Selasa, 20 Juli 2010

Aku dan permainan yang pernah aku miliki: M.A.S.K.













Pernah tak kamu menonton kartun animasi M.A.S.K.? Mungkin kamu sudah terlupa. Biar aku refersh memori kamu sedikit



Dah ingat? Aku yakin kamu yang lahir pada era 80-an pernah menonton kartun animasi yang berasal dari Perancis-Amerika-Kanada yang diilhamkan dari toyline keluaran Kenner Products (yang kemudiannya dibeli oleh Hasbro).


M.A.S.K. membawa maksud Mobile Armored Strike Kommand. Kisah animasi ini mengisahkan tentang sebuah pasukan yang bernama M.A.S.K. yang diketuai oleh Matt Trakker menentang musuh mereka yang bernama V.E.N.O.M (Vicious Evil Network Of Mayhem) yang diketuai oleh Miles Mayhem.


Mereka bertempur menggunakan kenderaan mereka yang menyerupai kenderaan biasa. Tetapi apabila waktu bertempur, kenderaan mereka boleh berubah menjadi kenderaan yang penuh dengan senjata (kamu akan faham dengan lebih teliti bila melihat gambar-gambar di bawah nanti). Mereka juga akan memakai helmet yang mempunyai kuasa yang mereka gelarkan masks apabila bertempur dengan pihak musuh. 


Setiap masks mempunyai nama dan kuasa yang berlainan. Ada masks yang boleh menembak laser, ada masks yang membolehkan si pemakai terbang, ada masks yang membolehkan mewujudkan imej holograms dan lain-lain.


Kartun animasi ini disiarkan pada sekitar tahun 1989 sehinggalah 1994 di RTM. Sebenarnya, kartun ini hanya diterbitkan sebanyak 75 episod sahaja tetapi diulang tayang beberapa kali di RTM sehingga menjadikan waktu siaran mencecah 4 tahun.


Pada masa dahulu, aku memiliki beberapa siri permainan jenama M.A.S.K. ini. Aku sangat meminati kartun dan alat permainan M.A.S.K. Permainan jenama M.A.S.K. memang agak mahal, jadi biasanya mak dan ayah aku akan membelikan permainan M.A.S.K. yang sedikit murah iaitu mainan yang hanya menampilkan satu unit kenderaan kecil berserta seorang pemandu.


Aku faham keadaan ekonomi ibubapa aku. Sebagai perniaga warong roti canai, memang sukar untuk ibubapa aku membelikan permainan yang mahal tetapi aku gembira dengan apa yang ibubapa aku belikan. Walaupun apa sekalipun, ibubapa aku tidak pernah menghampakan aku. Ada juga beberapa kali ibubapa aku membelikan permainan M.A.S.K. yang berharga mahal.


Selain itu, mak cik aku yang aku panggil Acik juga selalu membelikan permainan M.A.S.K. kepada aku. Mak cik aku ada membelikan beberapa model permainan M.A.S.K. yang mahal.


Mari aku tunjukkan apa model permainan M.A.S.K. yang pernah aku miliki.


(Gambar dibawah bukan model permainan M.A.S.K. milik aku tetapi gambar-gambar tersebut aku ambil dari website lain. Model permainan M.A.S.K. aku kebanyakannya sudah rosak, jahanam, sudah di buang kerana aku tidak menjaganya dengan baik. Klik pada gambar untuk melihat gambar dalam saiz yang lebih besar)


RHINO




Rhino merupakan antara model mainan M.A.S.K. yang paling besar (paling mahal). Kalau tak salah aku, Acik yang belikan untuk aku. Rhino adalah mainan dalam siri 1st series.


Yang best bila beli Rhino, dapat 3 orang sekali


Rhino merupakan lori milik M.A.S.K., dipandu oleh Matt Trakker (memakai masks bernama Ultra-Flash), Bruce Sato (Lifter) dan Alex Sector (Jack Rabbit).


Matt Trekker bersama masks-nya, Ultra-Flash


Menunjukkan rupa sebenar Rhino dan juga apabila Rhino bertukar menjadi kenderaan untuk menyerang:


Lori biasa

Bertukar menjadi lori untuk berperang. Belakang lori boleh dicabut dan dijadikan kenderaan kecil


CONDOR




Condor merupakan model mainan M.A.S.K. yang dibelikan oleh ayah aku. Condor merupakan motor yang boleh berubah menjadi helikopter. Condor merupakan mainan dalam 1st Series.




Condor merupakan motor yang dibawa oleh Brad Turner, memakai masks bernama Hocus-Pocus.


Condor dalam bentuk motor


Condor apabila bertukar menjadi helikopter versi motor


BULLET/BANDIT




Bullet juga adalah model yang dibelikan oleh ayah aku. Aku mula-mula langsung tak tahu tentang Bullet sebab masa ayah aku beli model Bullet ni, Bullet belum pernah keluar lagi dalam siri animasi tersebut. Selepas beli, baru Bullet keluar. Rasa macam bangga masa tu sebab aku ada model yang belum orang tengok lagi. Boleh belagak dengan kawan-kawan. Bullet juga dikenali sebagai Bandit.




Bullet adalah sebuah motor yang boleh berubah menjadi hovercraftBullet dipandu oleh Ali Bombay, yang memakai masks yang bernama Vortex. Bullet merupakan mainan dalam siri Racing Series.


Bullet dalam bentuk motor


Bullet dalam bentuk hovercraft motor


AFTERBURNER




Afterburner adalah model yang dibelikan oleh Acik. Afterburner merupakan mainan dalam siri Split Seconds. Apa yang menarik tentang siri Split Seconds, model tersebut boleh dipecahkan menjadi dua kenderaan dan ia juga disertakan dengan dua patung mainan. Setiap patung akan disediakan dengan orang klon.




Afterburner dibantu oleh Dusty Hayes dan klonnya dan memakai masks bernama New Backlash.


Dalam bentuk drag car


Dalam bentuk Cannon Launcher dan Stealth Jet


STILETTO


Stiletto adalah model mainan yang dibeli oleh ayah aku. Stiletto adalah Lamborghini yang boleh berubah menjadi helikopter dan kapal terbang. Stiletto juga berada dalam siri Split Seconds. Stiletto merupakan satu-satunya mainan M.A.S.K. yang aku miliki dipandu oleh watak perempuan.




Stiletto dipandu oleh Gloria Barker dan klonnya, dengan memakai masks bernama Collider.


Stiletto dalam bentuk Lamborghini


Stiletto dalam bentuk helikopter dan kapal terbang


Itulah model mainan M.A.S.K. yang aku miliki. Aku pernah juga bermain dengan kawan aku yang bernama Id (aku lupa nama penuh dia). Id ada lebih banyak mainan M.A.S.K. daripada aku. Malah, dia ada model yang lebih hebat dan cool daripada aku.


Aku ada juga survey dekat e-Bay kalau-kalau ada yang jual mainan M.A.S.K. ni. Ada memang ada, tapi harga melambung sampai hampir US Dolar 100. Mungkin bukan rezeki aku untuk beli yang baru tapi aku masih menyimpan niat untuk membeli model M.A.S.K. kembali satu hari nanti.


Picture credit from:
- http://www.albertpenello.com/
- http://www.virtualtoychest.com/
- http://www.wikipedia.org/

Tidak ada komentar:

Posting Komentar