Sabtu, 03 Juli 2010

Lontaran ke dalam Leah Lynn Gabriela Fortune

Leah Lynn Gabriela Fortune.

Membaca nama di atas, aku pasti kamu tahu yang nama tersebut merupakan milik seorang perempuan. Siapakah gerangnya Leah Lynn Gabriela Fortune?

Sekarang musim World Cup. Sana sini semua cerita World Cup. Temasya 4 tahun sekali yang di tunggu-tunggu oleh semua.

Apabila bola terkeluar dari kawasan permainan, pemain perlu membuat lontaran ke dalam (throw-in). Bila asyik melihat pemain membuat lontaran ke dalam, tiba-tiba aku teringat akan nama seorang wanita, Leah Lynn Gabriela Fortune.

Siapakah Leah Lynn Gabriela Fortune? Adakah dia seorang model seksi yang sering berposing memakai bikini di tepian pantai? Adakah dia seorang penyanyi latin yang mampu bergelek seperti Shakira? Adakah dia seorang professor ahli fikir yang terkenal dan mencipta teori baru dan menerima anugerah Nobel?

Semuanya salah. Leah Lynn Gabriela Fortune adalah seorang pemain bola sepak wanita yang berasal daripada Brazil.

Selain dapat melihat kembali salah seorang pemain import yang menjahanamkan bola sepak Malaysia, Abbas Saad, di kaca TV semula, kelebihan mempunyai pakej sukan Astro ialah pihak Astro akan menyiarkan sebarang kejohanan bola sepak tanpa mengira jantina dan had umur.

Pada tahun 2008, Astro telah menanyangkan Piala Dunia Wanita Bawah 20 Tahun yang berlangsung di Chile. Di pertandingan inilah aku mengenali Leah Lynn Gabriela Fortune (Leah).

Leah dilahirkan pada 13 Disember 1990 mempunyai ibu bapa berasal dari Amerika. Leah bermain di posisi pertahanan (kalau tak salah aku).

Adakah Leah seorang pemain yang selaju Ronaldo versi wanita? Ataupun bakal messiah seperti Messi? Ataupun panas baran tak tentu hala seperti Rooney?

Semuanya salah. Untuk mengetahui kehebatan dan keunikan Leah, sila tonton video di bawah.



Hebat bukan? Tengok lagi di bawah.



Itulah kehebatan Leah, lontaran ke dalam yang unik dan boleh pergi ke jarak yang jauh yang lebih jauh jaraknya. Malahan, momentum lontaran Leah adalah sama seperti seorang pemain membuat hantaran silang.

Jika dibandingkan dengan lontaran dalam Rory Delap, lontaran Delap memang tidak terlawan jika dibandingkan dengan Leah.

Dan seperti biasa, mesti ada yang ingin mengikut kehebatan Leah. Contohnya seperti dibawah:



Pengajaran di sini: Jangan berdiri terlalu dekat apabila pemain lawan ingin membuat lontaran ke dalam. Mengikut peraturan FIFA, ia adalah foul. Mengikut peraturan dunia, kau merupakan si bodoh yang akhirnya di baling bola tepat ke muka kau.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar