Rabu, 21 Desember 2011

Movie Marathon: Songlap & Mission Impossible: Ghost Protocol

Kali ini, aktiviti movie marathon aku lakukan bersama kawan aku. Filem pilihan aku adalah 2 filem yang baru mula ditayangkan Khamis lepas, Songlap dan Misi Mustahil: Protokol Hantu. Aku tonton kedua filem ini pada hari Isnin yang lepas.


Songlap


Ada beberapa sebab kenapa aku memilih untuk menonton filem ini. Yang pertama, Shaheizy Sam melakonkan watak yang serius.

Selepas berlakon watak lawak dari Adnan Sempit sampailah Bini-Biniku Gangster, akhirnya Shahiezy Sam dapat juga memegang watak serius.

Kedua, pengarah filem ini, Effendee Mazlan dan Fariza Azlina Ishak merupakan pengarah dan penulis skrip untuk Kami: The Series dan Kami: The Movie, yang mana merupakan antara TV Series dan filem kegemaran aku.

Sebelum aku menonton filem ini, aku ada membaca review dari pengkritik filem profesional, sehinggalah blogger amatur.

Ada yang memberikan komen positif, ada yang negatif. Yang negatif kebanyakannya memberikan komen tentang ending filem ini dan juga jalan cerita ini. 

Rata-rata yang memberikan komen tentang jalan cerita adalah golongan yang mengharapkan jalan cerita filem ini ada unsur-unsur humor seperti Adnan Sempit & Bini-Biniku Gangster. Come on la! Sampai bila kita nak tengok Shahizey Sam berlakon watak tipikal macam itu saja?

Filem ini mengisahkan dua adik beradik Am (Shaheizy Sam) dan Ad (Syafie Naswip) yang terlibat dengan sindiket penjualan bayi. Cerita ini disulami dengan kisah tabiat Am yang merupakan tahi judi, Ad yang sering melawat ibunya yang mana ibunya tidak mengetahui yang Am dan Ad adalah anaknya dan lain-lain lagi.

Tema utama filem ini ialah permedagangan orang, satu topik yang mana nampak bosan bila dikupas dalam rancangan 999 tapi jadi menarik bila ia dijadikan skrip filem.


Ok. Sekarang aku akan senaraikan apa yang aku suka tentang filem ini:

1. Lakonan Shahiezy Sam dalam filem ini. Seperti yang aku nyatakan, aku sudah lama menunggu dia membawakan watak yang lebih serius. Walaupun watak ini tidaklah menguji Sam ke tahap maksimum, tapi sudah cukup untuk dia keluar dari kepompong watak komedinya. Watak Am berjaya menyelamatkan Am dari terus hanyut dengan watak komedi.

2. Chemistry antara Shahiezy Sam dan Syafie Naswip adalah sangat baik. Walaupun Am sering memarahi adiknya sepanjang cerita ini, tetapi ada babak yang menunjukkan yang Am sebenarnya sangat sayang pada adik dia. ciri-ciri kekeluargaan menjadi salah satu isi untuk filem ini.

3. Skrip dan story line yang baik. Macam yang aku katakan tadi, filem ini menggunakan tema pemerdagangan orang sebagai tema, sesuatu yang tidak pernah dibuat dalam filem tempatan. Filem ini juga memaparkan sisi gelap Kuala Lumpur. Garapan skrip membuatkan ia nampak realistik. Jalan cerita filem ini banyak bermain dengan minda penonton. Dan skrip filem ini dipenuhi dengan quote yang menarik.

4. Pelakon tambahan/pembantu yang mantap. Biasanya, pelakon tambahan/pembantu dalam sesebuah filem boleh membantu atau memotong stim filem tersebut. Pelakon pembantu yang kaku & nampak sangat berlakon biasanya akan menjejaskan filem. Tetapi dalam filem ini, semua pelakon pembantu memang dari golongan pelakon profesional yang mantap.

5. Lakonan Sara Ali, seorang pelakon baru, tidak menghampakan. Menggunakan pelakon baru dalam filem merupakan satu risiko besar (Contoh: Kilafairy dalam Karak). Namun, Sara Ali tidak mengecewakan. 

Penamat filem ini yang tergantung. Aku tak tahu kenapa ending filem ini tergantung. Adakah Ad & Hawa selamat sampai ke Kuantan? Adakah Am akan mengikuti adiknya? Tapi bila difikirkan, bagus juga ending tergantung. Asyik nak happy ending saja, tipikal sangatlah pulak kan? Biarlah ending filem ini menjadi tanda tanya, dan membiarkan penonton membuat andaian untuk penamat filem ini.

Lawati website rasmi filem ini: Songlap

Songlap aku kategorikan sebagai filem mesti tonton. Ombak Rindu film of the year? No! Songlap for the win.

P/S: Aku sudah menonton Ombak Rindu juga. Yes! I'm guilty!


Mission Impossible: Ghost Protocol


Mission Impossible: Ghost Protocol (atau dalam bahasa kebangsaan Misi Mustahil: Protokol Hantu) merupakan antara filem yang aku tunggu-tunggu. Aku ingatkan filem ini akan ditayangkan pada pertengahan tahun, rupanya hujung tahun. Tapi penantian aku berbaloi.

Mission Impossible: Ghost Protocol (MI4 mulai selepas ini) merupakan kesinambungan dari 3 filem Mission Impossible yang lepas. Tom Cruise masih kekal membawakan watak Ejen IMF, Ethan Hunt.

Walaupun sudah berumur 49 tahun, Tom Cruise nampak lebih muda dari usia sebenarnya. Kata kawan aku, Tom Cruise sudah berjaya memberhentikan proses penuaannya semenjak 10 tahun lepas.

Dan aku sangat respect kepada Tom Cruise kerana beliau melakukan hampir semua aksi stunt dalam filem ini. Tom Cruise melakukan stunt sendiri dalam scene ketika beliau memanjat Burj Khalifa.



Ok. Sekarang aku akan senaraikan apa yang aku suka tentang filem ini:

1. Sepeti apa yang aku nyatakan di atas, kemantapan lakonan Tom Crusie walaupun sudah berumur 49 tahun. Dia berjaya membawakan watak Ethan Hunt dengan baik. Stunt yang dilakukan dengan baik dan dia berjaya menjiwai watak sebagai seorang ejen perisik yang cool, bersifat dingin tetapi mempunyai keupayaan membuat keputusan dalam masa terdesak dengan baik.

2. Filem ini dipenuhi aksi dari permulaan cerita. Bak kata orang putih, action packed movie. Aksi dalam filem ini boleh dikatakan agak fresh. Beberapa aksi yang betul-betul membuatkan penonton seperti merasai kesakitan yang sama seperti apa yang dirasakan oleh Ethan Hunt (terutama kali aksi dia terhantuk kepala 2-3 kali dalam filem ini).

3. Banyak memorable moment dalam filem ini. Scene menggunakan skrin ketika memasuki Kremlin, scene Kremlin meletup, scene pergaduhan di tempat parking bertingkat yang moden di Mumbai, dan scene memanjat Burj Khalifa. Semua scene ini sangat mendebarkan.

4. Ini juga filem pertama Mission Impossible yang mana Ethan Hunt terpaksa bertindak sendiri tanpa bantuan dari pihak kerajaan mereka. Tiada rancangan, tiada back-up dan tiada pilihan di mana mereka terpaksa melakukan misi ini untuk membersihkan nama mereka.

5. Filem kali ini masih berjaya mengekalkan momentum dari 3 filem sebelum ini, malah yang terbaik dalam  franchise Mission Impossible.

Cuma ada satu yang membuatkan filem kali ini kurang inti pati Misi Impossible nya ialah kekurangan scene penyamaran bertopeng.

Mission Impossible dan penyamaran topeng adalah 2 benda yang sering berkait rapat. Dalam filem kali ini, mereka tidak menggunakan topeng semasa penyamaran ketika cuba masuk ke dalam Kremlin dan topeng mereka rosak ketika cuba membuat topeng di Dubai. Mungkin pengarah cuba membuat kelainan, tetapi kurang seoronok juga apabila elemen penting dalam Mission Impossible ini tiada.

Filem ini memang wajib tonton oleh peminat filem aksi dan juga bukan filem aksi. Siapa tak tengok, dia gila!

Sekian, movie marathon terakhir untuk tahun ini. Kita tunggu tahun depan untuk movie marathon yang akan datang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar