Jumat, 09 Desember 2011

Jangan Kacau Pemain Bola Sepak Malaysia

Semenjak Malaysia memenangi Piala AFF tahun lepas, ramai yang mula memberikan perhatian kepada skuad bola sepak Malaysia.

Dulu, berapa kerat sangat yang ambil port dengan liga bola sepak negara kita. Sampai aku pernah tulis entri ini pada tahun 2010, semasa ini Malaysia belum lagi memenangi Piala AFF 2010 dan rakyat Malaysia belum lagi ambil port pasal liga Malaysia dan mengaku diri mereka ultras lagi.

Tapi sekarang berbeza. Semua rakyat Malaysia sudah kenal semua pemain Malaysia. Seakan menjadi satu dosa apabila ada rakyat Malaysia yang tidak mengenali pemain bola sepak Malaysia.

Kemenangan Piala AFF pada tahun 2010 ditambah pula kejayaan mempertahankan pingat emas Sukan SEA 2011 di Jakarta menambahkan lagi minat rakyat terhadap skuad Harimau Malaya ini, sehingga mereka muncul di di rancangan talk show Stadium Angkasa di TV1 dan  Majalah 3 di TV3.

Dalam sekelip mata, pemain Harimau Malaya menjadi tumpuan peminat, dan tidak terelak dari lensa wartawan. Bukan setakat wartawan sukan, tapi juga wartawan hiburan.

Pemain Malaysia sudah menjadi selebrit, sudah jadi artis. Dahulu mereka muncul hanya dalam bahagian belakang akhbar, iaitu bahagian sukan. Kini mereka sudah muncul dalam bahagian B-Pop dan Pancaindera. Mereka juga sudah muncul dalam majalah hiburan seperti Mangga dan URTV. Mungkin menunggu masa untuk muncul di Melodi pula.

Khairul Fahmi Che Mat, atau terkenal dengan nama gelaran Apex, yang menjadi tumpuan selepas kejayaan Malaysia di Piala AFF.


Khairul Fahmi Che Mat

Kemenangan beliau membuatkan hubungan cinta Apex dan kekasihnya ketika itu, Elia, menjadi tumpuan ramai. Blog Elia, Jejari Runcing, mendapat trafik yang tinggi. Elia banyak menceritakan kisah cinta mereka di dalam blog beliau.




Mereka akhirnya bertunang. Tetapi disangkakan panas sehingga ke petang, rupanya hujan ditengahari. Pertunangan mereka putus selepas media masa menyiarkan gambar Apex jalan berpegangan tangan dengan Dahlia Tek.




Kes putus tunang + kecurangan Apex menjadi berita hangat di akhbar. Terutamanya Metro yang meletakkan berita ini di muka depan akhbar untuk beberapa hari berturut-turut.

Pendedahan berita ini di akhbar sedikit sebanyak menjadikan satu tekanan buat Apex. Blog hiburan juga sudah memuatkan entri tentang berita ini.

Keadaan semakin bertambah buruk buat Apex apabila gambar beliau dan Shida Harmi pula tersebar di blog hiburan, dan seterusnya keluar di akhbar pula apabila wartawan akhbar mencilok gambar dan berita tersebut kemudian claim mereka dapat berita tersebut dari 'sumber yang boleh dipercayai.'


Amboi.. Cleavage dia...
Ini bukan soal siapa salah dan siapa yang betul. Ini bukan kisah nak tahu Apex yang betul atau Apex yang curang. Persoalannya, kenapa kisah peribadi mereka menjadi bahan perbualan di akhbar? Yang paling pelik, kenapa dimasukkan berita tersebut dalam bahagian hiburan?

Apex adalah pemain bola sepak. Bukannya artis. Kalau artis sekalipun, aku tak rasa menjual kisah peribadi orang di akhbar adalah perbuatan yang betul. Cuba kalau kisah peribadi kita keluar di akhbar. pasti kita juga tidak sukakan?

Tekanan dari media menyebabkan Apex kita sedang berkira-kira untuk mengambil keputusan untuk bersara dari pasukan kebangsaan. Dan kalau dia bersara, aku yakin akhbar akan menyalahkan dia pula kerana bersara awal.

Dan kini, ada satu nama baru sudah menjadi bualan ramai dan media, Nazmi Faiz Mansor.


Kegilaan gadis bawah umur yang
terbaru. Bakal membuat saham K-Pop
jatuh

Semenjak persembahan cemerlang beliau ketika beraksi di Sukan SEA 2011 dan gol cantik menentang Bahrain, nama Nazmi menjadi bualan ramai.

Ramailah gadis-gadis bawah umur mula meletakkan gambar Nazmi di profile picture mereka di Facebook. Ramai yang buat entri pasal Nazmi. ramai adik-adik yang masih bersekolah mula memasang angan-angan mahu menjadi girlfriend Nazmi, kerana Nazmi pun baru 17 tahun.

Hasil kegilaan ini, peminat mula mencari segala hal peribadi Nazmi di internet. Hasilnya, terdedahlah identiti girlfriend Nazmi, Nadia Ismael.

Nadia Ismael, bakal menjadi musuh kepada budak-budak lain
yang berangan nak jadi awek Nazmi Faiz

Bila sudah popular, pastilah akhbar dan blog hiburan tak kan melepaskan peluang untuk mncari berita, atau mencipta berita untuk melariskan akhbar mereka. Akhirnya, keluar berita yang kononnya ada beberapa pemain bola dikaitkan dengan Neelofa. Yang lebih mengejutkan, Nazmi adalah salah seorang daripada pemain bola yang dikaitkan.

Nazmi baru berumur 17 tahun. Masih mentah. Belum matang lagi. Jangan berikan tekanan seperti apa yang diterima oleh Apex. Ada kemungkinan Nazmi akan burn-out dengan gosip-gosip liar dan akan tenggelam entah ke mana.

Diharap pihak media, akhbar & blog hiburan, berhenti melaporkan kes peribadi pemain di akhbar. Pemain Malaysia baru mula hendak bertatih. Bukan macam JohnTerry. Kisah skandal seks keluar surat khabar pun steady lagi main bola.

Pemain Malaysia masih mentah, belum biasa menerima tekanan dari media. Jadi diharap tak payah pressure mereka dengan kisah yang bukan-bukan. Samada mereka nak bercinta dengan artis, bertunang, putus tunang, bersosial atau pergi memancing, itu hal peribadi mereka.

Mereka bukan artis. Tak perlu berikan mereka tekanan dengan gossip liar. Biarkan mereka beraksi di padang. Jangan letak muka mereka dibahagian hiburan. Jangan 'Mangga' dan 'URTV' kan pemain bola sepak Malaysia. Jangan berikan pemain bola sepak Malaysia tekanan yang tidak sepatutnya.

Dan sama juga kepada para peminat. Mohon tak payahlah mahu korek hal peribadi mereka sangat. Biarlah mereka hidup dengan aman dan damai. Dan buat adik-adik yang masih bersekolah, mohan tak payah menggedik konon nak jadi girlfriend Nazmi. Geli aku baca tweet korang dekat Twitter tu.

Biarkan mereka buat kerja mereka, iatu bermain bola mewakili Malaysia. Biarkan hidup peribadi mereka. Tak payah nak kecoh sangat korek rahsia kehidupan mereka. Lantaklah apa mereka nak buat di luar padang, janji mereka berikan yang terbaik ketika menyarung jersi Malaysia.

Sekian. Majulah sukan untuk negara.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar