Iklan keselamatan jalan raya di Malaysia tahun 1950'an atau 1960'an. Old skool!!!
Biasanya, iklan keselamatan jalan raya pasti akan melibatkan kenderaan dalam iklannya. Ya lah, dah nama pun iklan keselamatan jalan raya.
Kalau tak gunakan kenderaan dalam iklan sekali pun, mesti pengarah iklan akan gunakan apa-apa benda yang boleh menyerupai kenderaan dalam iklan. Sebagai contoh, upih dalam iklan dibawah dijadikan simbol simbolik sebagai kenderaan dalam iklan tersebut.
Tapi, ada juga iklan yang tak menggunakan sebarang kenderaan dalam iklannya untuk menyampaikan mesej keselamatan jalan raya dalam iklannya. Contohnya iklan dibawah:
Iklan tersebut merupakan iklan kempen supaya pemandu kenderaan berat alert kepada penungggang basikal di London, England. Tanpa menggunakan sebarang kenderaan, tapi masih boleh menyampaikan mesej dengan jelas.
Berhati-hati di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar