Rabu, 12 Oktober 2011

Manusia dan Pilihan

"Kau dah ada awek tak?" Tanya kawan aku.

"Belum. Aku belum jumpa dengan 'The One' lagi." Jawab aku ringkas.

"Kau ni memilih sangat. Sebab tu kau tak de awek lagi. Cuba jangan memilih. Mesti kau dah ada awek dah sekarang ni."

Memilih. Memilih merupakan suatu perbuatan yang perlu dilakukan oleh seorang manusia bila dia mempunyai lebih dari satu pilihan.

Sebenarnya, ayat "Kau ni memilih sangat" adalah satu ayat yang aku selalu dengar bila aku kata "Aku belum ada awek lagi".

Jadi aku ingin bertanya, salahkah aku memilih?

Sebagai manusia, kehidupan kita sering dikelilingi oleh pilihan. Setiap pergerakan hidup kita, kita perlu melakukan pilihan.

Bila kita ingin keluar untuk pergi bekerja, kita akan membuat pilihan baju apa yang kita nak pakai ke tempat kerja.

Setiap kali kita ingin melangkah meninggalkan rumah, kita akan membuat pilihan untuk menggunakan kaki kanan atau kaki kiri untuk memulakan langkah.

Bila kita melangkah masuk ke tandasa awam, kita akan membuat pilihan untuk memilih tandas mana yang kita mahu gunakan.

Kalau kita ingin membeli baju, kita akan pilih baju yang sesuai dengan kita. Kita akan pilih jenamanya. Kita akan pilih coraknya. Kita akan pilih warnya. Kita akan pilih saiz nya. Dalam modus operandi untuk membeli baju pun, dah banyak pilihan yang perlu kita lakukan.

Jadi tak salah rasanya kalau kita ingin memilih untuk memilih bakal jodoh kita. Lagipun kita nak pilih bakal teman hidup kita, kenalah memilih.

Kita nak memilih teman hidup yang kita bakal jalani kehidupan bersama sampai ke akhir hayat. Jadi tak salah kalau kita sedikit memilih. Ini bukan macam beli baju bundle, nampak lawa sikit, nampak ok, terus sambar.

Kita kena tahu yang orang yang kita pilih itu bakal menjadi emak kepada anak-anak kita (bagi lelaki) & bakal menjadi pembimbingan keluarga dan anak-anak mereka (bagi perempuan).

Jadi, memilih dalam hal jodoh ini bukanlah hal besar sangat. Ini perkara biasa kerana teman yang kita pilih ini bakal menjadi peneman hidup kita sepanjang hayat. Tempat kita bergantung harap. Kenalah pilih yang betul-betul serasi dan boleh diharap.

Tapi janganlah memilih sangat sampai benda yang tak relevan pun menjadi penilaian. Contohnya:

"Aku tak nak la pompuan tu. Dia penyokong Chelesea. Aku fan MU. Mana boleh!"

"Aku terpaksa reject balak aku tu. Dia penyokong PR. Aku penyokong BN."


"Tak nak la aku pompuan tu. Aku ni peminat Rock. Dia boleh pulak minat Justin Bieber & K-Pop. Tak boleh! Tak serasi."


"Awek aku tu pendek sangat la. Aku ni keturunan orang yang badan tinggi. Aku nak mintak clash la."

Ini bukan memilih. Ini bodoh tahap lembu namanya.

Jadi bagi aku, memilih itu tak salah. Cuba janganlah sampai hal yang terlampau kecil macam di atas ini pun nak diambil kira.

Dalam kes aku memilih. Aku sebenarnya sudah ada seorang perempuan yang aku target. Tapi masalahnya, bila aku cuba berkenalan dengan dia, hati kecil aku berbisik, "Relax lah dulu. Apa barang nak couple sekarang. Enjoy single life kau dulu."

Jadi, pilihan yang bermain dalam hati aku sekarang ialah samada mahu bercouple sekarang, atau teruskan single life aku untuk beberapa tahun lagi. Mencari 'The One" kadangkala menjadi alasan untuk aku melepaskan diri dari soalan "Bila kau nak kahwin?" sebenarnya.

OK. Ini memang bukan satu option yang baik untuk dijadikan pilihan. Macam mana ini?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar