Rabu, 14 November 2007

KISAH DI ATAS BAS

Pada hari ahad, 11 November 2007 yang lepas, aku pulang ke Batu Pahat setelah menamatkan semester yang panjang, semester yang sibuk, semester yang menyesakkan.

Aku tidak memiliki kenderaan, jadi aku pulang menaiki bas tambang, Bas Yow Hoe, atau aku lebih suka gelarkan sebagai bas perang. Bas ini memang buruk dan sudah layak menjadi tukun ikan.

Aku menaiki bas dari perhentian bas Segamat sehingga ke perhentian Air Hitam. Sesudah sampai di air hitam, aku akan mengambil Bas Johore Motor untuk ke Bandar Batu Pahat. Biasanya, keadaan fizikal Bas Johore Motor adalah lebih baik dari Bas Yow Hoe.

Ini merupakan pertama kali aku pulang ke Batu Pahat pada hari Ahad. Biasanya aku pulang pada hari Jumaat.

Dalam perjalanan dari Air Hitam ke Batu Pahat, aku akan menempuh beberapa buah kilang. Macam-macam kilang ada di kawasan itu termasuk kilang yang paling besar dang ah, Kilang Sharp dan Kilang Fujitsu.

Apabila bas melalui kawasan kilang, bas akan berhenti untuk mengambil penumpang. Penumpang dalam konteks ini ialah pekerja kilang di kilang-kilang tersebut di mana rata-rata pekerja di kilang-kilang tersebut ialah pendatang tanpa atau dengan izin dari negara-negara luar seperti Bangladesh, Vietnam, Filipina dan negara jiran kesayangan, Indonesia.

Mereka terdiri dari jantina lelaki dan wanita, dan bercakap dengan berbilang bahasa. Dan mereka kalau dah bercakap, tidak reti mahu cakap perlahan-lahan. Cakap mahu satu bas dengar, pening kepala aku mendengarnya.

Sambil mendengar perbualan mereka dengan pelbagai bahasa, aku membuat sempat membuat sedikit penelitian dan pemerhatian gelagat mereka dan beberapa perkara lain.

1. Ada seorang dari pekerja kilang tersebut (orang Vietnam rasanya) mempunyai rupa paras orang Melayu (dia ni perempuan). Sekali pandang, aku sangkakan dia orang melayu. Tetapi bila kawan dia ajak dia berborak, barulah kantoi yang dia ini bukan orang melayu. Kalau kamu lihat dia pun pasti kamu sangka dia Melayu.

2. Mereka mula menyerap budaya Malaysia ke dalam mereka. Aku lihat ada 2-3 wanita Vietnam memakai baju kurung. Mungkin mereka bakal menjadi trend setter dalam kommuniti mereka.

3. Seorang jantan Bangla cuba mengurat seorang wanita Vietnam. Oleh kerana mereka berkomunikasi dalam bahasa berlainan, jadi proses mengurat mereka jadi sedikit haru. Pada mulanya, Bangla itu duduk di sebelah minah Vietnam ini, dan bercakap dengan Bahasa Inggeris simple, namun gagal di fahami oleh gadis tersebut. Nyatalah taraf pendidikan gadis Vietnam tu lebih rendah dari Mat Bangla itu. Maka, Mat Bangla itu mula membuat bahasa isyarat, namun masih gagal difahami oleh gadis itu. Maka mereka berbicara dengan bahasa masing-masing. Maka jadilah seperti Itik dengan Ayam sedang bercakap. Setelah melihat usahanya untuk mengurat gagal, maka Mat Bangla itu pun terus pindah tempat. Tidak mengapa, nice try dude (kalau kamu faham maksud ini, bangla).

4. Pertama kali aku nampak ada juga gadis-gadis Vietnam yang cun. Mereka semua dalam satu kumpulan yang mengandungi lima orang dan semuanya cun-cun belaka. Pertama kali aku jumpa. Rupa-rupanya ada juga gadis Vietnam yang cun-cun menjadi operator pengeluar, ingatkan semua yang cun dah menjadi pelakon filem atau drama di Vietnam? Atau menjadi pelakon lucah.

5. Perkara biasa yang kita selalu kita nampak (rasa-rasa akulah), Mat Indon berjalan berpegang-pegangan tangan. Bagi kita, ia sesuatu yang janggal. Tapi bagi mereka, itu perkara biasa. Tapi bagi aku, memang pelik?. (Ya!!! Kamu Gay)

Itu sahaja yang aku dapat rumuskan. Lain kali, aku perhatikan benda lain pula. Selamat bercuti kepada semua student UiTM.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar