Kamis, 16 Desember 2010

Lagu tema filem (runut bunyi, OST) terbaik Part 3

Sambungan dari entri part 1 dan entri part 2.

Switchfoot - Meant To Life (Spider-Man 2, 2004)


Meant To Life adalah lagu nyanyian band dari Amerika, Switchfoot (tukar kaki). Lagu ini ditulis untuk OST Spider-Man 2 dan juga dimuatkan dalam album The Beautiful Letdown. Filem Spider-Man 2 menampilkan  lakonan Tobey Maguire, Kirsten Dunst, James Franco dan Alfred Molina.

Menurut vokalis Switchfoot, Jon Foreman, dan pemain bass, Tim Foreman, yang bertindak sebagai penulis lirik dan lagu untuk lagu ini, lagu ini terhasil daripada sajak The Hollow Men nukilan T. S. Eliot, lagu U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For dan novel Of Mice and Men hasil penulisan John Steinbeck.

Banyak bertul sumber inspirasi lagu ini. Patutlah lagunya pun sedap didengari.


R. Kelly - I Believe I Can Fly (Space Jam, 1996)


I Believe I Can Fly adalah lagu nyanyian penyanyi R&B, R. Kelly. Lagu ini ditulis untuk OST Space Jam dan juga dimuatkan dalam album R. Filem Space Jam menampilkan  lakonan Michael Jordan, Bill Muray dan Billy West sebagai suara Bugs Bunny.


Berlin - Take My Breath Away (Top Gun, 1986)



Take My Breath Away ialah lagu nyanyian band Berlin. Lagu ini ditulis untuk OST Top Gun dan juga dimuatkan dalam album Count Three and Play. Top Gun dibintangi oleh Tom Cruise, Kelly McGillis dan Val Kilmer. Lagu ini menjadi single Berlin paling hit namun lagu ini juga menjadi single terakhir buat mereka semua.

Band ini ditubuhkan oleh 5 anak muda tapi mereka sering bertukar ahli band, kecuali penyanyi Terri Nunn dan John Crawford (bassist dan penulis lirik) yang kekal dan menjadi tunjang utama band ini.

Terri Nunn ingin menghantar lagu Take My Breath Away ke producer album OST Top Gun, tapi John Crawford tidak menyukai lagu ini kerana John beranggap lagu ini terlalu "perlahan" buat Berlin. Terri memujuk John dengan berkata "Kita hantar je lagu ni, belum tentu dapat dimuatkan dalam OST Top Gun tu lagi." (Dialog dicipta oleh aku sendiri)

Tapi rezeki menyebelahi Berlin. Take My Breath Away mdipilih untuk dimuatkan ke dalam OST Top Gun dan dipilih menjadi single utama OST tersebut. Lagu tersebut menjadi popular dan menjadi lagu pilihan peminat dimana lagu itu menjadi lagu wajib dinyanyikan oleh Berlin setiap kali konsert.

Oleh kerana masih tidak dapat menerima lagu Take My Breath Away dan percanggahan idea muzik, John keluar dari Berlin. Mereka terpaksa naik turun mahkamah untuk mendapatkan hak nama Berlin. Akhirnya Terri berjaya mendapatkan hak nama band tersebut.

Walaupun lagu Take My Breath Away telah memberikan rezeki kepada Berlin, tapi ia menjadi lagu hit terakhir mereka dan menyebabkan Terri dan John berselisih faham. John tidak hadir dalam rancangan MTV Band Reunited semasa MTV cuba menggabungkan kembali ahli Berlin untuk rancangan TV tersebut.

Maaf aku tak dapat jumpa video original Take My Breath Away. Yang aku mampu jumpa cuma live version di atas. Video di bawah ialah lagu dalam studio version.




P.O.D. - Sleeping Awake (The Matrix Reloaded, 2003)



Sleeping Awake ialah lagu nyanyian band dari Amerika, P.O.D. Lagu ini ditulis untuk OST The Matrix Reloaded: The Album. Filem ini menampilkan  lakonan Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss dan Hugo Weaving. Lagu ini kemudiannya dimuatkan dalam album Payable on Death sebagai bonus track.

Video Sleeping Awake menjadi debut buat pemain gitar, Jason Truby, yang menggantikan Marcos Curiel, yang keluar dari band ini hingga hampir menyebabkan P.O.D. hampir berpecah. Tapi sekarang, Marcos Curiel sudah pun kembali menjadi ahli kumpulan P.O.D. semula.


Irene Cara - Flashdance.... What A Feeling (Flashdance, 1983)



Flashdance... What A Feeling adalah lagu nyanyian Irene Cara, yang ditulis untuk OST Flashdance. Filem Flashdance lakonan Jennifer Beals dan Michael Nouri, adalah berdasarkan kisah benar dari seorang penari Maureen Marder.

Nampak video ini agak familiar? Sebenarnya, Jennifer Lopez ada membuat video klip yang mengikut jalan cerita video klip ini. Video klip I'm Glad adalah berdasarkan daripada video klip lagu Flashdance.. What A Feeling. Sila klik di sini untuk melihat video I'm Glad kerana video ini tidak boleh di embedding-kan.

Malah, Jennifer Lopez juga meniru poster filem Flashdance untuk cover single I'm Glad.

Maureen Marder berang kepada Jennifer Lopez melanggar hak cipta kerana meniru video klip Irene Cara yang berdasarkan cerita Flashdance yang ditulis berdasarkan hidupnya dan ingin menyaman Jennifer Lopez. Kes tersebut berjaya diselesaikan diluar mahkamah.

Video musik Geri Halliwell, It's Raining Men, juga menggunakan scene filem Flashdance pada permulaan dan filem Fame pada scene seterusnya.




Celine Dion - My Heart Will Go On (Titanic, 1997)



My Heart Will Go On adalah lagu nyanyian penyanyi yang berasal dari Kanada, Celine Dion. Lagu ini ditulis untuk OST Titanic dan juga dimuatkan dalam Let's Talk Abaout Love. Filem ini dibintangi oleh Leonardo DiCaprio, Kate Winslet dan Billy Zane. Lagu ini telah menjadi salah satu lagu yang best selling single dalam sejarah dan memenangi beberapa anugerah.

Dlu, aku ada seorang kawan - seorang pendengar muzik metal tegar - yang minat betul dengan lagu ini dan menjadi antara orang terawal yang menghafal lagu ini. Tapi sekarang, haram dia nak mengaku.


Linkin Park - New Divide (Transformers: Revenge of the Fallen, 2009)



New Divide ialah lagu nyanyian band dari Amerika, Linkin Park. Lagu ini ditulis untuk OST Transformers: Revenge of the Fallen -The Album. Filem ini menampilkan lakonan Shia LaBeouf, Megan Fox, John Turturro, Ramon Rodriguez, Josh Duhamel, Tyrese Gibson, Peter Cullen dan ramai lagi.

Sebelum ini, lagu Linkin Park - What I've Done - telah dipilih untuk dimuatkan dalam album Transformers Album, OST untuk filem Transformers yang pertama. What I've Done digunakan dalam trailer dan beberapa iklan promosi Transformers dan juga digunakan semasa babak terakhir dalam filem Transformers.

Tapi What I've Done tidak terpilih sebagai single utama. Before It's Too Late (Sam and Mikaela's Theme) nyanyian Goo Goo Dolls dipilih sebagai single utama. Mike Shinoda akhirnya terus mencipta New Divide apabila dia dapat mengetahui tentang penerbitan OST Transformers: Revenge of the Fallen - The Album. Akhirnya, New Divide terpilih sebagai single utama.


Muse - Neutron Star Collision (Love Is Forever) (The Twilight Saga: Eclipse, 2010)



Neutron Star Collision (love Is Forever) ialah lagu nyanyian band dari Britain, Muse. Lagu ini ditulis untuk OST The Twilight Saga: Eclipse: Original Motion Picture Soundtrack. Filem ini menampilkan  lakonan Kristen Stewart, Robert Pattinson dan Taylor Lautner.

Menurut vokalis Muse, Matthew (Matt) Bellamy, lagu ini ditulis pada tahun 2009 selepas Matt putus dengan teman wanitanya selepas menjalani hubungan cinta yang panjang. Lagu ini ditulis berdasarkan perasaan Matt pada teman wanitanya pada awal perhubungan mereka.

Walaupun aku tidak suka sama sekali dengan Twilight Saga, tapi lagu ini memang mantap. Muse memang antara band yang mampu membuat lagu yang berseni dan genius.

Aku rasa sampai di sini sahaja segmen Lagu tema filem (runut bunyi, OST) terbaik untuk kali ini. Sebenarnya banyak lagi lagu OST yang hebat seperti lagu-lagu dari Bryan Adams ((Everything I Do) I Do It for You - Robin Hood: Prince of ThievesHave You Ever Really Loved a Woman? - Don Juan DeMarco), Kenny Loggins (Footloose - OST Footloose) dan banyak lagi. Tapi oleh kerana Youtube tidak berkerja sama dengan aku (Embedding disabled by request, this video not available on you region), jadi aku terpaksa menamatkan siri ini.

Dalam ketiga-tiga entri, lagu OST mana yang menjadi pilah anda? (Anda boleh pilih lebih dari satu).






Tidak ada komentar:

Posting Komentar