Senin, 18 April 2011

Haters and Annoying Blog Part 1

Semenjak aku menulis entri mengutuk Justin Bieber (walaupun point sebenar entri tersebut ialah syarikat rakaman yang cuba mengeksploitasi mereka), blog aku telah menjadi bahan makian oleh beberapa orang bloggers. 

Kalau tak salah aku, 2 daripada blogger ini ialah pasangan kekasih. Yang lain-lain tu aku tak berapa pasti. Tapi yang lain semuanya lelaki. Tapi aku rasa mereka ini semuanya sekutu dan saling kenal mengenali sebab setiap entri yang mereka tulis, orang-orang dari kumpulan mereka ini juga yang komen entri mereka.

Ini pertama kali aku ada haters. Walaupun cuma 4-5 orang, tetapi aku teruja. Ok. Aku memang jakun. Baru ada 4-5 hater. Obefiend sama Nami sudah ada beribu haters.

Penuh juga entri dalam blog mereka mempertahankan Justin Bieber mereka. Tapi baguslah. Sekurang-kurangnya generasi Malaysia akan datang tahu berdebat dengan lebih baik.

Tapi tak cukup dengan itu, selepas itu mereka menjadi haters kepada blog aku. Setiap entri yang aku tulis selepas entri mengutuk Justin Bieber akan menjadi bahan kutukan di blog mereka.

Bila aku tulis entri tentang air dan botol plastik, mereka akan kondem di blog mereka, "Biarlah orang nak minum dalam botol plastik, itu pun nak kecoh."

Bila aku tulis entri tentang kisah zaman remaja aku yang bergelumang dengan kaset dan walkman, mereka akan kondem, "Zaman walkman dah berlalu. Itu pun nak tulis jugak ke? Sekarang orang pakai MP3 lah."

Bila aku tulis entri tentang definasi kahwin antara lelaki dan perempuan, mereka akan kondem, "Eleh. Diri sendiri tak kahwin, pandai-pandai nak tulis pasal kahwin."

Bila aku tulis entri tentang filem lama A Trip To The Moon, mereka akan kondem, "Apa benda cerita pasal filem zaman dulu-dulu. Dah la tak de dialog."

Bila aku tulis tentang rancangan realiti yang patut ada di Malaysia, mereka akan kondem, "Konon nak tunujk pandai la. Konon pandai sangat buat rancangan realiti la."

(Dialog yang aku tulis di atas telah diubah suai dari tulisan asal kerana mereka menggunakan bahasa manusia cacat seperti sukew nyew, I baik-baik jew, comel nyew)

Aku gelak bila aku baca mereka kondem penulisan aku. Kenapa? Entah. Tapi aku rasa sangat kelakar. Sebenarnya aku malas mahu layan. Mereka semua berusia bawah 21 tahun. Bagi aku, umur antara lepas SPM sehingga 21 tahun adalah di mana manusia rasa mereka dah matang tetapi sebenarnya mereka sesat.

Mereka tidak meletakkan link blog aku pada setiap entri aku yang mereka kutuk. Mereka cuma letak gambar print screen blog aku atau copy paste entri aku dan letak di dalam entri mereka.

Kenapa mereka tak letak link blog aku? Kerana menurut mereka, "I tak nak diew dapat traffic free dari blog I. Orang macam diew nie tak layak dapat traffic banyak-banyak. Tau nak kutuk Justin Bieber je. Nak tarik traffic le tew."

Ok. terasa bangsat menulis menggunakan bahasa manusia cacat ni.

Macam mana aku boleh tahu mereka kutuk aku kalau mereka tak letak link blog aku? Mudah sahaja. Cuba tengok sidebar blog aku. Ada di sebelah kanan kamu. Tengok bawah sekali pada sidebar itu.

Ya, Copyscape akan detect mana-mana blog yang copy paste entri blog aku. Walaupun aku sudah tahu lama mereka buat kerja ini, aku biarkan sahaja dahulu.

Mungkin mereka ingat aku tak tahu yang mereka sedang seronok mengutuk aku. Mereka silap.

Cuma aku sudah buat satu kesilapan. Aku boleh komen entri mereka yang asyik mengutuk blog aku. Aku siap ugut kerana mereka copy paste entri aku tanpa meletakkan link blog aku, kerana aku ada mendaftar blog aku dengan copyright creative commons (juga boleh dilihat di bahagian bawah sidebar aku itu). Oleh kerana mereka meletakkan iklan Nuffnang, pembayaran Nuffnang mereka boleh dibatalkan kerana melakukan aktiviti copy paste tanpa meletakkan link back.

Tapi di situlah kesilapan aku. Aku sepatutnya print screen dahulu entri mereka yang mengutuk blog aku sebelum komen mengugut mereka. Akhirnya, mereka ada yang sudah mendelete segala entri kutukan kepada aku. Ada juga yang terus privatekan blog mereka.

Silap! Silap! Silap! Bodoh betul aku tak sempat print screen semua tu. Tak mengapalah. Learn from mistake. Kalau ada yang buat lagi pada masa hadapan, aku sudah tahu apa yang perlu aku lakukan.

Oh ya. Ada antara mereka menulis tentang ciri-ciri blog aku yang sangat annoying. Wow! This is interesting sebab selama ini belum ada yang memberikan pandangan negatif terhadap blog aku. Ini kali pertama. Mungkin aku boleh ambil ikhtibar dari penulisan mereka.

Walaupun aku tak sempat mahu print screen entri tersebut, tapi aku ada ingat apa yang mereka tulis. Antaranya penggunaan bahasa baku yang agak skema, meletakkan gambar Hannah Tan sebagai header blog, entri aku semuanya membosankan, suka cerita tentang perkara yang ramai orang tak faham (lagu Aerosmith, kaset, walkman, wrestling), suka kutuk artis kegemaran mereka seperti Justin Bieber (Ini alasan yang paling lame ass), suka tulis sesuatu yang tak up-to-date, suka tulis tentang list yang tak kelakar (Warmness on The Soul Top 10 List), suka mencarut dalam entri (In my defense, aku dah banyak jumpa blog yang mencarut lebih banyak dari blog aku) dan banyak lagi yang aku tidak ingat.

Terima kasih atas kritikan kamu. Biar aku balas sikit. Aku tahu kamu masih akan datang ke blog aku untuk stalking kan?


Penggunaan bahasa yang agak skema
Oleh lebih rela menulis dalam bahasa yang lebih skema dari menulis dengan bahasa orang cacat comel kew, sikit jew, comel nyew, sayang awak jew. Jew, jew, jew.. Jew tu Yahudi lah bangang! Konon anti Yahudi, tapi asyik tulis jew, jew, jew.


Hannah Tan sebagai header blog
Kau letak gambar artis Korea yang aku tak kenal tak tak ambil peduli tu, boleh pulak?


Entri aku yang membosankan
Adakah aku dibayar untuk menulis di blog ini seperti kamu membayar tiket wayang untuk menonton filem? Kalau kau bayar aku, memang aku perlu menulis untuk puaskan hati kau. Tapi aku tulis untuk diri aku sahaja.


Suka cerita tentang perkara yang ramai orang tak faham
Kalau kau tak tahu siapa Aerosmith, apa itu wrestling dan tak tahu tentang filem A Trip To The Moon, kau ak pandai ke nak Google sendiri? Kau ada talian internet untuk masuk ke blog aku, aku yakin kau boleh cari semua itu di Wikipedia. Jangan jadi samdol yang harap nak disuapkan dengan maklumat sahaja. Pergi buat research sendiri.


Suka kutuk artis kegemaran mereka seperti Justin Bieber
So? Whats the problem? Citarasa kita berbeza. Kenapa nak merentan? Kutuklah pula artis kegemaran aku: Avenged Sevenfold, Bullet For My Valentine, Butterfingers, Aerosmith, Green Day, Linkin Park, Foo Fighters, Nirvana, Muse..... Apa lagi? Kutuk semua. Aku peduli pula kalau kau kutuk.


Suka tulis sesuatu yang tak up-to-date, suka tulis tentang list yang tak kelakar (Warmness on The Soul Top 10 List), suka mencarut dalam entri
Rasanya mesti kamu ada baca entri aku yang bertajuk Kita Adalah Diktator Di Blog Kita Sendiri. Yes! Aku adalah diktator kepada blog aku. Suka hati akulah apa aku nak tulis. Bukan kamu bayar aku untuk menulis.


Ok. Oleh kerana kamu semua galak mengutuk blog aku, sampai buat senarai Kenapa Blog Warmness On The Soul sangat annoying?, aku juga akan membalas kembali.

Yes! Jangan ingat kamu sudah delete entri mengutuk blog aku, aku akan lepaskan kamu begitu sahaja. Aku ini seorang yang pendendam. Dendam perlu di balas.

Tapi aku tidak akan menulis dalam entri ini. Aku akan sambung dalam bahagian ke-2 entri ini sebab aku sudah mula rasa penat menaip.

Kamu semua yang mengutuk aku pun mesti nak tahu apa ciri-ciri blog kamu yang sangat annoying di mata aku kan?

Baik. Sila tunggu pada entri akan datang! Adios!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar