Rabu, 08 Desember 2010

Lagu tema filem (runut bunyi, OST) terbaik Part 2

Milestone: Ini adalah entri ke-100 untuk tahun ini!

Ini adalah sambungan dari entri Part 1. Enjoy!!!

Goo Goo Dolls - Iris (City of Angles, 1998)


Iris adalah lagu nyanyian band dari Amerika, Goo Goo Dolls. Not to be confused with Iris nyanyian Awie. Lagu ini ditulis untuk OST City of Angles dan juga dimuatkan dalam album Dizzy Up The Girl. Lagu ini menjadi lagu paling popular buat band ini. Aku yakin you'll (style AC Mizal pulak) mesti pernah dengar lagu ini.

Filem City of Angels - lakonan Meg Ryan dan Nicholas Cage - mengisahkan kisah malaikat bercinta dengan manusia. Dahsyat tu! Filem ini adalah remake dari filem dari Jerman yang dibuat sekitar 1987, Wings of Desire (Der Himmel über Berlin).

Video di atas adalah video musik versi filem. Versi lebih kurang sama, minus scene from the film.


Seal - Kiss From A Rose (Batman Forever, 1995)


Kiss From A Rose adalah lagu nyanyian penyanyi solo dari England, Seal. Lagu ini ditulis untuk OST Batman Forever, juga dimuatkan dalam album Seal ll.

Rasanya semua tahu kan sinopsis cerita Batman Forever. Sudah tentu kisah superhero menentang penjahat. Filem ini lakonan Val Kilmer (Batman), Chris O'Donnell (Robin), Nicole Kidman (Chase Meridian - Hot!!!), Jim Carey (The Riddler) dan Tommy Lee Jones (Two-Face).

Sekali pandang muka penyanyi lagu ni, mesti hati berkata, "Hodohnya muka dia. Penuh dengan parut ke ape tu?". Tapi jangan tak tahu yang negro ini berkahwin dengan supermodel Heidi Klum. Kalau tak tahu siapa Heidi Klum, sila Google. Buat kaum lelaki, anda pasti menyumpah bila melihat perbezaan antara Heidi Klum dan Seal.


Eminem - Lose Yourself (8 Mile, 2002)


Lose Yourself adalah lagu nyanyian hip-hoppers kulit putih yang tersohor, Eminem. Lagu ini ditulis khas untuk OST 8 Mile.

8 Mile ialah filem lakonan Eminem, Kim Bassinger dan mendiang Brittany Murphy. Juga menampilkan cameo dari beberapa hip-hoppers dan rappers yang terkenal dan yang buat-buat poyo macam terkenal seperti mediang Proof, Xzibit, Obie Trice dan lain-lain.

Filem ini mengisahkan kisah hidup Eminem (diubahsuai sikit) sebelum popular. Lagu Lose Yourself menjadi antara lagu terbaik Eminem dan mendapat kedudukan No.1 dalam carta seluruh dunia dan memenangi Academy Award dan Grammy Award.


Limp Bizkit – Take A Look Around (Mission: Impossible II, 2000)


Take A Look Around adalah lagu nyanyian band Limp Bizkit.  Lagu ini ditulis untuk OST Mission: Impossible II dan juga dimuatkan dalam album ketiga Limp Bizkit - Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water - yang juga memuatkan lagu Rollin' dan My Generation.

Filem Mission: Impossible II ialah filem aksi yang penuh dengan scene tumbuk-menumbuk, tembak-menembak, letup-meleteup lakonan Tom Cruise. Filem ini juga lebih dikenali sebagai M:I-2.

Lagu ini asalnya diperkenalkan oleh Limp Bizkit sebagai prank untuk pengenalan album Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water.


Survivor - Eye of the Tiger (Rocky III, 1982)


Eye of the Tiger adalah lagu nyanyian band Survivor. Lagu ini ditulis untuk OST Rocky III dan juga dimuatkan dalam album Eye of The Tiger, album ketiga Survivor. Lagu ini berjaya mempopularkan band ini.

Filem Rocky III dibintangi oleh Sylvester Stallone, yang juga menjadi pengarah untuk filem ini. Dalam filem kali ini, Sylvester Stallone berlawan dengan satu lagi jaguh tinju lakonan Mr. T, yang popular dengan watak Bosco "B.A." Baracus dalam TV Series, The A Team.

Lagu Eye of the Tiger menjadi lagu workout kegemaran buat semua orang yang suka bersenam.


Whitney Houston - I Will Always Love You (The Bodyguard, 1992)


I Will Always Love You adalah lagu nyanyian penyanyi solo yang bersuara lantang, Whitney Houston. Lagu ini dirakam untuk OST The Bodyguard. Filem ini dibintangi oleh Whitney Houston dan Kevin Costner.

Ramai yang tak tahu sebenarnya lagu ini bukanlah lagu original Whitney Houston. Lagu ini asalnya dinyanyikan oleh penyanyi country, Dolly Parton, yang juga menulis lagu ini sendiri. 

Lagu versi Dolly Parton lebih kepada genre country. Whitney Houston menyanyikan kembali lagu ini dengan nafas baru dengan merakamkan dalam genre soul/R&B. Lagu versi Whitney lebih diterima umum dan memenangi 16 awards. Tapi, kredit tetap diberikan kepada Dolly Parton yang mencipta lagu ini.


Dashboard Confessional - Vindicated (Spider-Man 2, 2004)


Vindicated adalah lagu nyanyian band dari Amerika, Dashboard Confessional. Lagu ini ditulis untuk OST Spider-Man 2 dan juga dimuatkan dalam album Dusk and Summer, sebagai bonus track. Filem Spider-Man 2 adalah lakonan Tobey Maguire, Kirsten Dunst, James Franco dan Alfred Molina.

Pada asalnya, Chris Carrabba - penyanyi Dashboard Confessional - ingin memuatkan lagu I Need a Sure Thing ke dalam album OST Spider-Man 2. Tapi selepas mendapat keistemewaan untuk menonton filem itu sebelum ditayangkan, beliau mendapat idea dan terus menulis lirik dan melodi Vindicated dalam masa 15 minit. Vindicated pun menggantikan lagu I Need a Sure Thing dalam OST tersebut.

Vindicated dalam bahasa ibunda bermaksud dibenarkan, membersihkan nama, menyangkal, membuktikan dan banyak lagi maksud. Aku pun tak tahu mana satu maksud yang betul.

Sampai sini dulu buat masa sekarang. Nanti kalau aku rajin, aku sambung part 3 pulak. Kalau aku rajin lah! Mana satu yang jadi favorite kamu dalam semua lagu di atas?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar