Selasa, 27 Juli 2010

Aku, Sudin, Temah dan Sleeping Beauty

Kamu pernah menonton Sleeping Beauty? Kalau tak pernah pun, mesti dengar nama tu kan?

Sleeping Beauty ialah filem animasi keluaran Walt Disney pada tahun 1959. 2 tahun selepas negara kita merdeka, dan aku rasa rata-rata kamu mula menonton filem ini sekitar tahun 80'an atau 90'an.

Filem ini ialah hasil adaptasi satu cerita dongeng "La Belle au Bois dormant" hasil karya Charles Perrault. Zaman dulu, Disney banyak membuat filem animasi berdasarkan cerita dongeng, berbeza dengan zaman sekarang.

Apa kena mengena Sleeping Beauty dengan aku, Sudin dan Temah? Dan yang lebih penting, siapa Sudin dan Temah?

Sudin (bukan nama sebenar) merupakan kawan aku. Dia mempunyai on-off relationship dengan Temah (sudah pasti bukan nama sebenar), selama 6 tahun. Akhirnya pada tahun lepas, mereka berdua mengambil keputusan untuk memutuskan hubungan terus dan hanya akan berkawan sahaja.

Semalam, Sudin menghantar SMS kepada aku.

"Bro, semalam aku mimpi pasal Temah."

Aku geleng kepala.

"Bukan ke tahun lepas korang dah decide nak off kan aje korang punya relationship tu."

"La. Dah aku nak mimpikan dia. Bukan aku yang mintak. Tapi mimpi aku ni pelik la. Macam suruh aku couple balik dengan dia je."

"Ha? Kau mimpi pasal apa?"

"Mimpi aku tu macam bagi penunjuk yang aku bakal menyelamatkan dia."

"Cilaka! Bagitau je la ape mimpi kau tu?"

"Aku mimpi macam dalam Sleeping Beauty. Aku nampak Temah terbaring kat katil. Bila aku cium dia, dia terus bangun dan peluk aku."

Aku terus gelak kuat-kuat. Lepas puas aku gelak, baru aku balas balik SMS Sudin.

"Hahaha... Cilakak betul mimpi kau tu. Dah la Sudin. Anggap je la kau dah tak de jodoh dengan Temah tu."

"Tapi mimpi tu macam bagi petunjuk, beb. Gila kau tiba-tiba boleh mimpi macam Sleeping Beauty."

"Hahaha... Sukati kau la, Sudin. Nanti kalau kau asyik on-off dengan Temah lagi, jangan nak mengadu kat aku lagi."

Tamat sessi SMS.

Kelakar pulak bila aku fikirkan yang dia boleh mimpi ala Sleeping Beauty. Tapi bila fikirkan balik, macam menarik jugak. Bunyinya seperti satu mimpi yang romantik buat pasangan romantik.

Aku bagaikan Prince Phillip, pergi bertarung dengan naga yang boleh menghembuskan api dari hidung dan mulutnya. Aku campakkan pedang mengenai jantung naga dan naga tersebut pun rebah tersembam di bumi.

Lalu aku pergi mendapatkan Princess Aurora yang terbaring tidak sedarkan diri untuk memberikan satu ciuman supaya puteri itu terbangun.

Dan aku tersenyum riang apabila aku melihat Princess Aurora aku ialah...


....Hannah Tan. Walaupun tidur, tapi masih cute.

Kalau Juliana Evans pun, cun juga. Dengar cerita, dia dah putus dengan Sam Bunkface. Kamu ada gambar Juliana Evans tengah tidur? Kalau ada, jangan malu-malu e-mel pada aku. Dia bakal jadi Princess Aurora aku yang kedua dan aku Prince Phillip paling gembira di dunia kerana ada dua Princess Aurora untuk aku. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar