Kamis, 13 Oktober 2011

Masa Merubah Manusia

Nota:
Bagi sesiapa yang baru baca blog ini atau sudah lama menjadi pembaca tapi tak pernah buka laman ini, pasti kamu akan salah anggap dengan perkataan 'Cendol'.

Cendol yang aku maksudkan ialah nama nickname kawan aku, bukannya minuman yang hidangan yang dibuat dari air batu yang diparut dan diletakkan dengan santan dan Gula Melaka itu.

Jadi jangan salah sangka aku berkawan dengan semangkuk Cendol pula.

============

Lebih kurang 4 tahun lepas, semasa aku masih belajar di UiTM Segamat dan menetap di 32 Jementah, aku, Cendol dan Baox (cara sebutan, Baok) sedang berbual-bual tentang muzik.

Kebanyakan penduduk 32 Jementah mempunyai citarasa muzik yang sama. Kebanyakan ya? Bukan semua. Kami meminati muzik metal, rock atau apa-apa muzik yang keras dan tidak radio friendly. Kami dibesarkan dengan muzik dari era scene Underground yang sangat cool.

Baox adalah raja metal di 32 Jementah. Dia dengar segala band metal yang ada di serata dunia ini. Kadang-kadang, ada band metal yang aku tak pernah dengar pun, tapi dia dengar. Dengan kata lain, Baox memang Metal tegar.

Aku dan Cendol pun tak lah tegar Metal sangat. Kami ada juga mendengar band-band yang berbunyi pop dan lembut seperti Flop Poppy dan lain-lain lagi. Tapi Baox memang tegar habis. Baox memang agak sukar menerima band yang sedikit lembut muziknya berbanding aku dan Cendol.

Bukan setakat raja metal. Baox juga raja komputer dan raja download-mendownload di 32 Jementah. Semua ilmu mendownload yang ak udan ahli 32 Jementah ada sekaran gadalah hasil tunjuk ajar beliau.

OK. Kembali ke situasi tadi. Aku, Cendol dan Baox sedang berbual-bual tentang muzik.

"Satu hari nanti, aku kana berhenti jugak dengar lagu-lagu metal ni." Kata Baox. A very strong statement.

"Ya lah. Tak kan nak Metal sampa itua kot." Sambung Baox lagi.

"Aku pulak, akan terus kekal dengar muzik metal & rock. Tak semestinya bila kita dah makin tua, tak boleh nak dengar lagu Metal kot." Sambung Cendol pula.

Tak lama selepas sessi perbualan hati ke hati mengenai muzik ini, Baox mula menunjukkan perubahan dari segi citarasa muzik.

Dia mula layan lagu Diddy, Last Night. Aku pun layan juga lagu itu tapi taklah sampai hafal lirik lagu tersebut macam Baox.

Perubahan Baox semakin ketara. Tak lama kemudian, Baox mula mendengar lagu-lagu lama Kanye West. Sedaya upaya juga Baox cuba memujuk aku mendengar lagu Kanye West, Touch The Sky. Tapi aku tak layan sebab aku memang tak berapa gemar dengan Kanye West.

Dan makin lama, semakin hip-hop Baox jadinya. Lagu-lagu dalam pendrive yang diletakkan dalam radio di keretanya semakin dipenuhi dengan lagu-lagu bergenre hip-hop.

Masa merubah manusia. Citarasa Baox kepada muzik juga berubah dalam tempoh 2 tahun di 32 Jementah. Aku sudah lama tak berjumpa dengan Baox. Aku juga tidak pasti sekarang lagu apa pula yang dia layan. Selena Gomez mungkin?

Bagaimana pula dengan Cendol?

Sampai habis tempoh kami tinggal di 32 Jementah, Cendol masih mengekalkan citarasa muzik beliau. Masih kekal dengan muzik metalnya. Masih kekal dengan janggut panjang ala-ala vokalis band metal nya.

Tapi aku mula sedar perubahan Cendol bila aku naik keretanya. Di dalam stereo keretanya, ada CD yang di burn oleh Cendol yang dipenuhi dengan lagu Lady Gaga.

Kemudian bila aku telefon hand phone Cendol, lagu Katy Perry, Teenage Dream, menjadi caller ringtone Cendol.

Dan tak lama kemudian, Cendol membuat statement yang dia rasa lagu LMFAO, Party Rock Anthem, agak catchy.

Dan baru-baru ini, dia sudah angau dengan lagu Move Like Jagger.

Masa merubah manusia. Dan manusia merubah Cendol.

Aku tak terkejut kalau satu hari nanti Cendol menjadi peminat Jason Derullo ataupun Justin Bieber. Ataupun tiba-tiba menjadi peminat tegar K-Pop.

Ya! Aku tak terkejut, Cendol. Aku tak terkejut.

Masa memang mampu merubah manusia dengan drastik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar