Rabu, 05 Januari 2011

Kenapa perempuan suka tangkap gambar dalam toilet?

Beberapa hari yang lepas, kawan aku ada tunjukkan aku satu profile Facebook pada aku. Facebook gadis.

"Amacam? Hot tak minah ni?"

Aku pun tengok satu persatu gambar gadis tersebut. Nasib baik dia tak private-kan gambar dia. Dapatlah aku tengok satu persatu gambar gadis tersebut. Aku akui, gadis tersebut memang hot, sexy dan foxy.

Tapi aku terperasan satu benda, "Weh, apehal banyak sangat gambar minah ni dalam toilet?" Tanya aku.

"Dia ni lahir dalam toilet kot." Jawab kawan aku mudah.

Sebenarnya, memang ramai gadis-gadis yang suka tangkap gambar dalam toilet? Tak percaya, cuba usha profile kawan-kawan perempuan kamu di Facebook, Myspace atau Friendster. Mesti bersepah gambar dalam toilet. Hampir 80% (atau lebih) perempuan ada gambar pose dalam toilet.

Tapi perempuan yang kawan aku tunjukkan di atas tadi, terlampau banyak gambar dalam toilet. Hampir 90% gambar dalam Facebook-nya diambil di toilet.

Jadi, hari ini aku mahu berkongsi hasil kajian sendiri yang aku lakukan selama 30 minit bersama semua orang, kenapa perempuan suka tangkap gambar dalam toilet.


Cermin yang besar

Perempuan, make-up dan cermin adalah 3 elemen yang gagal dipisahkan semenjak azali lagi. Jika dipisahkan, maka pincanglah irama dan lagu.

Niat perempuan masuk ke toilet tidak semestinya ingin 'menunaikan hajat', kadang-kadang gadis-gadis masuk ke dalam toilet sebab nak membetulkan make-up. Selepas betulkan make-up, perempuan terasa diri mereka lawa ataupun "Tak pernah aku make-up se-perfect ini. Tangkap gambarlah." 

Satu lagi sebab, cermin toilet besar. Besar diniding rumah. Dekat rumah, cermin untuk make-up cuma boleh nampak dari muka sampai ke dada sahaja, dekat toilet, boleh nampak sampai ke pinggang. Boleh nampak baju baru yang perempuan tu baru beli. Sebab tu cermin toilet disayangi oleh para perempuan.


Pengcahayaan yang cukup

Kamu pernah ke masuk toilet yang tak cukup lampu? Nak berak pun payah sebab tak nampak dekat mana lubang jamban. Sekali terberak dekat lubang sinki rupanya.

Kalau kamu tengok pada syiling toilet, berapa banyak lampu yang ada. Malah, lampu yang digunakan adalah lampu yang kuat dan mampu menerangi seluruh toilet.

Lebih menarik, ada lampu betul-betul di kawasan depan cermin toilet. Sebab itu pengcahyaan di toilet adalah yang paling baik untuk membuat aksi tangkap gambar dalam toilet.

Bak kata seorang perempuan pada aku, "Lampu toilet tu terang. Ada dekat depan cermin. Baru la nampak boobs I yang besar ni.... I mean, nampak tulisan kat baju I yang besar ni... Hik, hik, hik..."


Mengisi waktu lapang

Perempuan kalau keluar ke shopping complex, mesti keluar dengan balak ataupun kawan. Dan perempuan biasanya pergi toilet secara beramai-ramai, kecuali kalau dia keluar dengan balak lah. "Saya masuk toilet, abang pegang handbag saya ye? Hik, hik, hik.."

Kalau perempuan keluar secara all-girls group, walaupun seorang saja yang berniat nak membuang air kecil, semua ahli kumpulan kena masuk ke toilet bersama.

Sedang yang seorang tu sedang enak 'menunaikan hajat', yang lain-lain pun ambillah peluang untuk bergambar dalam toilet. Tak kan lah nak terpacak saja dalam toilet itu kan? Barulah urban tangkap gambar dalam toilet. 


Lebih privacy

Tak semua perempuan suka mengambil gambar atau dilihat mengambil gambar di depan orang ramai. Ada perempuan yang takut dicop oleh lelaki sebagai perempuan stereotype kerana suka bergambar (kebanyakan perempuan adalah cam-whore ataupun gila kamera sekarang ni. Tapi aku tak kisah kalau perempuan cam-whore, tapi aku kisah kalau lelaki cam-whore).

Sebab itu, cara untuk cover perbuatan itu adalah dengan menangkap gambar dalam toilet. Tiada siapa yang nampak kecuali perempuan dalam toilet dan mak cik cleaner.


Mudah mendapat mood dan feel

Ada sesetengah perempuan yang kalau nak bergambar, dia kena mabik mood dulu. Dia kena ambik 1-2 minit untuk mendapatkan mood.

Toilet bagaikan satu dimensi lain bagi perempuan. Dengan keadaan yang penuh dengan pengcahayaan, banyak cermin dan suasana yang tenang - dan mungkin ada sedikit bunyi suara tengah meneran ketika 'menunaikan hajat' - toilet memang tempat paling sesuai untuk mendapatkan mood.

Tapi kalau dapat toilet yang busuk, jangankan mood saja yang hilang, kemungkinan untuk hilang selera selepas itu juga agak tinggi.


Untuk membuat aksi yang tak sesuai dibuat di luar toilet

Dalam toilet, cuma ada perempuan. Perempuan biasanya jarang bercerita apa yang dia nampak semasa dia berada di dalam toilet. Bak kata pepatah perempuan yang aku tolong ciptakan, "What happen in toilet, stays in toilet."

Dengan tiada mata sumbang yang memandang, maka para perempuan tanpa segan-silu boleh membuat pose seperti di bawah:

Gambar dicilok dari Aku Tak Peduli

Cuba kau bayangkan kalau perempuan buat macam ini atas kaunter KFC. Tak pun, pose dekat kerusi panjang McDonald sambil pijak kepala patung Ronald McDonald. Tak manis di mata bakal bapak mertua.


Sekian kajian tangkap muat aku ini. Kalau ada yang terkurang, sila tambah di ruang komen.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar