Rabu, 14 Desember 2011

Lagu Yang Selalu Aku Dengar #8: Dido - White Flag

Bagi yang baru membaca blog ini, segmen 'Lagu yang selalu aku dengar' ini segmen dimana aku akan memperkenalkan lagu-lagu dari era 80'an, 90'an dan awal era 2000'an (lingkungan tahun 2000 sehingga 2005) kepada generasi baru (Generasi Indie) yang aku rasa tidak pernah mendegar lagu-lagu ini.

Atau mungkin juga aku akan letak lagu-lagu baru, tetapi lagu-lagu ini jarang (atau tidak pernah langsung) diputarkan di radio-radio yang kamu dengar saban hari.

Selain itu, segment ini juga akan memberikan sedikit info tentang lagu yang dipilih seperti erti lirik lagu tersebut, bagaimana lagu tersebut dihasilkan, fakta menarik tentang lagu tersebut dan lain-lain.

===============

Jika kamu perasan, aku sudah ubah sikit definasi untuk segmen Lagu yang selalu aku dengar ini. Aku sudah tambahkan lagu 80'an dan lagu baru sehingga sekitar tahun 2005 dalam definasi segmen entri ini.

Sebab musabab aku menambahkan definasi tersebut ialah kerana aku rasa ada banyak lagu-lagu yang sedap didengar dalam era 80'an dan juga sehingga tahun 2005. Dan aku juga akan mengulas lagu baru (tetapi jarang keluar radio mainstream) dalam segmet ini.

Tapi bukan untuk entri hari inilah. Entri kali ini, aku nak mengulas tentang lagu pop.

Ramai yang kata aku berat sebelah, selalu kutuk artis Pop macam Justin Bieber dan Lady Gaga sebab aku pemiant muzik rock dan artis band. Kononnya aku terlampau anti pop. Memandang serong semua artis pop.

Jangan cakap macam itu. Siapa kata aku tak anti artis pop. Ada juga artis pop yang aku gemar, tapi bukan jenis gedik macam Justin Bieber dan semua artis K-Pop tu.

Jadi, hari ini aku akan memperkenalkan kamu dengan salah satu lagu pop yang aku suka dari seorang artis solo dari England, Dido.


Dido - White Flag

Dido, atau nama sebenarnya Florian Cloud de Bounevialle O'Malley Armstron (Hu mak kau! Panjangnya nama!) merupakan penyanyi kelahiran London, England.

Dido mula dikenali apabila serangkap lirik daripada single pertamanya, Thank You, digunakan sebagai chorus dalam lagu popular Eminem, Stan.

Dalam album pertama, No Angel, Dido sudah popular dengan lagu Thank You, Here With Me (Yang menajdi lagu tema untuk TV Series, Roswell) dan Hunter. Lagu White Flag merupakan single pertama dari album kedua beliau, Life For Rent.

Lagu ini berjaya menduduki tangga ke-18 dalam Billboard Chart dan mendapat tempat pertama di carta dalam 7 negara yang berasingan.

Lagu ini ditulis oleh Dido selepas beliau putus tali pertunangan dengan Bob Page. Mereka sudah mejalinkan hubungan selama 7 tahun.

Dido menulis lagu Thank You (dari album pertama) untuk Bob Page, untuk mengucapkan terima kasih kerana mencintainya. Lagu White Flag pula mengenai putusnya hubungan mereka.

White Flag atau dalam bahasa kebangsaan kita bermakna bendera putih, jika dikira dalam istilah peperangan bererti menyerah kalah. Dalam lagu ini, Dido menyatakan "There will be no white flag" yang membawa maksud, dia tak kan menyerah kalah dalam hubungan cinta.

Dengan kata lain, dia tidak mahu menjadi wanita yang dirundung sedih selepas ditinggalkan oleh teman lelaki dan akan berjuang mencari cinta yang baru. Dia sudah pun berkahwin dengan seorang yang bernama Rohan dan sudah dikurniakan dengan seorang cahaya mata.

Malangnya, ada sebuah website Neo-Nazi yang menggunakan lagu ini sebagai lagu tema website tersebut kerana mereka menyatakan yang lagu ini bagaikan melambangkan 'White supremacy' (Nazi anti kepada orang kulit hitam).

Dido mengetahui tentang website tersebut merasa terhina apabila lagunya disalahertikan menjadi alat untuk mempromosikan racial hatred. Dia akhirnya berjaya memaksa website itu ditutup oleh pihak berkuasa.




Versi lain untuk lagu ini (ada penambahan muzik pada bahagian intro):





I know you think that I shouldn't still love you, 
Or tell you that.
But if I didn't say it, well I'd still have felt it 
where's the sense in that? 

I promise I'm not trying to make your life harder 
Or return to where we were 

I will go down with this ship 
And I won't put my hands up and surrender 
There will be no white flag above my door 
I'm in love and always will be 

I know I left too much mess and 
destruction to come back again 
And I caused nothing but trouble 
I understand if you can't talk to me again 
And if you live by the rules of "it's over" 
then I'm sure that that makes sense 

I will go down with this ship 
And I won't put my hands up and surrender 
There will be no white flag above my door 
I'm in love and always will be 

And when we meet 
Which I'm sure we will 
All that was there
Will be there still 
I'll let it pass 
And hold my tongue 
And you will think 
That I've moved on.... 

I will go down with this ship 
And I won't put my hands up and surrender 
There will be no white flag above my door 
I'm in love and always will be 

I will go down with this ship 
And I won't put my hands up and surrender 
There will be no white flag above my door 
I'm in love and always will be 

I will go down with this ship 
And I won't put my hands up and surrender 
There will be no white flag above my door 
I'm in love and always will be


Lelaki dalam video kli ini ialah David Boreanaz, yang terkenal dengan lakonannya (ketika itu) dalam cerita Angel, dan sekarang dalam Bones


Suka lagu ini? Apa kata kamu download dan masukkan ke dalam iPod atau MP3 player kamu. Enjoy!

Nak link download untuk lagu ini? Cari sendiri? tak kuasa aku nak bagi link dekat sini. lagipun, apa guna Google kan?


Tidak ada komentar:

Posting Komentar