2000 adalah era di mana muzik adalah sangat menarik dan enak untuk didengari (bagi citrasa aku lah).

Pada era 70'an, manusia disogokkan dengan muzik disko. Muzik dari luar negara kebanyakkannya berentak Disco, manakala di Malaysia pula dipenuhi dengan lagu saduran.

Era 80'an pula, muzik mula diwarnai dengan irama Rock, Pop dan Elektronika. Bagi aku, era 80'an sudah menunjukkan kemajuan muzik dan banyak juga lagu tahun 80'an yang aku minati.

Dan era 90'an dan awal 2000 adalah di mana muzik berada di persada agung. Lagu-lagu selepas era tersebut lebih kepada lagu yang sing-a-long song dan lebih komersil. 

Mungkin ada yang kata aku dah tua dan hanya suka pada muzik lama. Tidak juga. Ada juga lagu-lagu zaman sekarang yang menjadi kegemaran aku, cuma tak banyak seperti dulu.

Mungkin ada yang kata kerana aku minat muzik Rock, aku mengutuk lagu zaman sekarang yang rata-ratanya Hip-Hop dan Pop. Tidak juga. Aku berani kata yang lagu Britney Spears di era 90'an dan awal 2000 jauh lebih menyenangkan dari lagunya dari zaman sekarang.

Ok. Macam dah jauh menyimpang. Aku nak bercerita pasal lagu yang aku selalu dengar sebenarnya. Hari ini aku nak fokuskan pada satu lagu yang bertajuk Runaway Train dari band Soul Asylum


Soul Asylum - Runaway Train

Ramai yang menganggap Soul Asylum hanyalah band one hit wonder yang hanya popular dengan satu lagu. Tapi sebenarnya banyak lagu band ini yang menarik. Cuma lagu ini yang banyak menerima air play yang banyak dari radio.

Lagu Runaway Train di ambil dari album Grave Dancers Union, album ke-6 band ini.

Kenapa aku suka sangat lagu ini?

Bagi aku, lagu ini mempunyai melodi yang menarik untuk didengari. Irama yang lembut dah syahdu, sangat menarik kalau aku dengar semasa hari hujan atau tengah berseorangan. Syahdu pula rasanya.

Selain itu, suara vokalis yang agak serak-serak basah memang kena dengan nada lagu ini.

Lirik lagu ini pula membawa bermacam maksud. Ada yang menaksirkan lirik ini mengisahkan kisah 2 orang yang sejiwa dan saling mencintai telah terpisah dan akhirnya berjumpa semula. 

Ada yang menaksirkan sebagai lagu tentang kisah anak yang terpisah dengan ibubapa mereka. Terpisah kerana terpaksa atau pun sengaja, dan pada pengakhirannya berjumpa semula.

Tapi itulah yang digambarkan dalam video klip lagu ini:


call you up in the middle of the night
like a firefly without a light
you were there like a blowtorch burning
i was a key that could use a little turning
so tired that i couldn't even sleep
so many secrets i couldn't keep
promised myself i wouldn't weep
one more promise i couldn't keep

it seems no one can help me now
i'm in too deep
there's no way out
this time i have really lead myself astray

runaway train, never goin' back
wrong way on a one-way track
seems like i should be getting somewhere
somehow i'm neither here nor there

can you help me remember how to smile?
make it somehow all seem worthwhile
how on earth did i get so jaded?
life's mysteries seem so faded
i can go where noone else can go
i know what no one else knows
here i am just drownin' in the rain
with a ticket for a runaway train

and everything seems cut and dry
day and night
earth and sky
somehow i just don't believe it

runaway train, never goin' back
wrong way on a one-way track
seems like i should be getting somewhere
somehow i'm neither here nor there

bought a ticket for a runaway train
like a madman laughing at the rain
little out of touch, little insane
it's just easier than dealing with the pain

runaway train, never goin' back
wrong way on a one-way track
seems like i should be getting somewhere
somehow i'm neither here nor there

runaway train, never comin' back
runaway train, tearin' up the track
runaway train, burnin' in my veins
i run away but it always seems the same


Dalam video klip lagu ini, ada banyak menunjukkan wajah anak-anak yang sudah hilang dari jagaan keluarga mereka. Samada remaja tersebut melarikan diri dari rumah ataupun diculik orang.

Untuk versi Amerika, permulaan video tersebut tertera ayat "There are over one million youth lost on the streets of America" manakalau veri UK pula bermula dengan ayat ini, "100,000 youth are lost on the streets of Britain".

Dengan video ini, banyak anak-anak akhirnya bersatu semula dengan family mereka. Lagi-lagi anak yang diculik semasa kecil dan tidak tahu ibubapa mereka yang sebenar. Mereka terkejut melihat muka mereka berada dalam video klip tersebut dan baru mengetahui cerita sebenar.

Lagu yang menarik dicampur dengan video klip yang berpengaruh, apa lagi yang perlu aku katakan?

OK, sampai sini sahaja aku mengarut untuk kali ini. Bagi sesiapa yang tak pernah lagu ini, silah download (sebab aku tahu kamu tak kan beli punya) lagu ini, letak dalam MP3 player, iPod atau apa-apa device yang boleh memainkan muzik, dan dengar lagu ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar