Rabu, 20 Juli 2011

Lagu Yang Selalu Aku Dengar #3: Oasis - Don't Look Back In Anger

Kembali lagi ke segmen ini. Tiap-tiap hari Rabu aku post entri jenis ini. Jadi segmen tetap juga nanti ni.


Bagi yang baru membaca blog ini, segmen 'Lagu yang selalu aku dengar' ini segmen dimana aku akan memperkenalkan lagu-lagu dari era 80'an, 90'an dan awal era 2000'an (lingkungan tahun 2000 sehingga 2005) kepada generasi baru (Generasi Indie) yang aku rasa tidak pernah mendegar lagu-lagu ini.

Atau mungkin juga aku akan letak lagu-lagu baru, tetapi lagu-lagu ini jarang (atau tidak pernah langsung) diputarkan di radio-radio yang kamu dengar saban hari.

Selain itu, segment ini juga akan memberikan sedikit info tentang lagu yang dipilih seperti erti lirik lagu tersebut, bagaimana lagu tersebut dihasilkan, fakta menarik tentang lagu tersebut dan lain-lain.



Oasis - Don't Look Back In Anger

Sesiapa yang sudah mula mendengar muzik semasa era 90'an, pasti pernah mendengar nama band dari UK ini. Band yang berasal dari Manchester ini (mereka penyokong kuat Manchester City) mencipta nama melalui lagu mereka, dan juga kontroversi dari kelancangan mulut vokalis band ini, Liam Gallagher.

Liam Gallagher dan adiknya yang merupakan lead guitarist dalam band ini, Noel Gallagher, merupakan ikon dalam band ini. Noel bertindak sebagai penulis lirik dan lagu untuk band ini.

Tapi untuk lagu ini, Noel joel yang menyanyikan lagu ini. Kisah mengenai bagaimana Noel boleh menyanyikan lagu ini adalah sangat panjang untuk diceritakan. Jadi kamu semua jangan jadi pemalas. Sila cari di Wikipedia.

Lagu ini di-release-kan pada 19 Februari 1996, dipetik dari album kedua Oasis, (What's the Story) Morning Glory?





Slip inside the eye of your mind
Don't you know you might find
A better place to play
You said that you'd once never been
All the things that you've seen
Will slowly fade away 

So I'll start the revolution from my bed
Cos you said the brains I had went to my head
Step outside the summertime's in bloom
Stand up beside the fireplace
Take that look from off your face
You ain't ever gonna burn my heart out 

So Sally can wait, she knows its too late as we're walking on by
Her soul slides away, but don't look back in anger I hear you say 

Take me to the place where you go
Where nobody knows if it's night or day
Please don't put your life in the hands
Of a Rock n Roll band
Who'll throw it all away 

So I'll start the revolution from my bed
Cos you said the brains I had went to my head
Step outside the summertime's in bloom
Stand up beside the fireplace
Take that look from off your face
You ain't ever gonna burn my heart out 

So Sally can wait, she knows its too late as we're walking on by
Her soul slides away, but don't look back in anger I hear you say 

Don't look back in anger
Don't look back in anger
Don't look back in anger
At least not today 

Lagu ini boleh didefinasikan dalam pelbagai maksud. Lagu ini membawa maksud untuk kita mengingati segala perkara yang baik terjadi di dalam diri kita adalah lebih baik dari kita bergelut dengan pemikiran kita yang asyik memikirkan perkara buruk yang terjadi dalam hidup kita.

Kita cuba mendefinasikan maksud lagu ini di dalam hubungan cinta pula. Kita hendaklah mengingati perkara yang baik tentang pasangan kita selepas putus cinta supaya kita dapat mengurangkan kesakitan akibat putus cinta.

Tapi secara jujurnya, kalau dah putus cinta, memang kita akan sentiasa memikirkan perkara negatif tentang pasangan kita. Betul tak?

Definasi ketiga untuk lagu ini pula ialah apabila kita dalam kepedihan selepas putus cinta, kita kenlah move on dan jangan terus  memikirkan perkara yang lepas dan tidak terus meletakkan perasaan amarah dihadapan pemikiran waras kita. Lupakan segala kesakitan dan kemarahan dan teruskan hidup kita tanpa penyesalan.

Banyak sangat definasi yang aku bagi. Entah betul dengan maksud sebenar lirik lagu ini, ataupun jauh menyimpang. Aku pun menerangkan lagu ini mengikut pemahaman aku sahaja.

Jadi, jika kamu tidak pernah dengar lagu ini, silalah mendengarnya dan berikan pendapat kamu tentang lagu ini. Sedap ke lagu ini, biasa-biasa sahaja ataupun tak sedap langsung.

Dan berikan juga definasi lagu ini mengikut pemahaman kamu pula.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar