Selasa, 13 Juli 2010

Aku dan permainan yang pernah aku miliki: LEGO

Kamu pernah dengar nama Lego?


Aku yakin kamu semua pernah dengar nama Lego. Lego ialah sebuah nama alat mainan yang yang berasaskan dari construction toy dalam product line-nya. Lego dicipta oleh Ole Kirk Chirstiansen yang berasal dari Billund, Denmark. 

Lego model plastik yang ada dipasaran sekarang mula dicipta pada tahun 1949 (syarikat Lego dan model versi lain sudah mula wujud semenjak tahun 1891). Lego berasal dari perkataan Denmark "leg godt" yang membawa maksud "play well".

Lego telah mewujudkan pelbagai siri tema sepanjang kewujudannya. Bentuk Lego akan dibentuk berdasarkan siri tema yang diberikan. Antara tema yang pernah dan masih lagi diteruskan oleh Lego ialah Basic, City, Space, Pirates, Racers, Kingdoms, Atlantis, Technics, Trains, Bionicle, Ninja, Mars Mission dan banyak lagi.

Ada juga juga tema yang duwujudkan berdasarkan filem atau siri animasi popular seperti SpongeBob SquarePants, Avatar: The Last Airbender, Spider-Man, Batman, Harry Porter, Star Wars dan lain-lain lagi.

Kenapa aku tiba-tiba bercerita tentang Lego? Sebenarnya, aku sedang dalam misi membersihkan bilik aku. Proses membersihkan bilik akan melibatkan sessi membongkar benda-benda lama yang berada dalam kotak dan bekas-bekas lain. 

Sedang aku mengodek kotak, aku terjumpa beberapa blok Lego lama yang pernah aku miliki dulu. Sayangnya, blok Lego yang aku jumpa terlalu sikit untuk membentuk satu kenderaan sekali pun.

Semasa aku kecil, aku merupakan seorang "Lego Freak". Aku memang minat dengan Lego tapi Lego adalah jenis alat mainan yang agak mahal. Oleh kerana pada masa dulu, ekonomi keluarga aku tidak sekukuh sekarang, jadi agak sukar untuk ibubapa aku membelikan aku Lego model yang mahal. 

Tapi ibubapa aku tetap membelikan aku Lego walaupun ianya model yang murah. Love you mama and abah. Lagipun, memang gila la aku nak beli model Lego space ship yang harganya mencecah RM100.00 masa tahun 90'an dulu. Apa pedulikan? Murah atau mahal, it's still a Lego and I love it.

Biar aku ceritakan sikit tentang aku dan Lego yang pernah aku miliki. Sila klik pada gambar untuk melihat gambar dalam resolusi yang lebih besar dan jelas.

6812 GRID TREKKOR


Grid Trekkor, Lego dalam siri tema Space dan Balcktron II, merupakan model Lego yang peratama menjadi koleksi aku. Grid Trekkor dibeli oleh ayah aku pada sekitar tahun 1994. Harga Grid Trekkor pada masa tersebut dalam sekitar  RM 9.99 - RM 12.99. Aku tak tahu harga terkini untuk model ini. Aku sendiri tak pasti model ini di jual lagi kerana model ini dihasilkan pada tahun 1991.

Ini instruction yang terkandung sekali bersama dengan Lego.


Mini figure (patung Lego berbentuk orang) yang diberi bersama dengan model Grid Trekker ini antara kegemaran aku sebab mini figure tersebut ada beg senjata (yang diletak pada bahu mini figure tersebut) yang cool. Topi full face yang dipakai oleh mini figure ini boleh diturun dan dinaikkan cerminnya. Boleh dikatakan mini figure yang menjadi favorite aku.


Kadang-kadang, aku improvise sikit. Aku ambik antena warna hijau pada Grid Trekkor dan jadikan pedang untuk mini figure tersebut.

1610 POLICE CAR


Ini model Lego kedua yang aku miliki. Sebenarnya aku tak pasti sama ada model Police Car atau Racing Car. Tapi Naluri aku kuat mengatakan yang ini model yang kedua aku miliki. Dibeli oleh mama ku masa aku keluar dengan dia di The Store Summit Parade.

Police Car termasuk dalam tema Town dan Police. Model yang tak mempunyai mini figure orang macam ini biasanya agak murah. Kalau tak salah aku, dalam lingkungan RM 8.99 ke bawah. Tapi harga pada masa 90'an lah. Kalau di Amerika, harganya cuma US Dolar $2.00. Murah betul. Model ini dikeluarkan pada tahun 1991.



Model yang simple. Aku tak pasti kenapa aku pilih model Police Car tapi aku suka. Memandangkan model ini tak disertakan dengan mini figure, maka mini figure yang ada pada Grid Lokker ada peluang untuk bertukar-tukar kereta. Kononnya, dia seorang polis di darat dan angkasawan di angkasa.

1631 RACE CAR


Model ke-3 atau mungkin ke-2 yang aku miliki. Merupakan model dalam tema Town dan Race. Model rekaan tahun 1990. Juga dibeli oleh mama ku. Mempunyai lingkungan harga yang sama dengan Police car.



Aku memilih model ini selepas aku menonton perlumbaan Formula 1. Dengan kata lain, mini figure bagi Grid Trekkor sudah ada 3 pekerjaan. Angkasawan, polis dan pelumba kereta.

6813 GALACTIC CHIEF




Setelah lama membeli model Lego yang tidak mempunyai mini figure, akhirnya aku berpeluang mendapatkan model yang mempunyai mini figure. Galactic Chief adalah model keluaran tahun 1993 dalam siri tema Space dan Space Police II. Anggaran harga model ini adalah antara RM 9.99 - RM 12.99. Model ini juga dibeli oleh mama ku.


Aku agak suka dengan mini figure ini. Mini figure ini disediakan dengan jet pack. Mini figure ini juga mempunyai baju yang agak fancy berbanding mini figure Grid Trekkor. Mini figure ini juga berpeluang menjadi polis dan perlumba kereta seperti mini figure Grid Trekkor.




Model ini menjadi kegemaran aku. Kenapa? You know, it's all about boy, space, rocket and fire power. Ini merupakan model Lego pertama yang aku miliki mempunyai penembak (lihat pada bahagian belakang kiri dan kanan model ini). Kamu nampak benda putih yang menyerupai pistol di atas tu? Aku biasanya menjadikan ia pistol untuk mini figure tersebut.

6534 BEACH BANDIT


Aku berubah selera. Aku akhirnya mendapatkan model Beach Bandit. Model ini dalam siri tema Town, model keluaran tahun 1992 dan dibeli oleh mama ku. Anggaran harga model ini adalah antara RM 9.99 - RM 15.99.




Sebab utama aku tertarik dengan model Beach Bandit ialah kerana model ini menyediakan papan luncur, sesuatu yang tiada pada model aku yang lain. Selain itu, antara punca utama aku meilih model ini ialah aku mula bercita-cita untuk mengumpul model dari siri Town untuk mewujudkan "Bandar Lego" selepas melihat gambar seorang mat salih yang berjaya mengumpul semua koleksi tema Town dan membentuk sebuah Bandar Lego yang menarik. Malangnya, impian aku hanya tinggal impian.

Bandar Lego yang bertemakan Beach yang aku impikan tetapi gagal aku kotakan

Apa yang tinggal dalam koleksi aku hanyalah papan luncur Beach Bandit sahaja

6832 SUPER NOVA II




Model terakhir yang aku beli sepanjang hidup aku. Juga model Lego paling mahal. Dibeli oleh abah aku. Super Nova II merupakan model dalam siri tema Space dan Blacktron II. Model ini kemudiannya menjadi model kegemaran aku.  Model ini merupakan keluaran tahun 1991.


Mini figure untuk model ini tidak banyak berbeza. Malah, mini figure ini mempunyai jet pack sama seperti mini figure Galactic Chief.


Dalam dunia Lego aku, model ini merupakan model terkuat. Biasanya, model ini akan menjadi penyelamat jika model-model lain diserang oleh mainan aku yang lain. Aku sering mengubah suai model ini. Aku selalu mengambil tayar dari model Beach Bandit dan mengubah model ini menjadi kereta.

Itulah antara model Lego yang aku pernah ada. Aku agak menyesal aku tidak menjaga Lego aku dengan baik. Kalau aku dapat balik ke zaman silam, aku akan kembali berjumpa kepada aku pada zaman dahulu dan memberikan nasihat berguna suapaya menjaga alat mainan aku dengan baik. Aku juga akan memberitahu beberapa nama perempuan yang tak patut aku dekati pada masa sekarang.

Untuk entri akan datang, aku akan menulis tentang mainan lain yang aku pernah miliki dan ada juga yang masih aku miliki.

Adakah kamu juga pernah atau masih memiliki Lego? Kalau ada, apa kata kita kongsi cerita tentang Lego, model apa yang pernah kamu ada dan lain-lain lagi.

Photo credit:
= bricks.argz.com
= Brickipedia - lego.wikia.com
= visualfunhouse.com
= Virtualtoychest.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar