Senin, 10 Oktober 2011

Manusia dan Kehendak

"Aku ingat nak tukar handphone baru lah." Kata aku ketika aku melepak dengan salah seorang rakan sekerja.

Sekarang aku menggunakan Nokia 6680. Aku beli handphone ini tahun 2006. Dah 5 tahun aku guna handpone ini. Kiranya handphone paling lama aku guna dalam sejarah hidup aku.

Masa aku beli handphone ni, handphone ini kira handphone Nokia yang paling cangih pada masa itu. Handphone Nokia pertama yang ada function 3G. Tapi aku beli bukan sebab handphone tu ada fuction 3G pun. Sebab aku memang nak sangat handphone baru masa tu sebab handphone aku masa tu, Nokia 3650 (atau juga dikenali sebagai Nokia Batu Nisan) sudah berada dalam keadaan wajib masuk muzium.

"Kau tak payahlah nak beli handphone yang canggih-canggih sangat. Cukuplah beli handphone yang boleh buat kau call & SMS orang je. tak payah la nak ikut beli iPhone la.. Blackberry la.. HTC la...Nokia E Seriesla... Membazir je semua tu." Tiba-tiba rakan sekerja aku memberikan ceramah percuma kepada aku.

Tapi bila difikirkan, betul juga. Handphone asalnya dicipta oleh Martin Cooper untuk memudahkan manusia berhubung sesama sendiri tanpa perlu bergantung kepada telefon rumah semata-mata. Supaya berhubung melalui SMS jika kredit kamu kurang dari RM1.

Akhirnya para pembikin handphone menemui cara untuk mengeksploitasi para pengguna. Mereka melengkapkan setiap handphone dengan kamera. Maka setiap pengguna yang ingin membeli handphone akan melihat kualiti kamera yang ada di handphone. Lagi besar pixel kamera, lagi menarik perhatian pengguna untuk membelinya.

Dan kemudian datang kegilaan internet. Setiap handphone kini disediakan dengan kemudahan internet. Boleh berFacebook, boleh berTwitter, boleh berFoursquare, boleh berAngry Bird, boleh berFruit Slice dan macam-macam ber lagilah.

Sama seperti kereta. Ketika Karl Benz dan Gottlieb Daimler mencipta kereta, ia bertujuan untuk memudahkah manusia bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Tapi akhirnya para pengilang kereta moden menemui cara untuk mengeksploitasi kehendak manusia ke atas kereta mereka.

Dan akhirnya, kereta menjadi medium buat para kapitalis pengilang kereta moden untuk mengaut untung dari orang ramai. Malah, kereta akhirnya menjadi medium pengukur kelas manusia. Makin mahal kereta yang dimiliki, makin tinggilah kelas mereka di dalam komuniti masyarakat.

Setiap produk yang dihasilkan oleh syarikat ini akan melalui proses R&D, research & development. Mereka mengkaji kehendak manusia. Mereka melakukan survey kepada pengguna dan bertanyakan apa yang pengguna mahukan dalam produk mereka.

Jadi, adakah betul untuk kita menyalahkan syarikat-syarikat kapitalis besar ini mengekspoitasikan kehendak mereka, menghasilkan produk berdasarkan kehendak mereka dan menjula dengan harga yang mahal? Bukan itukah kehendak manusia yang sebenar?

Tiba-tiba telefon rakan sekerja aku berbunyi. Dia pun menjawab panggilan tersebut. Dan aku pun melihat model handphone yang digunakan oleh rakan sekerja ku.

iPhone! Dia pakai iPhone! Celaka! Pandai nasihatkan aku. Belakang dia pakai handphone mahal juga. Inilah namanya manusia yang cakap tak serupa bikin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar