Sabtu, 17 Juli 2010

Malaysia jadi tuan rumah Piala Dunia?

Entri "Aku dan permainan yang pernah aku miliki" akan disambung selepas entri ini.

Sepatutnya aku post entri ini 2 hari lepas, tapi aku agak sibuk sedikit. Hari ini baru ada kelapangan untuk menaip.

Sebaik sahaja pemberita TV3 menyebut "Malaysia ingin menganjurkan Piala Dunia bersama Indonesia", aku dan bapak aku ketawa serentak.Bagi aku, ini satu lawak yang maha kelakar dari FAM.

"Weh, Mirul. Malaysia pernah jadi tuan rumah Sukan Komanwel, temasya sukan nombor 2 terbesar dunia tau? Bukan Piala Dunia yang nombor dua tapi Sukan Komanwel la."

Itulah kata kawan aku bila aku gelak tentang Malaysia berangan nak menganjurkan Piala Dunia. for your information, Sukan Komanwel bukanlah acara sukan nombor 2 dunia, tapi Piala Dunia. 

Kadang-kadang aku fikir Piala Dunia boleh dinobatkan sebagai acara sukan nombor 1 kerana lebih ramai orang yang menonton Piala Dunia dari Sukan Olimpik. Malah, Sukan Asia lebih hebat dari Sukan Komanwel. Itu sebabnya Malaysia gagal menjadi tuan rumah Sukan Asia 2006 dan tewas kepada Doha, Qatar walaupun Malaysia mempunyai pengalaman menganjurkan Sukan Komanwel.

Mungkin FAM berfikir, "Afrika Selatan tu negara dari Benua Afrika pun boleh buat World Cup, inikan kita pulak kan?"

Menganjurkan Piala Dunia memerlukan kos yang besar. Piala Dunia ialah acara sukan nombor 2 terbesar di dunia selepas Sukan Olimpik. Sudah pasti Malaysia bukan sahaja perlu mengeluarkan kos untuk menyediakan fasiliti dan stadium yang baik, tetapi juga perlu mengeluarkan kos yang besar untuk mempromosikan acara tersebut di seluruh dunia.

Dengan dasar ekonomi kita yang terumbang-ambing, Malaysia "tak kena masa" untuk menganjurkan Piala Dunia. Sama macam kenaikan harga barang 5-dalam-1 yang dilabel sebagai "tak kena masa".

Tahukah kamu, Kerajaan Malaysia dikatakan menanggung hutang yang besar selepas penganjuran Sukan Komanwel pada tahun 1998 tersebut. Kabinet gagal membentangkan bajet sebenar Sukan Komanwel sehingga kini. 

Aku ada menonton satu talk show tentang ekonomi tahun lepas di Astro Awani. Salah seorang professor ekonomi dalam rancangan itu ada menyebut (maaf, aku lupa nama professor tersebut) lebih kurang begini, "Penganjuran Sukan Komanwel yang memakan bajet yang diluar dari jangkaan asal telah memberikan kesan kepada ekonomi Malaysia. Malahan, boleh dikatakan yang penganjuran tersebut telah menyebabkan ketidak stabilan ekonomi Malaysia sehingga sekarang."

Mungkin ada yang kurang percaya pengajuran sebuah temasya sukan boleh membuatkan ekonomi sesebuah negara terganggu. Greece adalah satu mangsa yang menerima nasib kurang bernasib baik selepas menganjurkan temasya sukan. Dikatakan, punca Greece bangkrap adalah kerana menganjurkan Sukan Olimpik 2004. Begitu juga dengan Portugal yang menganjurkan EURO2004. 

Rasanya kamu boleh baca di Wikipedia. Pergi ke Wikipedia dan search "PIGS". PIGS bukan merujuk kepada babi yang menjadi perkara sensitif tahap taboo di Malaysia, tapi merujuk kepada krisis ekonomi di Portugal, Itali, Greece dan Sepanyol dimana huruf permulaan bagi setiap negara akan membentuk akronim PIGS. Pak cik Google juga boleh membantu dalam pencarian PIGS.

Pasti ada pula yang berkata Malaysia pernah menganjurkan Piala Dunia Remaja pada tahun 1997 dahulu. Kejohanan FIFA yang biasanya mendapat sambutan luar biasa biasanya hanyalah Kejohanan Piala Dunia dan mungkin Kejohan Piala Konfederasi. Kejohanan budak-budak bawah umur seperti yang dianjurkan di Malaysia tersebut bukanlah acara besar gilang gemilang Jika ia acara yang besar dan gilang gemilang, tak kan FIFA boleh memberi kebenaran kepada Malaysia, negara yang tidak mempunyai resume yang baik dalam pertandingan bola sepak. Malahan, itulah kali pertama (dan kemudian terakhir) pasukan Malaysia dapat bertanding di kejohanan tersebut.

Tak kan kamu kata Malaysia sudah layak menjadi tuan ruman Piala Dunia kerana kita berjaya menang pingat emas Sukan SEA Vientiane, Laos.

Selain itu, adakah prestasi pasukan kebangsaan Malaysia sudah cukup hebat untuk bertandingan dengan pasukan lain dipentas antarabangsa?

Pasukan Malaysia belum cukup mantap untuk bersaing dengan pasukan yang mempunyai pemain berstatus bintang. Pasukan Afrika Selatan yang mempunyai pemain yang hebat yang beraksi di liga bola sepak terkemuka di Eropah juga gagal melepasi pusingan kumpulan dan mendapat label pasukan tuan rumah pertama yang gagal melepasi pusingan kumpulan. Tak kan Malaysia mahu mencatat rekod pasukan tuan rumah pertama yang dibantai teruk pulak?

Jadikan Piala Asia 2007 sebagai pengajaran. Piala Asia 2007, Malaysia bersama-sama Indonesia, Thailand dan Vietnam menjadi tuan rumah. Apa yang terjadi kepada skuad kebangsaan kita? Malaysia telah dibantai dengan teruk oleh China (5-1), Uzbekistan (5-0) dan Iran (2-0). Malaysia menamatkan cabaran di tangga terakhir Kumpulan C, dengan menjaringkan 1 gol dan bolos 12 gol dalam 3 perlawanan. Satu rekod yang buruk.

Bagaimana pula nasib tuan rumah yang lain? Indonesia dan Thailand juga tersingkir di peringkat kumpulan tetapi sekurang-kurangnya Indonesia ada juga memenangi 1 perlawanan dan kalah 2 perlawanan. Manakala, Thailand pula menang 1, seri 1 dan kalah 1 perlawanan. Hanya Vietnam yang berjaya melepasi peringkat kumpulan dengan rekod yang sama dengan Thailand.

Itu baru bertembung dengan negara Asia yang tak berapa hebat. Apa pulak yang bakal terjadi kalau Malaysia bertembung dengan Brazil, Sepanyol, Jerman, Belanda atau Argentina? Kena 10-0, malu pulak nanti.

"Relax la, Mirul. Diorang nak buat World Cup 2026. 16 tahun lagi. Lama tu. Boleh kot buat team yang hebat dalam 16 tahun ni."

Bagi aku 16 tahun belum cukup untuk membentuk pasukan yang mantap memandangkan Malaysia tidak mempunyai kemudahan latihan sehebat pasukan lain di luar negara. Malaysia perlu memulakan program pencarian bakat dari akar umbi, mewujudkan skuad bawah 17 tahun, bawah, 15 tahun dan bawah 13 tahun dan mewujudkan akademi bola sepak untuk peringkat kanak-kanak lagi.

Dan yang paling penting sekali, selagi FAM diterajui oleh Sultan Bola dan orang yang menyertai FAM atas kepentingan perniagaan atau politik, bola sepak Malaysia tidak akan melepasi tahap seperti sekarang. FAM sendiri perlu dirombak untuk memastikan masa depan bola sepak yang lebih cerah.

Bagi aku, tak payahlah FAM dan kerajaan Malaysia sibuk mahu menganjurkan Piala Dunia. Gunakan duit untuk penganjuran Piala Dunia untuk membina skuad yang lebih mantap. Tak guna jika Malaysia layak ke Piala Dunia untuk kali pertama kerana menjadi tuan rumah, dan bukan kerana Malaysia berjaya melepasi pusingan kelayakan.

Ok, lepas ini aku sambung balik siri entri Aku dan permainan yang pernah aku miliki.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar