Rabu, 05 Oktober 2011

Bola Sepak dan Perpecahan Negara: Croatia

Sebelum kamu baca entri ni, baik kamu baca dulu entri tentang Yugoslavia ni dalam entri yang terdahulu. Siapa yang sudah baca, boleh terus baca entri ini.

Dah baca? Ok, boleh start baca.




Kalau kamu baca dalam entri Yugoslavia tu, aku ada menulis yang Croatia mula merdeka pada 8 Oktober 1991 dan mendaftarkan persatuan bola sepak mereka pada tahun 1993.

Sebenarnya, sebelum mereka bermain untuk Croatia pada tahun 90-an, Croatia sudah pun mempunyai pasukan bola sepak sendiri sekitar 1900-an.

Pada tahun 1907, Pasukan kebangsaan Croatia (walaupun masih di dalam jajahan Yugoslavia) telah ditubuhkan untuk menentang pasukan kelab yang berasal dalam wilayah Croatia. Pada 1918-1919, Croatia juga ada bermain dalam perlawanan persahabatan secara tidak rasmi sebelum senyap untuk seketika dan wujud kembali pada sekitar pada tahun 1940-an.

Pada 1939, Croatia mendapat kebebasan untuk menubuhkan negara sendiri (walaupun masih dibawah jajahan Yugoslavia). Maka, dari tahun 1939-1941, mereka menamakan negara mereka sebagai Banovina of Croatia.

Sepanjang 2 tahun itu, mereka menubuhkan pasukan bola sepak mereka dan bermain untuk 4 perlawanan persahabatan, tetapi kesemua perlawanan tersebut tidak diiktiraf oleh FIFA.

Senarai 4 perlawanan yang tidak diiktiraf oleh FIFA

Pasukan pertama Croatia

Pada 1941, wilayah Croatia telah jatuh ke tangan Nazi dan Croatia telah menjadi puppet state untuk Nazi. Croatia telah menukar nama negara mereka kepada Independent State of Croatia.

Sepanjang berada dalam jajahan Nazi (Jerman), Croatia telah bermain untuk 15 perlawanan persahabatan. Berbeza dengan semasa bermain untuk Banovina of Croatia, pasukan kebangsaan kali ini diiktiraf oleh FIFA dan semua pemain yang pernah bermain untuk Croatia dalam Independent State of Croatia telah mendapat caps mewakili Croatia.

15 perlawanan yang diiktiraf oleh FIFA walaupun belum
menjadi negara yang merdeka ketika itu

Pada tahun 1945, Independent State of Croatia telah kembali jatuh ke dalam jajahan Yugoslavia dan sekali lagi pemain Croatia terpaksa bermain untuk pasukan kebangsaan Yugoslavia dari tahun 1945 sehingga 1990. Tapi dalam tempoh tersebut, pasukan Croatia ada juga bermain untuk perlawanan bola sepak secara tidak rasmi, sama seperti apa yang dilakukan oleh Kosovo, Catalan dan Basque.

Sekita 1950-1956, pasukan Croatia ini aktif sebagai pasukan tidak rasmi dan bermain beberapa perlawanan persahabatan menentang Indonesia dan pasukan Yugoslavia sendiri yang pada masa itu menggunakan nama "Serbia".

Sebelum mendapat kemerdekaan pada 8 Oktober 1991, Croatia sudah pun mewujudkan pasukan  kebangsaan mereka (tindakan ini seperti satu tanda protes untuk memintak kemerdekaan dari Yugoslavia) kerana kebanyakan penduduk etnik Croatia tidak mahu lagi bermain untuk Yugoslavia dan Croatia ketika itu sedang kuat meminta kemerdekaan dari Yugoslavia.

Pada masa itu, Pasukan Kebangsaan Amerika sedang membuat tour untuk beberapa perlawanan di Eropah. Jutawan Croatia, Jure Klaric, telah membayar pasukan Amerika $90,000 supaya Amerika setuju untuk bermain dengan Croatia di Zagreb.

Perlawanan persahabatan antara Croatia menentang Amerika telah berlangsung 17 Oktober 1990. Ironinya, perlawanan tersebut diadakan pada hari yang sama dengan perlawanan akhir 1990 European Under-21 iaitu Yugoslavia menentang USSR (Russia).

Pasukan Yugoslavia under-21 ketika itu juga diwakili oleh beberapa pemain muda berbangsa Croatia iaitu Zvonimir Boban, Davor Suker, Robert Jarni, Igor Stimac, Alen Boksic dan Robert Prosinecki. Kalau kamu ada mengikuti World Cup 1998, mesti kamu perasan nama-nama tersebut mewakili Croatia pada pertandingan tersebut.

Semua pemain di atas akhirnya meninggalkan pasukan Yugoslavia Under-21 dan bermain untuk Croatia. Perlawanan diadakan di Stadium Maksimir (stadium rasmi Croatia sehingga ke hari ini). Seramai 30,000 orang datang menonton perlawanan tersebut dan Croatia menang 2-1. Yugoslavia Under 21 pula kalah ditangan USSR.

Perlawanan ini juga menjadi debut buat jersi kotak-kotak Croatia yang dicipta oleh Miroslav Sutej, orang yang sama mencipta bendera Croatia dan duit kertas rasmi Croatia, Croatia Kuna.

Selepas Croatia merdeka, mereka pun mendaftarkan Persatuan Bola Sepak Croatia pada tahun 1993 dan menewaskan Switzerland dalam perlawanan kompetitif mereka semasa kelayakan EURO 1996.

The rest is history. Rasanya tak payahlah aku nak bercerita tentang Pasukan Croatia selepas mereka merdeka. Kamu mesti tahu yang mereka membuat penampilan cemerlang di EURO 1996 yang berlangsung di England dan mendapat tempat ketiga pada World Cup 1998 dengan Davor Suker menjadi penjaring terbanyak pertandingan.

Pasukan Croatia world Cup 1998.
Sepatutnya Alen Boksic yang bergandingan dengan Suker
tetapi Boksic injured ketika ini.

Sepanjang Pasukan Kebangsaan Croatia ditububuhkan, Croatia hanya terlepas sekali pertandingan EURO (2000) dan sekali pertandingan World Cup (2010).

P/S: Entri ini pernah aku terbitkan dalam salah sebuah blog aku yang kini sudah berkubur, Atas Padang. Entri ini telah diubahsuai sedikit sebelum aku publishkan di blog ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar