Rabu, 20 April 2011

Haters and Annoying Blog Part 2

Jika anda belum membaca bahagian pertama entri ini, sila baca dahulu entri tersebut.

Malam selepas aku publish entri bahagian pertama, aku menerima private message di Facebook aku. Penghantarnya bernama Maria.

Walaupun aku mempunyai 2 orang kawan bernama Maria dalam friend list aku, tapi ini Maria yang lain. Si penghantar merupakan salah seorang blogger yang menganjing blog aku, yang aku ceritakan dalam entri bahagian pertama.



Klik pada gambar untuk resolasi lebih besar

Dia menghantar message untuk mewakili kawan-kawannya untuk meminta maaf.

Tapi walaupun dia sudah meminta maaf, aku tetap akan publishkan bahagian kedua entri ini. Kenapa? Kerana aku sudah penat-penat taip dan draft kannya. Rugilah kalau tak publish. Lagipun, dia kata tak kisah asalkan aku tak letak link blog mereka. Deal!

Sebab kedua, aku adalah diktator pada blog aku. Jadi, suka hati akulah apa yang aku ingin publish kan di sini.

Lagipun aku pernah berkata aku ni seorang pendendam, jadi dendam haruslah dibalas. Hutang entri perlu dibayar dengan entri. Kah kah kah!

Dalam bahagian pertama entri ini, aku ada menyenaraikan ciri-ciri annoying dalam blog aku dari kaca mata mereka semua. Sekarang, waktu aku pula menerangkan ciri-ciri annoying dalam blog mereka dari kaca mata aku.

(Minta maaf kalau senarai ciri-ciri annoying yang aku senaraikan terkena pada blog kamu yang tak terlibat dalam kes ini. Relax lah. Blog aku pun annoying juga kan? Kira sama-sama annoying lah!)

Bahasa si cacat internet
"I ok jew. U jgn risau2 eh?"
"I taw dah pasal benda tu."
"Tomel nyew!!!"
"Aq tak kisah pun."

Apa benda jew, jew ni? Mati-mati aku ingat aku tengah baca blog orang Yahudi. Asyik perkataan jew saja yang bersepah dalam blog.

Satu lagi 'aq'. Apa benda 'aq' ni? Tak boleh tulis penuh-penuh perkataan 'aku' ke?


Tak tahu mana mahu letak huruf besar dan kecil
"aQew Nk UsHa BloG DiOrG dOwh. MeH lA BaGi liNK bLOg DioRG TeW"

Sebenarnya, ini adalah gabungan antara bahasa cacat internet dengan manusia yang tak tahu mana mahu letak huruf besar dan kecil.

Adik-adik, mari abang ajar. Huruf besar hanya diletak selepas tanda noktah ataupun huruf pertama bagi kata nama khas.

(Kredit kepada not_so_silent_reader kerana tulis ayat ini di bahagian komen entri yang lepas. Aku memang tak tahu nak buat ayat guna huruf besar-kecil ni).


Blog Harian Metro
Pergi ke website Harian Metro. Terjumpa berita yang mempunyai tajuk yang boleh menaikkan traffic, contoh: Gadis mempunyai 3 tetek.

Copy keseluruhan berita, paste pada blog tanpa edit ataupun berikan pandangan tambahan tentang berita tersebut.

Kalau macam ini, baik aku pergi baca Metro saja. Buat apa aku nak baca blog kau.


Blog Camwhore yang dipenuhi dengan gambar aksi muncung itik
Tangkap gambar sendiri banyak-banyak. Pastikan buat aksi muncung ala-ala itik dan beliakkan mata besar-besar supaya nampak konon comel. Post semua gambar. Tunggu lelaki gersang memberikan komen, "You ni nampak tomel la."

Kalau kau mahu post gambar tanpa menaip entri, baik kau main Tumblr saja.

Perempuan camwhore, aku agak boleh terima. Tapi kalau lelaki yang camwhore? Pegh!


Diari kehidupan romantik pasangan kekasih
Ini biasanya khusus buat pasangan kekasih yang kedua-duanya mempunyai blog.

Setiap kali mereka keluar date, mereka akan tangkap gambar dan post semua gambar sepanjang date tersebut dalam blog.

Kemudian, mereka akan tulis pengalaman mereka berdating dari awal pagi sampailah masing-masing balik rumah. Dari buka biji mata, mandi, berus gigi, pilih nak pakai bra & boxer yang mana, pergi dating, tengok wayang, tulis segala benda yang mereka makan di McDonald, pergi toilet dan tangkap gambar dalam toilet dan sebagainya.

Kemudian, masing-masing akan memuji pasangan masing-masing.

"Dia seorang perempuan yang memiliki ciri-ciri kewanitaan yang lemah lembut. Kalau dia kentut pun, bau kentutnya tetap wangi macam perfume Salvatore Ferragamo."


"My boyfie sangat gentleman. Setiap kali I nak turun kereta, dia akan bukak kan pintu untuk I. Bukan setakat tu saja. Setiap kali I nak kencing, dia akan bukakkan zip seluar I. Romantik nyew!!!!"

Dan yang paling menarik sekali, bila mereka bergaduh. Terus keluar entri macam ini:

"I dah agak dia ni perempuan tak boleh percaya. Depan I punyalah baik. Rupanya ada jantan lain. Bitch! Menyesal aku tackle kau dulu."


"Kau lah jantan paling sundal pernah aku jumpa seumur hidup. Konon kata pergi surau masa maghrib, rupanya kau tackle anak imam kat surau. Menci nyew!!!"

Tiba-tiba, dalam 2-3 hari kemudian, keluar balik entri memuji pasangan masing-masing, Kenapa? Itu tandanya mereka sudah berbaik semula.

Adik-adik terkejut ke abang boleh tahu pasal entri ini? Ya, abang dah stalk blog adik-adik sekalian sehingga ke akar umbi, sampai terjumpa entri ini. Lain kali kalau sudah berbaik, delete lah entri ini dulu ya? Apa ingat adik-adik saja pandai stalk?

Silalah privacy-kan sikit kisah cinta adik-adik. Tak perlulah 24 jam asyik hendak bercerita tentang kisah cinta kamu. Sila privacy-kan kisah kamu. Tahu tak orang lain menyampah kalau kau asyik nak bercerita tentang kekasih kamu. Orang lain pun ada kekasih juga.


Copy and paste
Sebenarnya, sebab utama aku post entri bahagian kedua ialah kerana adik-adik sekalian copy paste entri aku sesuka hati.

Kamu copy keseluruhan entri aku dan paste pada blog kamu dan terus mengutuk entri aku. Aku tak kisah kau nak kutuk entri aku. Cuma aku marah sebab kamu copy paste entri tanpa meletakkan link blog aku.

Ini adalah peraturan asas blogging. Tak kira kau copy paste entri itu untuk sokongan entri kamu ataupun ingin mengutuk, meletakan link adalah wajib. Kalau kamu ada iklan Nuffnang dan aku report kepada Nuffnang yang kamu copy paste entri aku tanpa meletakkan kredit kepada aku, automatik duit Nuffnang kamu akan dibatalkan.

Jangan sesekali lupa meletakkan link selepas copy paste sesuatu entri. Asyik adik-adik saja yang dapat traffic. Abang pun nak traffic juga.

Blog abang cuma dapat 100 pageview dalam sehari. Cuma ada 6-7 komen untuk tiap-tiap entri. Followers pun cuma 161. Orang yang like dekat fan page blog abang pun cuma 45 orang. Abang pun nak popular macam adik jugak. Menci nyew!!!
==========

Ok. Cukuplah sampai di sini sahaja. Walaupun ada banyak lagi sebenarnya yang aku boleh senaraikan ciri-ciri annoying adik-adik sekalian, tapi rasanya cukuplah sampai di sini.

Sekarang kita sudah seri. We're even.

Kalau selepas ini aku kutuk Justin Bieber atau mana-mana artis kesayangan adik-adik sekalian, tak payahlah nak merentan sangat sampai nak kondem semua entri aku. Apa susah, kutuk sahajalah artis kegemaran aku. Aku bagi sikit senarai artis kegemaran aku:

Avenged Sevenfold, Bullet For My Valentine, Butterfingers, Aerosmith, Green Day, Linkin Park, Foo Fighters, Nirvana, Muse, Lifehouse, Limp Bizkit.

Cukup sampai di sini sahaja. Adik-adik jangan nakal. Kalau tidak, kita gaduh lagi ya?

===Tamat===

Bab 2: Tukang Komen yang annoying

Bab 2 ini aku baru tambah. Kali ini aku nak bercerita tentang tukang komen yang annoying.

Aku baca satu blog milik Karim (bukan nama sebenar). Karim menulis entri yang mengkritik kerajaan. Aku pun meninggalkan komen di blog Karim. Komen aku menyokong apa yang ditulis oleh Karim.

Kemudian, datang Farid (juga bukan nama dalam I/C). Farid Pro Kerajaan. Dia tidak puas hati dengan entri ini. Farid terus menghentam entri Karim. Tidak cukup dengan itu, Farid pergi ke setiap blog oang yang meninggalkan komen menyokong entri si Karim dan meninggalkan komen pada blog orang-orang tersebut.

Dalam kes ini, Farid telah datang ke blog aku dan meninggalkan komen yang tiada kena mengena dengan entri yang aku tulis.

Adakah aku approve komen itu? Tidak! Kenapa? Kerana komen itu tiada kena mengena dengan entri yang aku tulis. Itu adalah pertauran asas blog aku.

Macam inilah encik yang suka drop komen yang tiada kena-mengena tersebut. Kalau kau tak puas hati dengan komen aku, kau komen sajalah pada blog si Karim. Kenapa nak komen pada blog aku pula?

Jangan risau, aku sentiasa melawat blog si Karim itu untuk melihat respon terhadap komen aku. Kita boleh berdebat di blog dia. Kita boleh berdebat dengan semua orang yang memberikan komen di blog Karim itu. Kenapa kau tinggalkan komen di blog aku sahaja?

Untuk pengetahuan encik yang suka drop komen itu, aku sebenarnya suka troll entri politk. Kalau entri tersebut menyokong pembangkang, aku akan beri komen aku sokong pembangkang. Kalau entri tersebut menyokong kerajaan, aku akan bagi komen menyokong kerajaan.

Kenapa aku buat demikian? Sebab aku mahu troll orang. Aku nak tengok orang naik marah dan jadi fanatik secara tiba-tiba kerana komen aku.

Ya, orang fanatik politik biasanya mempunyai otak yang lembab dan cepat naik marah. Seronok tahu dapat tengok kamu merentan tak tentu pasal sebab terlampau taksub politik. Orang fanatik politik kadang-kadang tak boleh nak membezakan komen yang ikhlas, komen berniat sarcasm dan komen yang double meaning.

Ya! Aku seronok melihat kamu tiba-tiba semangat berkobar-kobar nak maki orang sampai kadang-kadang bagi komen yang tak masuk akal dan kelakar. Yes! Orang taksub politik adalah bahan hiburan paling menarik di internet.

Tak payah nak taksub sangat dengan ahli politik Malaysia. Mereka pun manusia yang buat kesilapan macam kita. Relax sudah! Kita manusia punya pendangan tersendiri terhadap dunia politik di Malaysia. Jadi, tak payah cuba nak bergaduh bagai.

Kalau rakyat bergaduh, rakyat yang susah dan ahli politik kita cuma akan gelakkan kita semua.

==========

Cukuplah aku menulis entri penuh dengan sifat kebencian dan kemarahan. Lepas ini aku tulis entri happy balik. Sebagai contoh, entri kutuk Justin Bieber. Kah kah kah!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar