Rabu, 27 April 2011

WOTS TOP TEN LIST: 10 Sebab Kenapa Seronok Menjadi Pelakon

Setiap kali kita buka televisyen, kita akan melihat drama atau filem lakonan para pelakon dari Malaysia dan antarabangsa.

Setiap kali kita membaca akhbar atau majalah, mesti terpacul muka-muka dan cerita tentang para pelakon.

Jika kita pergi melayari internet, kita pasti akan terjumpa dengan website gossip artis yang menampilkan kisah baik dan buruk seseorang pelakon seperti berbikini di Bali, merampas suami orang, minum arak dan lain-lain. 

Sudah tentu kebanyakannya cerita buruk artis. Siapa mahu baca cerita artis buat baik. Lagipun, barulah dapat banyak traffic kan?

Kadang-kadang aku tertanya-tanya juga, seronokkah jadi pelakon? Di bawah aku senarai 10 sebab kenapa menjadi pelakon itu perkara yang menyeronokkan.

WOTS TOP TEN LIST: 10 Sebab Kenapa Seronok Menjadi Pelakon

10. Walaupun anda telah melakukan kesilapan besar, lambat laun orang ramai akan melupakannya dan anda boleh berlagak macam tiada apa yang berlaku.

9. Dapat menjimatkan wang jika drama yang dilakonkan mempunyai babak makan malam. Jimat duit makan, weh!

8. Jika anda seorang lelaki dan anda mengenakan make-up, anda pasti akan dikutuk oleh kawan-kawan. Tapi jika anda seorang pelakon, tiada siapa akan kutuk kamu walaupun anda mengenakan make-up yang bukan-bukan.

7. Dapat berlakon menjadi watak seorang doktor, peguam, CEO sebuah syarikat terkenal dan lain-lain jawatan berprofil tinggi walaupun di alam realitinya, keputusan SPM pelakon tersebut gagal dengan jayanya.

6. Jika anda menghidap penyakit kronik dan tiada duit untuk membiayai kos perubatan kerana semua duit yang anda ada dulu telah dibuat joli katak, anda boleh meminta ekhsan dari para peminat anda. Pasti ada yang menderma. Buat apa mahu derma pada orang susah dalam Bersamamu, mereka tidak popular.

5. Kalau terkantoi dengan gambar aksi melampau atau aksi "menarik" dalam video 3gp, anda boleh bagi alasan "Itu bukan saya. Itu pelanduk dia serupa" atau pun "Itu bukan saya. Itu super impose".

4. Kalau ditangkap di disko, boleh bagi alasan seperti, "Saya tak hisap rokok. Saya tolong pegangkan rokok kawan saya je" atau pun "Saya tak minum arak sebab saya tengah demam. Mana boleh minum arak masa saya tengah makan ubat."

3. Dapat berlakon dengan pelakon lelaki yang kacak/perempuan yang hot, cun and sexy. Lebih menyeronokkan apabila ada babak romantis yang mempunyai babak berpeluk. Bukan semua orang dapat peluk Lisa Surihani. Lagi seronok kalau ada babak merogol perempuan. 

2. Bayaran yang mahal untuk menjadi berlakon. Berlakon 4-5 drama dalam setahun sudah boleh dapat gaji lebih tinggi dari pelajar lepasan universiti dan mempunyai ijazah. Seronok bukan?

1. Jika anda sudah tidak laku berlakon, anda boleh memulakan perniagaan baru seperti menjual gelang magnet. Dengan populariti yang anda ada, pasti ramai yang akan membeli gelang tersebut.

Dan jika sudah terkantoi yang gelang magnet tersebut adalah satu penipuan, anda masih boleh mendapat  undangan untuk menjadi pengacara Maharaja Lawak dan anda tidak perlu meminta maaf kepada orang awam atas kes penipuan tersebut. Buat dek aje lah.

=========

Sampai di sini sahaja WOTS list untuk kali ini. Para pelakon sekalian jangan marah-marah. Ini entri gurau-gurau saja. Gurau pun tak boleh. Tak boleh bergurau, pergi surau, jadi Imam Muda.

Majulah pelakon untuk industri perfileman dan drama negara. Tanpa anda semua, tiadalah filem dan drama di Malaysia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar