Rabu, 26 Oktober 2011

Lagu Yang Menampilkan Featuring Artist, Tapi Featuring Artist Tersebut Macam Tak Berguna Dalam Lagu Tersebut

Amboi! Kemain panjang lagi tajuk entri kali ini. Aku dah cuba sedaya upaya untuk memendekkan tajuk entri ini, tapi nampaknya tak berjaya.

Trend featuring artist ni memang sudah satu kebiasaan dalam lagu sekarang, terutamanya dalam lagu bergenre Hip-Hop. Ada 3 sebab kenapa seseorang artis menggunakan khidmat featuring artis dalam lagu mereka:

1. Artis tersebut ialah artis baru dan menggunakan artis popular sebagai featuring artist untuk menggunakan populariti artis tersebut sebagai batu loncatan.

2. Mencari sesuatu kelainan dalam lagu.

3. Artis Hip-Hop biasanya tak boleh menyanyi, mereka hanya pandai rapping. Tak percaya, cuba suruh Joe Flizzow, Malique dan Altimet menyanyi. Jadi bahagian chorus memerlukan seorang featuring artist untuk menyanyikan bahagian tersebut.

Tapi kadang-kadang, ada juga featuring artist yang bagaikan tak berguna dalam sesebuah lagu. Aku sendiri pun kadang-kadang tak faham kenapa dijemput artis tersebut sedangkan artis tersebut macam tidak wujud dalam lagu tersebut.

Banyak cerita pun tak guna, mari kita lihat beberapa lagu yang menampilkan featuring artist, tapi featuring artist tersebut macam tak berguna dalam lagu tersebut.


Bryan Adams - When You're Gone ft. Melanie C


Bryan Adams adalah salah seorang penyanyi yang boleh dikatakan kegemaran aku juga. Beliau berasal dari Kanada dan menyanyikan lagu yang bergenre slow rock. Melaine C (Mel C) pula ialah salah seorang anggota Girls Band UK yang terkenal satu masa dahulu, Spice Girls. 

Lagu ini released pada 30 November 1998. Oh, dah lama! Masa ini aku dalam tingkatan 2. Sangat mengimbau memori.

Mel C merupakan salah seorang anggota Spice Girls yang boleh menyanyikan lagu secara live dengan baik tapi aku tak faham kenapa Bryan Adams langsung tak memberikan satu rangkap untuk Mel C menyanyikan lagu secara solo.

Mel C bagaikan bertindak sebagai penyanyi latar dalam lagu ini. Dia hanya mengikut Bryan Adams menyanyi dari awal sehingga akhir. Mungkin lagu ini akan lebih menarik jika Mel C diberikan peluang menyanyikan bahagian solo.

Apa pun, lagu ini tetap menarik. Aku merindui saat Spice Girls sangat hot ketika dulu. Eh? Lain pulak perginya.


Ricky Martin - Private Emotion ft. Meja


Satu masa dahulu, Ricky Martin adalah penyanyi bermuka jambu yang menjadi pujaan semua gadis sunti, anak dara, anak yang dah hilang dara, emak orang dan juga nenek orang.

Tapi segalanya berubah apabila Ricky Martin membuat pengakuan ikhlas dari hati yang dia merupakan seorang gay. Maka dalam sekelip mata, semua tak mengaku yang dia pernah menjadi peminat Ricky Martin.

Lagu ini release pada 8 Februari 2000, menampilkan seorang penyanyi dari Sweden bernama Meja (cara sebutan nama ialah May-Ya. Bukan Meja yang buat tempat letak barang tu).

Sehingga kini, lagu ini kekal sebagai lagu balada terbaik buat Ricky Martin (menurut peminat beliau lah). Tetapi sama seperti Mel C dalam lagu Bryan Adams, nasib Meja juga adalah serupa. 

Meja hanya bagaikan penyanyi latar dalam lagu ini. Meja tidak diberikan sebarang bahagian untuk dia menyanyikan lagu secara solo.

Jika kamu tertanya-tanya siapakan Meja, Meja pernah popular dengan lagu di bawah:


Jika kamu tak pernah dengar lagu ini, ternyatalah kamu adalah generasi yang lahir pada tahun 1990'an.

Oh, ya. Besar betul mulut Meja ni kan?


will.i.am - Heartbreaker ft. Cheryl Cole


Siapa tak kenal will.i.am? will.i.am adalah salah seorang ahli kumpulan Black Eyed Peas (BEP). Tanpa beliau, bagaikan hilang punca. Beliau merupakan jurutera disebalik kejayaan BEP.

Namun, karier solonya tidak menyerlah. Sebaliknya, Fergie mengecapi karier solo yang lebih baik dari will.i.am dan ahli-ahli BEP yang lain.

Untuk memastikan lagunya berjaya, will.i.am telah menjemput Cheryl Cole. Siapa Cheryl Cole ni? Cheryl merupakan salah seorang anggota girls band UK, Girls Aloud. Bagi peminat bola sepak, mereka mengenali Cheryl sebagai janda kepada Ashley Cole.

Walaupun menjemput Cheryl Cole yang hot, tapi will.i.am tidak menggunakan Cheryl dengan betul. Rasanya kedudukan Cheryl lebih teruk seperti Mel C ataupun Meja. Sekurang-kurangnya, mereka berdua tu dapat juga jadi serupa penyanyi latar.

Cheryl pula... Aku pun tak pasti bahagian mana yang dia menyanyi sebenarnya. Nak kata dia menyanyi bahagian khorus... Tak juga. 

Aku juga tak pasti apa tugas Cheryl Cole dalam lagu ini. Mungkin tugas utama beliau ialah berkelakuan seksi dalam video klip ini, mungkin.


Boys Like Girls - Two Is Better Than One


Apa yang ada perlu buat apabila salah seorang penyanyi yang sedang popular setuju untuk menjadi featuring artist untuk lagu anda?

Bagi dia 2-3 baris lirik untuk dinyanyikan dan selebihnya suruh dia jadi macam penyanyi latar sahaja. Dan kemudian, tak payah jemput dia masuk dalam video klip lagu. Cukuplah ada suaranya sahaja.

Itulah yang dilakukan oleh kumpulan Boys Like Girls kepada Taylor Swift. Bagi aku, Boys Like Girls telah membazirkan peluang yang mereka dapat. Kalau bagi Taylor Swift sikit sahaja bahagian untuk dia menyanyi, sekurang-kurangnya bagilah dia keluar untuk video klip. Tapi....

Inilah definasi tak menggunakan featuring artist dengan baik yang sebenarnya. Boys Like Girls, you are a failure!

==================

OK. Korang tahu mana-mana lagi lagu yang tak menggunakan featuring artist dengan sebaik-baiknya? Sila kongsi di ruangan komen.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar