Selasa, 04 Oktober 2011

Raja Yang Handsome

Minggu lepas, aku, rakan sekerja aku yang bernama Amir dan manager bahagian food court kami, Azhar, bertemu dengan bakal client kami.

Bakal client kami ialah sepasang suami isteri yang berasal dari Iran. Mereka pernah menetap dan bekerja di Jerman sebelum memilih Malaysia sebagai tempat tinggal mereka. Menurut mereka, anak-anak mereka juga gemar tinggal di Malaysia.

Kedatangan mereka ialah untuk berbincang mengenai keinginan mereka yang ingin menyewa juice bar yang berada di situ.

"This is my husband. His name is Meghdrad." Kata si isteri.

"And my name is Anna. Annahita. Annahita means the angel of water." Sambung si isteri itu lagi.

"Angel of water? That's why you wanna open the juice bar?" Gurau manager kami, Azhar. Kami tergelak.

"My name is Azhar. Azhar means...." Manager aku cuba mencari maksud namanya.

"Flower!" Sahut aku.

"Yes! Flower!"


"And your name is Amir, right?" Kata Anna kepada Amir.

Amir mengangguk tanda mengiakan soalan Anna.

"Amir means, king. So, you are the king." 

Amir tersenyum mendengar penjelasan Anna.

"And you. You are Amirul, right?"

Aku angguk. Layankan saja orang-orang Iran ni.

"Amirul means King of.... I Don't remember. It's king of something. But I don't remember it. Do you remember it, dear?" Tanya Anna kepada suaminya setelah gagal mentaksir maksud nama aku.

"I also dont remember it, dear.." Balas suaminya yang menghampakan si isteri.Mukanya hampa sama seperti seorang isteri yang sudah bersedia dengaa lingerie, tetapi ditolak oleh suaminya kerana mengantuk.

"How can I don't remember what your name. Amirul means.... hhmm..." Anna belum berputus asa.

"The handsome king!" Sampuk aku.

OK. Aku tipu. Aku hanya sebut dalam hati sahaja. Kenapa? Kerana ada dua perkara yang bakal terjadi jika aku menyebut ayat di atas.

Yang pertama, ia bakal menjadi sangat kelakar dan membuat semuanya ketawa dan mungkin berguling sehingga tidak ingat dunia.

Yang kedua, ia mungkin boleh menjadi lawak yang sangat hambar. Dan kebiasaanya, lawak hambar akan menjadi modal untuk kawan sepejabat mengutuk aku sampai aku berhenti dari syarikat itu. Malahan, apa pula reaksi pasangan dari Iran itu?

Jadi, baik aku tidak mengeleluarkan ayat tersebut sebelum ia menjadi sejarah legenda untuk menganjing aku jika lawak itu tak menjadi.

Tapi aku amat yakin maksud Amirul adalah raja yang handsome. Tak percaya? Jelaous la tu!!!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar