Jumat, 02 Juli 2010

Tukarlah jadi bahasa apa sekali pun, aku tetap benci dengan lagu ini

Aku rasa semua warga Malaysia dah pernah dengar tentang lagu ini.



Aku tak tahu samada kamu suka atau tidak lagu ini. Bagi aku, lagu ini mengarut, agak bodoh, membosankan dan annoying.

Memang betul, ada lagu dari Indonesia yang enak didengari. Tapi bukan semua. Dan bagi aku, lagu di atas adalah salah satu lagu yang sangat annoying tapi aku tak tahu kenapa orang Malaysia suka sangat lagu bodoh ini.

Ya. Marahlah aku kerana mengutuk lagu kegemaran kamu. Aku tak kisah. Aku cuma meluahkan perasaan aku. Kamu boleh kutuk muzik metal dan rock aku sebagai muzik yang bising dan tiada hala tuju. Jadi tak salah kalau aku kutuk muzik kegemaran kamu pula kan?

Bukan lagu ini yang aku ingin fokuskan di sini. Cuba kamu dengar lagu di bawah ini pula.


Ya. Bunyi macam sama bukan? Memang sama. Lagu ini dinyanyikan oleh Fabrizio Faniello, seorang penyanyi daripada Malta tetapi kini berpusat di Jerman. Lagu ini bertajuk I No Can Do, saduran daripada lagu Cari Jodoh.

Benda pertama yang terlintas di fikiran aku ialah: What the Mothafooka is that? Seriously, selama ini kita tahu yang artis dari barat dan dari bangsa Caucasian biasanya menghasilkan hasil seni yang sangat menarik tidak kira dari segi lagu, filem, lukisan ataupun apa sahaja perkara yang berkaitan dengan seni.

Tapi bila mendengar lagu ini, mungkin aku terlampau memandang tinggi mereka. This also show that even people from Europe have a same bad taste of music like Malaysian.

Bila fikir-fikirkan balik, muzik-muzik barat yang hebat datangnya dari Amerika dan United Kingdom. Malta? Rasanya kamu mungkin dengar minuman Malta, air gandum keluaran Anchor Berhad.

Apa pandangan aku kepada versi lagu cari jodoh versi Inggeris itu? It's sound more stupid than Wali Band version. In fact, bahagian korus lagu tersebut bunyi seperti orang putih membebel tak tentu pasal macam celaka neraka 13 tingkat.

And the video clip... The video clip is stupid and lame as well as the song, either the English version or the Indonesian Version. Astronaut from outer space? Lame idea, lame video.

Aku mula perasan video ini bila ada seorang kenalan di dalam Facebook aku mem-publish-kan video tersebut di wall-nya. Tak lama kemudian, bertamabah 2-3 orang lagi yang turut sarta meletakkan video ini di wall mereka.

Dan kemudian, sudah ramai pula yang meletakkannya di blog masing-masing. Dengan tajuk post entri mereka, "Lagu Wali Band versi English. Best!!"

Best my ass!!!

Jadi, sebelum lagu ini terkenal, baik aku maki hamun dan memberi kutukan secukup rasa sebelum ada orang kata pada aku "Lagu cari jodoh versi Malta tu best. Kau patut dengar."

Nah!!! It's stupid. Same with the Wali Band version.

I wanna say this for a long time. And I gonna say it now. Malaysian do have a bad taste in music.

Seriously, kenapa kamu sanggup layan muzik murahan seperti Wali Band, Radja dan seangkatan dengan mereka? Kalau kamu tak suka layan lagu Malaysia, layanlah lagu dari Amerika atau UK.

Dari muzik Rock hingga ke Hip-Hop. Dari Nirvana hingga ke Backstreet Boys. Dari Rob Zombie hingga ke Britney Spears.

Tak suka dengan muzik orang putih? Korea dan Jepun pun ada juga. Nak juga layan muzik Indonesia? Layanlah Dewa 19, Padi, Sheila On 7... Kenapalah kamu layan muzik-muzik Wali Band dan sekutu.

And again, Malaysian do have a bad taste in music.

I feel bad for the blonde girl in the video. Pretty cute. Tapi terpaksa berlakon dalam video lame ass ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar