Rabu, 31 Oktober 2007

TOLONG AKUI KESALAHAN KAMU

(Entri ini adalah kesinambungan dari entri Pagi Yang Gelap telah di ganggu oleh SMS yang salah)

Selepas selesai paper Managerial Economic yang susah macam haram pagi tadi, aku terus tidur. Malam semalam aku tak cukup tidur sebab study Eco ni. Esok pagi aku ada paper Sales Management. Aku perlu tidur untuk recharge energy aku.

Sewaktu aku enak tidur, tiba-tiba ada SMS mengganggu. Cis!!! Aku pun baca SMS tu.

"Salam. Aku Johari. Joe. Kau kenal aku lagi tak?"

Siapa ni? Aku terkejut. Aku tak de kawan nama Johari. Aku tanya dia kembali.

"Ala, yang SMS kau cari member nama Kamal tu."

Oh. Mamat yang kacau aku dulu. Apa lagi mamat ni nak dari aku?

"Betul ke kau bukan Kamal. Ke kau pakai nombor Kamal sekarang? Kamal jual nombor ni kat kau ke?"

Eh, mamat ni. Lebih-lebih pulak dia ni. Aku balas...

"Aku beli nombor ni dari kedai, bukan atas tangan orang. Aku ada kawan nama Kamal. Sorang budak Perlis, sorang budak JB. Ada mana-mana kena dengan kawan kau?"

"Eh. Kamal member aku ni budak Pahang. Tapi betul la ni nombor dia. Aku yang taip nombor ni, dia sebut depan aku."

"Maybe kau salah dengar. Tak pun salah tekan nombor masa tu."

"Tak. Aku yakin betul. Aku yakin telinga aku ok lagi."

Dan aku tak balas SMS seterusnya dari dia. Membazir aku rasa berbalah dengan orang seperti dia.

Aku puji dia kerana dia ada keyakinan yang tinggi pada diri dia cuma aku tak respect dia sebab dia tak mahu menerima kesalahan diri nya. Mana lah tahu dia yang salah dengar masa kawan dia sebut nombor dia tu.

Dia patut menerima kesalahan diri dia tu. Mengakui kesalahan diri tidak bermakna kita mengakui kekalahan tanpa berjuang atau mengakui kebodohan diri. Kita cuma manusia. Tiada manusia yang sempurna di dunia. Semua manusia membuat kesilapan. Dan sesekali mengakui kekalahan diri adalah baik untuk kita juga.

Dan kita tidak boleh sentiasa menang, kerana kemenangan sahaja akan membuat kita lupa tentang permulaan kita, asal-usul kita. Dan kekalahan akan mengajar kita untuk menjadi lebih matang dan memandang dunia dengan lebih realistik.

Macam Dato Fadzilah Khamsah pula.... Hehe....

Ini entri terakhir untuk bulan ini. Jumpa lagi bulan depan.... Maksud aku, esok lah. Hehehe...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar