Sabtu, 27 Oktober 2007

PERKARA YANG SELALU TERJADI ATAU AKU SERING LAKUKAN KEBELAKANGAN INI

Berikut adalah perkara yang sering terjadi dan aku lakukan kebelakangan ini:

1. DI GANGGU SEWAKTU TIDUR

Aku sering di ganggu sewaktu pagi hari. Dari orang yang salah nombor dan terSMS aku, kawan aku yang kacau aku pagi-pagi buta, adik angkat aku yang SMS setiap pagi dan Herman, housemate aku, yang selalu kacau aku nak pinjam beg laptop dan pendrive.

Kenapa la telinga aku sensitif sangat. Dengar bunyi mesej yang slow pun boleh terjaga. Tapi bila fikir-fikir balik, kalau aku pekak lagi susah kan? Syukur kepada Allah kerana deria pendengaran aku masih ok.

Aku ni jenis kalau dah tersedar, susah nak tidur balik. Walaupun aku mengantuk lagi, terpaksa juga bangun akhirnya. Sungguh menganggu. Jadi aku pun layan MP3 untuk menghilangkan mengantuk ku itu.

2. TERFIKIR TENTANG ALAM PEKERJAAN

Ibu dan ayah aku selalu tanya aku, "Nanti nak kerja dekat mana?"

Soalan yang membuatkan aku buntu. Bukan mereka sahaja yang bertanya. Abang ku, akak ipar ku, para pakcik dan mak cik ku, sepupu-sepupu ku, dan ramai lagi.

Ada yang suruh aku kerja di KWSP sahaja. Senang. Abang aku, akak ipar ku, sepupu ku, pak andak ku dan mak andak ku semua kerja di sana. Senang nak dapat kerja kata mak ku. Dah ada orang dalam.

Entah la. Aku rasa seperti belum bersedia untuk itu semua. Aku sendiri tidak pasti bakal pekerjaan aku selepas ini.

Pernah aku luahkan yang aku nak bekerja di agensi pengiklanan, tetapi di tentang keras oleh ahli famili ku. Mereka kata, ramai cina dalam industri tu, melayu tak boleh hidup. Ada yang kata susah dapat cutilah, selalu balik lambat, kerja banyak dan sebagainya.

Semua ini membuatkan aku lemah semangat dan kebingungan.

3. TERKENANG KENANGAN SILAM

Biasanya selepas bangun tidur (di ganggu tidur pagi), aku akan mengenang kisah silam.

Dari kisah mula belajar ijazah, ke zaman diploma, ke zaman menganggur selepas SPM, ke zaman sekolah menengah, ke zaman sekolah rendah hingga aku masih kecil anak.

Macam-macam aku ingat kan. Teringat kawan-kawan lama, kisah kelakar bersama kawan-kawan, kenangan manis percintaan, kisah patah hati, main ting-ting dengan budak perempuan....juga main pondok-pondok. Ada sesetengah yang menarik, aku akan kongsikan dalam entri yang mendatang.

Tak tahu mengapa, tapi selalu sangat terjadi sekarang ni. Mungkin kenangan ini boleh mematangkan aku yang belum cukup matang ini. Hidup ini suatu perjuangan tanpa henti-henti. Betul kata Ahmad Dhani tu....

4. MAKAN MAGGI DI 7-ELEVEN

Sejak bulan ramadan hingga semalam, aku sering makan maggi di 7-Eleven. Aku sering makan bersama roomate aku, tapi kadang-kadang di sertai oleh housemate yang lain.

Biasa aku makan di 7-Eleven Jementah, di mana aku takrifkan sebagai 7-Eleven paling daif sekali yang pernah aku jumpai.

Stok sering habis dan jarang di perbaharui. Bila dah habis terus barang tu, baru mahu letak stok baru. Kadang-kadang sampai 2-3 bulan produk yang habis tu tak di jual di 7-E tersebut. Entah, aku tak tahu apa yang pengurus cawangan di situ buat. tak nampak ke stok selalu habis?

Itulah senarai pendek yang aku dapat taipkan kali ini. Harap kamu puas hati dengan nya. Tiada lagi ayat jiwang atau peristiwa patah hati dalam entri kali ini.

Berjumpa di entri akan datang. Selamat....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar