Kamis, 22 Juli 2010

Kerenah dan ragam Orang Melayu


Inilah dia karenah dan ragam Orang Melayu yang ada di sekeliling kita.

Filem Seram

Orang Melayu suka tengok cerita seram. Pantang keluar cerita seram dekat wayang, dialah orang pertama yang akan beratur beli tiket. Lepas tu, bila cerita yang diharapkan tak seram ataupun tahap sampah, mulalah menyumpah.

Macam tak biasa pulak yang 96% filem seram buatan Malaysia semuanya tak seram dan kalau buatan Prof Madya Abd Razak, tak payahlah bersusah payah pergi ke wayang untuk menonton sampah ciptaan beliau.


Menonton Drama TV

Kalau tengok cerita Melayu yang bergenre superhero atau cerita dongeng, dialah orang yang akan mengutuk dan menghentam drama tersebut.

"Bodoh betul cerita Kapten Kit ni. Custom dah la bodoh, effect nampak sangat budget murah"

"Kau tengok cerita Papaya tu? Dah lah Zul Yahaya tu berlakon macam orang bodoh, effect pun macam sampah."

"Tolonglah, aku tak layan cerita Duyung Aridinata tu. Dah la effect macam nampak sangat computerize, jalan cerita pun hampeh."

Tapi kalau cerita Sinetron Indonesia yang penuh dengan jalan cerita karut-barut siap ada pari-pari dan effect yang maha sampah dan asyik nak zoom muka pelakon bila ada babak yang konon-konon macam saspen, dialah orang pertama yang tercogok depan TV dan memuji-muji sinetron tersebut.

Sinetron suka, pendatang tanpa izin benci pulak ya?


Dengki-mendengki

Orang Melayu suka dengki bangsa sendiri. Contoh: kalau Mamat naik pangkat, mesti ada pendengki yang akan kacau kedudukan Mamat sampai Mamat kena turun pangkat atau kena pecat. Patutlah Drama Melayu sekarang semuanya genre merebut kuasa dalam pejabat.

Tak payah syarikat besar juta-juta, meniaga warung pun boleh juga. Kalau ada satu warung baru buka dekat satu warung lama, mesti pemilik si warung lama akan mendengki. Hantar santau lah, jumpa bomoh lah... Sampailah si pemilik warung baru muntah darah keluar kaca dan warung baru tersebut bungkus.


Sejarah

Paling tak suka subjek Sejarah masa sekolah dan paling tak berminat dengan apa sahaja yang berkaitan dengan Sejarah. Termasuk filem yang bergenre sejarah.

Bila dah besar, masing-masing buta sejarah. Konon-kononnya, "Kita bangsa maju. Kena pandang ke depan. Tak payah nak tengok benda yang lepas."

Sejarah mengajar kita tentang kehidupan yang lepas, kemajuan dari masa silam dan kesilapan yang pernah manusia lakukan dan ambil pengajaran dari kisah sejarah tersebut.

Bila buta sejarah, senang kena tipu. Bila kena tipu, asyik nak salahkan orang lain tanpa memandang kekhilafan diri sendiri.


Kahwin Campur

Kalau pergi ke kenduri perkahwinan campur, Melayu kahwin dengan bangsa bukan Melayu, mesti ada para jemputan yang bermulut jahat yang bercakap begini:

"Dah tak de Melayu lagi agaknya dia nak jadikan bini."

"Mentang-mentang dah kaya, terus tak nak pandang Melayu kita."

"Bodoh betul si Kassim tu. Pergi kahwin dengan Cina, nanti semua harta dia jatuh kat cina tu."

"Ni jenis-jenis penderhaka. Dah tak ingat Melayu lagi. Dah tak layak jadi Melayu."

"Bodoh betul Kiah tu bagi anak dia kahwin dengan orang kapir. Nanti habis semua cucu dia ikut perangai kapir. Pegi minum arak, pergi disko."

Kalau kau tak pernah dengar dialog macam di atas ni, tahniah aku ucapkan kerana mungkin orang kampung kamu sudah berfikiran terbuka.

Salah ke kahwin dengan bukan orang Melayu? Bukan ke dalam Isalm pun ada menggalakkan perkahwinan dengan lain bangsa supaya dapat melahirkan baka yang lebih baik (hybrid).

Aku berharap agar mak cik-mak cik yang bermulut jahat yang pernah mengucapkan dialog-dialog di atas tu, anak dia kahwin dengan orang bukan Melayu. Teringin nak tengok muka mak cik tu.

Alah, mak cik. Sekarang ni, ramai jugak anak hasil dari kahwin Melayu dengan Melayu minum arak. Tak payah artis, orang biasa pun ramai.


Ketuanan Melayu

Kalau pasal perjuangan Melayu, dialah orang nombor satu yang sanggup berjuang untuk mempertahankan Ketuanan Melayu. Ramai yang akan turun berdemonstrasi, bakar bendera, koyak poster, pijak poster, buat banner tulis ayat-ayat mengutuk bangsa lain sebagai "pendatang" dan macam-macam lagi.

Tapi bila ditanya, apa itu Ketuanan Melayu? Haram dia tak tahu.


Cepat Terpengaruh

Orang Melayu biasanya akan cepat terpengaruh bila dapat tahu tentang fakta yang menarik dan sensasi tanpa perlu membuat kajian. Lagi-lagi kalau ada kaitan tentang Islam dan ayat Al-Quran.

Bila baca dalam buku pasal budak Underground semuanya dah terpengaruh dengan Black Metal, minum darah kambing, gigit kelawar... Terus percaya bulat-bulat dan label budak-budak Underground semuanya macam tu.

Kalau Bola Sepak Malaysia hancur akibat rasuah sekitar tahun 1994, arena Underground Malaysia musnah kerana khabar angin Black Metal.

Patutlah orang Melayu suka baca Metro dan Mastika. Metro suka mensensasikan berita kecil. Mastika pula selalu memberikan fakta serba salah kepada pembaca dan pembaca biasanya terima bulat-bulat.

Dan sekarang Orang Melayu percaya tentang Hitler menyanjung Islam pula. Mula-mula baca, aku pun macam terpengaruh (hey, aku pun Melayu juga). Bila fikir balik, memang ada satu konspirasi tentang artikel tersebut.

Macam aku katakan, mungkin sebab artikel itu ada mengaitkan tentang Hitler, Islam, ayat Al-Quran dan bunuh Yahudi, semuanya jadi taksub dan serta merta mengangkat Hitler sebagai tokoh yang boleh dijadikan contoh.

Banyak fakta yang boleh menyangkal artikel tersebut. Peringatan untuk semua, jangan percaya fakta yang kita tak tahu dari mana asal-usulnya. Jangan tutup minda dan terima bulat-bulat sesuatu benda.


Belajar

Ayat lazim student Melayu.

"Rileks la, bro. Buat ape belajar rajin-rajin. SPM dapat 2A pun dah boleh masuk U."



Itulah dia Orang Melayu. Bangsa aku dan bangsa kau (jika kau orang Melayulah). Apa yang aku tulis adalah perangai Orang Melayu yang wujud sejak dari dulu lagi. Tipulah kalau tiada Orang Melayu yang bersifat sedemikian.

Oh, aku tertingal satu lagi.

Membaca

Kalau suruh baca buku, memang liat betul. Kalau baca blog, laju saja. 

Dah!!! Pergi baca buku!!!!

P/S: Bagi yang bukan Melayu, kalau kamu ada membaca blog ini. Ini bukan entri untuk memainkan sentimen perkauman. Ini hanya entri peringatan kepada bangsa aku supaya jangan jadi "syok sendiri" di atas bumi. Maaf jika kamu terasa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar